شرکت doTerra و مجموعهای از برترین روغنهای اسانس جهان
از زمان پیدایش بازاریابی شبکه ای، بعضی از شرکتهای فعال در این زمینه، محصولات جالبتوجه و منحصربهفردی را در بازار عرضه کردهاند. شرکت doTerra یکی از همین شرکتهاست. این کمپانی، به طور تخصصی در حوزه تولید و عرضه روغنهای اسانس فعالیت میکند. شاید برایتان جالب باشد که از طریق فروش مستقیم این محصولات، سطح درآمدی بسیار بالایی دارند و یکی از برترین شرکتهای بازاریابی شبکهای در جهان به شمار میروند.
برای آنکه بدانید شرکت doTerra چگونه و با استفاده از چه پلن و سیاستهایی به این نقطه رسیده است، تا انتهای این مطلب از لیاآکادمی همراه ما باشید.
شرکت doTerra دقیقاً چه کاری انجام میدهد؟
doTerra یک شرکت فعال در حوزه فروش روغنهای اسانس و محصولات مرتبط با آن است که شعبه مرکزی آن در ایالت یوتای آمریکا واقع شده است. شرکت doTerra محصولاتش را از طریق بازاریابی شبکه ای و توسط صدها فروشنده مستقل در سراسر جهان به فروش میرساند. دوتِرا لقب «سفیران سلامت» را به فروشندگان خود میدهد.
بعضی از کارمندان و مدیران شرکتهای بازاریابی دیگر در سال 2008 دور هم جمع شده و شرکت doTerra را تأسیس کردهاند. دوتِرا کلمهای لاتین و به معنای هدیه زمین است. در حال حاضر، مراکز و شعب مختلف شرکت doTerra علاوه بر ایالات متحده، در 17 کشور از سه قاره آسیا، اروپا و آمریکای لاتین فعالیت میکنند.
شرکت دوترا در کنار روغنهای اسانس، به تولید و پخش محصولات دیگری که با این روغنها ساخته میشوند نیز مشغول است؛ که این محصولات را میتوان در چهار طبقهبندی زیر، گنجاند:
• محصولات مراقبت شخصی
• محصولات مرتبط با چشمههای آبگرم، استخرها و…
• مکملهای رژیمی
• محصولات موردنیاز برای داشتن یک سبک زندگی سالم
رویکرد استراتژیک و آرمان بزرگی که مدیران این شرکت در سر دارند را میتوان حول دو محور زیر خلاصه و بیان کرد:
1. ترویج یک سبک زندگی سالم و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مردم درخصوص فواید بیشمار روغنهای اسانس و محصولات مرتبط آن.
2. ارائه طیف وسیعی از محصولات مرتبط با روغنهای اسانس و گسترش سطح مصرف آن به واسطه جذب مستمر سایر افراد و فروش از طریق سفیران سلامت.
روغنهای اسانس دوترا چه هستند؟
بهتر است توضیح هات مختصری درباره روغنهای اسانس شرکت doTerra بدهیم؛ و اگر بخواهیم وارد جزئیات کسلکننده نشویم، روغن های معطر نوعی مایع با ترکیباتی ارگانیک هستند که از تقطیرشدن مواد گیاهی بهدست میآیند. این روغنها عطر و طعم (معروف به اسانس) طیف گستردهای از گلها، گیاهان، میوهها و غیره را شامل میشوند که فواید زیادی برای سلامت ما به همراه میآورند.
البته اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درخصوص روغنهای اسانس پیدا کنید، میتوانید مقالات مرتبط با این روغنها را تحت عنوان «روغن معطر» در لیامگ بخوانید.
این روغنها، موردتأیید بسیاری از رایحهدرمانگرها و متخصصین درمان طبیعی قرار گرفته است. فراموش نکنید که همین تبلیغات دهانبهدهان محرک اصلی شرکت doTerra است و درآمد سالانه میلیارد دلاری برایش به همراه آورده است.
در سال 2022، شرکت doTerra به لحاظ درآمد، رتبه شانزدهم جهان را در بین شرکتهای بازاریابی شبکهای کسب کرد؛ آن هم با درآمد سالانه 1830 میلیون دلاری! مسئلهای که مهر تأییدی است بر فعالیتهای شرکتی که تقریباً یک دهه است که وارد این حوزه شده؛ نشان از کیفیت بالای محصولات و تکنیکها و ترفندهای جذب و دعوت فوقالعادهای که دارد.
آیا روغنهای اسانس doTerra مورد تأیید FDA هستند؟
پاسخ این سؤال به نحوه بازاریابی آن بستگی دارد. بر اساس گفتههای سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، روغنهای اسانس در دسته محصولات رایحهدرمانی قرار میگیرند؛ محصولاتی که حسب کاربرد، ادعاهای تبلیغاتی و آنچه که درباره خواصشان به مشتریان گفته میشود، تأیید یا مردود میشوند.
یکی از بزرگترین نقاط اتکای فروش دوترا، درجه درمانی گواهیشده محصولات است. اگرچه doTerra استاندارد قابل قبولی برای کیفیت اسانسهای خود ندارد، اما خود کمپانی، فرآیند آزمایشی را طراحی کرده و بر اساس نتایجش مدعی است که هیچ نوع ماده افزودنی، ماده مصنوعی یا آلاینده مضری در اسانسها وجود ندارد که اثربخشی آنها را کاهش دهد.
اما در سال 2014، سازمان FDA در ابلاغیهای به سه شرکت عرضهکننده محصولات سلامتی از جمله دوترا هشدار داد که ادعاهای درمانی ثابتنشده درمورد محصولات خود نداشته باشند. یکی از این ادعاها خاصیت «درمانی» روغنهای دوترا در بیماریهایی مانند سرطان، آلزایمر و حتی ویروس کشنده ابولا بود.
با این حال شرکت doTerra به سرعت و در انطباق با دستورالعملهای FDA، تغییراتی در لیست بایدها و نبایدهای مشاوران فروش خود اعمال کرد. بر اساس این تغییرات، سفیران سلامت حتی حق ندارند کلمات «بیماری، درمان، معالجه و …» را بر زبان بیاورند.
مزایای شرکت بازاریابی شبکهای doTerra
• علیرغم سنتی بودن روغنهای اسانس، روند استفاده روزافزون از آن، توسط تحقیقات علمی موردتأیید قرار میگیرد. نتایج این تحقیقات، مردم را برای استفاده از محصولاتی مانند محصولات ارائهشده توسط شرکت doTerra قانع میکند.
• اسانسهای ارائهشده در این شرکت، بسیار متنوع هستند. هزاران کاربرد مختلف در زندگی روزمره ما دارند. این مسئله برای مشاوران فروش شرکت doTerra فرصتهای فروش بیشتری فراهم میکند؛ بدین معنا که مشاور، محصولات جدید و کاربردی زیادی برای عرضه و معرفی حتی به مشتریهای قدیمی دارند.
• استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک و مربوط به سلامتی هر روز رو به افزایش است. مردم عادی سالانه بیشتر به قدرت روغنهای اسانس پی میبرند؛ و دوباره فرصتی برای مشاوران و فروش بیشتر!
• سیستم پشتیبانی شرکت doTerra برای سفیران سلامتش فوقالعاده است. این شرکت مقالات و ویدیوهای آموزشی رایگانی را ارائه میدهد. منابعی آموزشی همچون یک دانشگاه آنلاین درباره همه مسائل مرتبط با شرکت doTerra؛ آموزشها شامل اطلاعاتی درباره محصولات و ابزارهایی مفید برای ایجاد این کسبوکار خواهد بود.
• برخلاف بسیاری از شرکتهای بازاریابی شبکهای، به نظر میرسد جلسههای شرکتی doTERRA بسیار حرفهای برگزار میشوند؛ مثلاً کنفرانسها و جلسات شرکت Amway با درجاتی از رفتارهای فرقهگونه و تعصبمحور برگزار میشود. اما شرکت doTerra از بروز رفتارهای اینچنینی در جلسات خود جلوگیری میکند.
• بازار این نوع محصولات عملاً نامحدود است؛ استفاده از روغنهای اسانس به جغرافیای خاصی محدود نمیشود. و ارسال محصولات این کشور به بیش از صد کشور مختلف در سراسر جهان، مهر تأییدی بر این مدعاست.
• این شرکت «پاداش شروع سریع» هم ارائه میدهد؛ مشاورانی که در 60 روز اول فعالیت خود بتوانند افراد جدیدی را جذب کنند، 20 درصد پورسانت از فروش نیروهای جدیدشان دریافت میکنند.
نکات منفی شرکت doTerra
• برای ثبتنام بهعنوان مشاور فروش شرکت doTerra، باید 35 دلار پرداخت کنید؛ همچنین مانند بیشتر شرکتهای بازاریابی شبکهای، به شدت تشویق میشوید که اعضای خانواده و دوستان خود را به این حرفه دعوت کرده و جذب کنید تا از فروش آنها پورسانت و پاداش نصیبتان شود.
• این شرکت هیچ روغن انحصاری ندارد که بتواند آن را روغن و اسانس خود بنامد. به عبارت دیگر، شرکت doTerra اساساً روغنهای خود را از تأمینکنندگان خارجی تهیه میکند. با این حال اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، ترکیباتی که از اسانسها ارائه میدهد (مثل doTERRA On Guard)، مخلوطی از دو یا چند نوع مختلف اسانس هستند.
• برخلاف رقیب اصلیاش Young Living، دوترا مزارع خود را در اختیار ندارد و در آنجا گیاهانی را که روغنها از آنها گرفته میشود، پرورش نمیدهند. شاید تصور کنید که نمیتوان این مورد را جزء معایب شرکت doTerra دانست. اما هر زمان که صاحب چیزی نباشید، نمیتوانید همه استانداردهای خود را در آن اعمال کنید.
آیا doTerra میتواند شما را ثروتمند کند؟
برای اینکه به عضویت شرکت doTerra درآیید، دو راه پیش روی افراد وجود دارد؛ آنها میتوانند یک مشتری عمدهفروشی (Wholesale Customer) شوند یا یک سفیر سلامت (Wellness Advocate). مسیری که به گفته این شرکت، میتواند برای افراد، آن زندگیای را به همراه آورد که همیشه در ذهنشان، آن را متصور میشدند.
در جدول زیر، میتوانید ببینید که هرکدام چه مزایایی دارند:
مزایا سفیر سلامت مشتری عمدهفروشی
25 درصد تخفیف روی محصولات * *
کسب امتیازات مربوط به پاداشهای وفاداری * *
کسب امتیازات مربوط به پاداشهای حملونقل * *
واجد شرایط دریافت محصول رایگان در ماه شدن * *
دریافت یک بطری روغن اسانس نعناع همراه با تجدید عضویت * *
امکان دریافت پاداشها و پورسانتهای متعدد * –
دریافت یک وبسایت اختصاصی از doTerra * –
در شرکت doTerra به چه کسی یک مشتری عمدهفروشی میگویند؟
آن دسته افرادی که به استفاده از محصولات doTerra برای مصارف شخصیشان نیاز دارند و میخواهند به قیمت عمدهفروشی، محصولات را بخرند. و امکان دارد بخواهند امتیازات محصول را در برنامه پاداشهای وفاداری هم دریافت کنند.
از مزایای یک مشتری عمدهفروشی بودن، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• تخفیف روی محصولات: 25 درصد روی قیمت خردهفروشی
• امتیازات پاداش وفاداری: دریافت 10 الی 30 درصد از سفارشات به صورت امتیازی برای دریافت محصولات رایگان.
• امتیازات پاداش حملونقل: امکان دریافت هزینه حملونقل به صورت امتیازی برای دریافت محصولات رایگان.
• محصولات رایگان: اگر فرد بتواند، ماهانه بیش از 125 ارزش امتیازی به دست آورد، محصول رایگان ماه را به دست میآورد.
• بعد از عضویت، هزینه تجدید سالانه برای یک مشتری عمدهفروشی، 25 دلار خواهد بود. این هزینه تجدید با یک بطری روغن اسانس نعناع همراه خواهد بود؛ یکی از رایجترین محصولات روغنی که ارزش آن 27.33 دلار است.
در شرکت doTerra به چه کسی یک سفیر سلامت میگویند؟
آن دسته افرادی هستند که میخواهند به واسطه doTerra کسب درآمد کنند. نسبت به محصولات این شرکت مشتاقاند و میخواهند آنها را با افرادی که دوستشان دارند، بهاشتراک بگذارند. سفیران سلامت، برای دریافت پورسانت ملزم به دریافت 100 ارزش امتیازی از ثبت سفارش محصولات هستند.
از مزایای یک سفیر سلامت بودن، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• پاداشها و پورسانتها: doTerra برای آن دسته افرادی که خواهان کسب درآمد مازاد بر شغل فعلیشان هستند، یک فرصت کسبوکار ایدهآل را فراهم آورده است.
• وبسایت شخصی doTerra: دریافت یک وبسایت شخصی که بتوان از آن برای بهاشتراکگذاری و فروش روغنهای اسانس این شرکت استفاده کرد.
• به علاوه همه مزایای یک مشتری عمدهفروشی.
پورسانتها و پاداشهای شرکت doTerra به چند دسته تقسیم میشوند؟
یک سفیر سلامت میتواند به دو طریق کسب درآمد کند:
1) خردهفروشی
سفیران سلامت، محصولات را از شرکت doTerra به قیمت عمدهفروشی خریداری میکنند تا آنها را به مشتریان بفروشند.
2) پاداشها
براساس میزان فروش محصولات در بازار، شرکت یک طرح درآمدی تبیین کرده و براساس آن سفیران سلامت، میتوانند از پاداشهای متنوعی بهرهمند شوند.
الف) پاداش شروع سریع
پاداشی است که به صورت هفتگی به آن دسته افرادی پرداخت میشود که قادرند در بازه زمانی 60 روزه اول فعالیتشان در doTerra، به یک سفیر سلامت دیگر/مشتری عمدهفروشی، محصول بفروشند.
این پاداش بهترتیب با درصدهای 20، 10 و 5 به ثبتنامیهای سطح اول، سطح دوم و سطح سوم پرداخت میشود.
ب) پاداش توان سوم
پاداشی است که به صورت ماهیانه به سفیرها پرداخت شده و میتواند 50، 250 یا 1500 دلار باشد. هر سفیر میتواند با یک سفارش از برنامه پاداش وفاداری واجد شرایط این پاداش را دریافت کند.
• سفارش برنامه پاداش وفاداری واجد شرایط، یک تک سفارش در برنامه پاداش وفاداری با ارزش امتیازی بیش از 100 در ماهِ واجد شرایط شدن برای یک سفیر سلامت یا مشتری عمدهفروشی است.
پ) پاداش چندسطحی
این پاداش به صورت ماهانه به سفیران سلامت پرداخت میگردد. پاداشی که بر مبنای حجم ماهانه فروش شبکه یک سفیر سلامت به او پرداخت میگردد. مقدار این پاداش به رتبه ماهانه سفیر واجد شرایط و حجم فروش شبکه سفیرانش بستگی دارد. براساس الزامات آورده شده در جدول زیر:
شرکت doTerra دیگر چه پاداشهایی به سفیران سلامتش میدهد؟
1. اندوختههای عملکردی بینهایت | پاداشی برمبنای عملکرد رهبری
پاداشهایی که به صورت ماهانه به سفیران سلامت دارای رتبههای Premier و بالاتر اهدا میشود و جدولش به صورت زیر است:
2. اندوختههای الماسنشان | پاداشی دیگر برمبنای عملکرد رهبری
نحوه کارکرد این پاداش، مشابه با اندوختههای عملکردی بینهایت است و جدولش به صورت زیر است:
3. پاداش مؤسسان | پاداشی برمبنای توسعه بازار
به عنوان محرکی برای سفرای سلامتی که کسبوکارشان را وارد بازاریابی محلی جدید میکنند، شرکت doTerra پاداش مؤسسان را براساس توسعه بازار، به آنها پرداخت میکند. پاداشی که سالانه پرداخت میگردد.
4. پاداش برنامه وفاداری
سفیران سلامت و مشتریان عمدهفروشی میتوانند به واسطه ثبت عضویت سفرای جدید و بعد از یک ماه، محصولات مشخصی از doTerra را دریافت کنند.
5. پاداشها یا جوایز پروموشنی یا ویژه
پاداشها یا جوایز ویژه در بازههای زمانی مختلف به سفرای سلامت و مشتریان داده میشود.
چند رده در طرح درآمدزایی شرکت doTerra وجود دارد؟
به طور کلی، در پلن درآمدی شرکت doTerra ، 11 عنوان و جایگاه به شرح زیر وجود دارد:
1. سفیر سلامت / Wellness Advocate
2. مدیر / Manager
3. دایرکتور / Director
4. مدیر اجرایی / Executive
5. نخبه / Elite
6. پیشتاز / Premier
7. نقرهای / Silver
8. طلایی / Gold
9. الماسنشان / Diamond
10. الماسنشان آبی / Blue Diamond
11. الماسنشان پرزیدنت / Presidential Diamond
تشریح کامل پلن درآمدزایی شرکت doTerra، خارج از حوصله و توضیحات این مقاله خواهد بود، اما شما میتوانید، بهراحتی و با جستجوی عبارت «doTerra Compensation Plan» در گوگل، فایل pdf آن را مشاهده و دانلود نمایید.