راهنمای جامع برای انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای
اگر به فروش مستقیم علاقه دارید و می خواهید وارد این حرفه شوید اما نمی دانید کدام شرکت بازاریابی شبکه ای را برای این کار انتخاب کنید، در این مقاله به معیارهای انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای پرداخته ایم.
در دنیای امروز، فرصت های تجاری هر روز در حال افزایش است. کسب و کار بازاریابی شبکه ای گسترده تر و بیشتر است. اما این فرصت ها در شرکت های مختلف متفاوت است. باید در نظر بگیرید که کدام شرکت مناسب تر است و شرایط درآمد بهتری برای شما دارد و با چشم باز بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای را انتخاب کنید.
در گذشته، افراد از طریق معرفی دوستان یا اعضای خانواده به شرکتهای فروش مستقیم میپیوندند. و متأسفانه، بسیاری در رودربایست مجبور شدند به شرکتی بپیوندند که شهرت چندان خوبی نداشت. اما چون کسی که میشناختند آنها را به شرکت دعوت کرد، مجبور شدند دعوت او را بپذیرند.
فیلتر کردن بهترین ها از بین تعداد زیادی از شرکت های فروش مستقیم کار آسانی نیست. برای این منظور، لازم است معیارهای خاصی را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تا از بین شرکت های فعال در این زمینه، بهترین و مناسب ترین را انتخاب کنید.
در این مقاله از LeaAcademy، ما راه هایی را برای شناسایی بهترین شرکت فروش مستقیم بیان کرده ایم تا به شما در انتخاب ایده آل کمک کند.
معیارهای انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای
در ادامه به عوامل و معیارهایی که قبل از ثبت نام و عضویت در یک شرکت بازاریابی شبکه ای باید توجه داشته باشید از میان لیست متعدد شرکت های بازاریابی شبکه ای پرداخته ایم:
1. تاریخچه شرکت
تاریخچه شرکت مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید. تحقیق کنید و ببینید این شرکت در چه سالی تاسیس شده است، چه محصولاتی را تحت چه برندهایی عرضه می کند، حتما نام مالک/موسس شرکت را جستجو کنید و همچنین در مورد سوابق آن شخص/افراد تحقیق کنید. و قبل از عضویت حتما از کارشناسان شرکت بخواهید تا سابقه فعالیت خود را در اختیار شما قرار دهند.
2. مدت و سابقه فعالیت شرکت
شرکت هایی که مدت زمان فعالیت آنها در زمینه فروش مستقیم کمتر از 2 سال است، احتمال موفقیت آنها چندان زیاد نیست. با این حال شرکت هایی هستند که در مدت زمان کوتاهی موفق به رشد و پیشرفت چشمگیری شده اند مانند لیاتیم. شرکت های موفق در این زمینه حداقل 15 سال فروش موفق دارند، البته این به معنای عدم موفقیت شرکت های تازه تاسیس نیست. اما سابقه فعالیت یکی از معیارهایی است که می تواند نقش مهمی در انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای داشته باشد.
3. رسیدگی به شکایات و پرونده های حقوقی شرکت
پیشنهاد می کنیم از جزئیات فعالیت های شرکت فروش مستقیمی که قصد ورود به آن را دارید غافل نشوید. اگر علیه یک شرکت بازاریابی شبکه ای ادعای قانونی دارید، باید پیشینه آنها را بررسی کنید.
4. تولید یا عرضه محصولات
اگر یک شرکت بازاریابی چندسطحی یا MLM مبتنی بر محصول است، باید حتما بررسی کنید که آیا آنها خودشان این محصولات را تولید می کنند یا خیر. پیشنهاد ما به شما این است که شرکت تولید و عرضه محصولات را انتخاب کنید.
5. تنوع و گستردگی محصولات
طبق ضوابط و مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی محصولاتی که در شرکت های بازاریابی شبکه ای به فروش می رسند باید کاملا مصرفی و دارای مخاطب باشند. این موضوع به شما کمک می کند تا به عنوان فردی که می خواهید به عنوان مشاور فروش در یک شرکت بازاریابی شبکه ای کار کنید، بتوانید فروش مستمری برای مشتریان خود داشته باشید.
6. بررسی کیفیت محصولات و سبد محصولات شرکت
شما قرار است محصولات یک شرکت بازاریابی شبکه ای را بفروشید. یکی از عواملی که می تواند بر فروش شما تأثیر بگذارد، کیفیت محصولاتی است که شرکت تولید یا عرضه می کند. کیفیت خوب محصولات به این معنی است که مشتری برمی گردد و دوباره خرید می کند. علاوه بر این تنوع محصولات موجود در سبد کالا و قیمت مناسب آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئناً شرکتی با بیشترین تنوع محصول انتخاب هر مشاور فروش خواهد بود.
به این ترتیب ممکن است با فرصت طلبانی مواجه شوید که می گویند محصولات خیلی مهم نیستند. آنها اصرار دارند که فقط تیم سازی کافی است. اما به یاد داشته باشید که اگر محصولات شما کیفیت و ارزشی برای خریدار نداشته باشد، نمی توانید کسب و کار خود را برای مدت طولانی حفظ کنید.
7. فروش محصولات و ارائه خدمات به طیف وسیعی از مخاطبان
باید بررسی کنید که آیا محصولات یا خدمات شرکتی که قرار است انتخاب کنید در بازار تقاضای بالایی دارد یا خیر. همچنین در مورد وضعیت تحویل و ارسال سفارشات و خدمات پشتیبانی آن شرکت تحقیق کنید. و از همه مهمتر ببینید آیا این شرکت قادر است حجم و تعداد زیادی محصول را در اختیار مشتریان قرار دهد یا خیر؟
8. بازخرید محصولات بازاریابان
شرکت های بازاریابی شبکه ای موظفند موجودی محصول را تحت شرایط خاصی از مشاوران فروش پس بگیرند. در بیشتر موارد، بازخریدها تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که مشاور فروش بخواهد موقعیت خود را لغو کند.
9. بررسی رضایت مشاوران
رضایت مشتری یکی از مهمترین نکاتی است که به عنوان یکی از معیارهای اصلی در رتبه بندی شرکت ها در تمامی شرکت های مطرح دنیا شناخته می شود. خدماتی که یک شرکت بازاریابی شبکه ای باید به مشاوران فروش خود ارائه دهد عبارتند از: تحویل سریع و به موقع محصولات، ارائه خدمات به مشاوران/مشتریان از طریق مرکز پشتیبانی قدرتمند، پرداخت به موقع پورسانت به مشاوران، ارائه امکانات آموزشی رایگان برای مشاوران. ایجاد شعب در شهرهای مختلف جهت تسهیل فعالیت مشاوران، برگزاری رویدادها و همایش ها جهت ارتقای سطح علمی مشاوران فروش.
10. طرح سودآوری و درآمدزایی شرکت
طرح سود شرکت یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که برای انتخاب شرکت ایده آل خود باید در نظر بگیرید. بهترین برنامه بازاریابی شبکه ای، طرحی است که ساده تر و در عین حال قدرتمندتر باشد تا درآمد شما از طریق آن افزایش یابد. زیرا می توانید افراد بیشتری را به عنوان مشاور فروش به تیم آینده خود جذب کنید. شرکتی که قرار است انتخاب کنید باید از استراتژی مناسبی در رابطه با ساختار کمیسیون پیروی کند.
برای آشنایی با انواع طرح های سودآوری مطالعه مقاله راهنمای مقدماتی آشنایی با طرح های رایج در بازاریابی شبکه ای را به شما پیشنهاد می کنیم.
11. پرداخت پورسانت به صورت مستمر و ماهانه
نکته ای که باید به آن توجه کنید پرداخت ماهانه حق بیمه است. مطمئنا شرکتی که برنامه منظمی برای ارائه پورسانت های شما نداشته باشد و حتی ممکن است چند ماه در پرداخت پورسانت یا پاداش شما تاخیر داشته باشد، انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.
12. نداشتن بدهی مالی
شرکتی را انتخاب کنید که از نظر مالی مطمئن باشد و بدهی مالی نداشته باشد. این ویژگی مهم به شما کمک می کند تا متوجه شوید آن شرکت چند سال در این زمینه فعالیت می کند و آیا در پرداخت ها مشکلی داشته است یا خیر. البته درک این موضوع کار دشواری است، زیرا اکثر شرکت ها تمایل دارند مسائل مالی خود را مخفی نگه دارند.
13. آموزش های شرکتی برای مشاوران فروش
بسیاری از مردم فکر می کنند که فروش مستقیم نیاز به دانش ندارد و هر فردی که علاقه مند به فروش باشد قادر به انجام آن خواهد بود، اما این تفکر کاملا اشتباه است. از مخاطب شناسی و دعوت برای شروع کار گرفته تا توضیحات تخصصی محصول، همگی نیازمند استفاده از علم و دانش در این زمینه هستند. بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای شرکتی است که تیمی اختصاصی برای آموزش مشاوران فروش خود داشته باشد. علاوه بر این با برگزاری رویدادهای تخصصی و ارائه آموزش های متنوع از طریق بسترهای مختلف از جمله دوره های آموزشی تصویری و مجلات آموزشی در زمینه فروش مستقیم و محصولات و … سعی در به روز نگه داشتن اطلاعات مشاوران خود دارد.
14. داشتن یک تیم پشتیبانی قوی
باید مطمئن شوید و ببینید آیا شرکتی که قرار است انتخاب کنید تیم پشتیبانی قوی برای پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما داشته باشد یا خیر. این تیم در راهنمایی و کمک به مشتریان و مشاوران تیم خود و همچنین آگاهی از تمامی موارد مربوط به شرکت و محصولات کمک زیادی به شما خواهد کرد.
15. تیم مدیریت/مدیریت شرکت
چشم انداز یک شرکت ارتباط نزدیکی با مدیریت آن دارد. باید این موضوع را بررسی کنید و ببینید چه آدمی و با چه طرز فکری سکان این تجارت را به دست گرفته است; آیا او برنامه ها و اهداف بلندمدتی در سر دارد؟ در شرایط بحرانی چه راهکارهایی ارائه می دهد؟ و مسائلی از این دست باید مورد تحقیق قرار گیرد. همچنین می توانید سوابق فعالیت هر یک از اعضای تیم اجرایی یک شرکت فروش مستقیم را بررسی کنید و ببینید که آنها چقدر سابقه کاری و تجربه حرفه ای دارند.
16. بررسی امنیت و اعتبار وب سایت و زیرساخت فنی
طبق آمار اعلام شده ماهانه حدود چندین هزار حمله هکرها در فضای مجازی اتفاق می افتد. و شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فناوری مورد استفاده در زیرساخت یک شرکت فروش مستقیم باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا از حملات مختلف جلوگیری کند و امنیت داده ها و اطلاعات مشاوران فروش را حفظ کند.
17. تمرکز شرکت بیشتر بر فروش یا تیم سازی است
همیشه برنامه شرکت های بازاریابی شبکه ای را تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید که آنها بیشتر بر فروش محصول تمرکز می کنند یا فقط تیم سازی. اگر فقط روی تیم سازی تمرکز کنید تا برای هر فردی که استخدام می کنید کمیسیون بگیرید، این یک طرح هرمی است.
18. تمرکز شرکت بر ارزش ها و اهمیت به اهداف و چشم اندازها
اطمینان حاصل کنید که شرکتی که انتخاب میکنید بر ارزشها تمرکز دارد، نه فقط کسب درآمد. سپس یک شرکت فروش مستقیم را انتخاب کنید که ارزش های خود را حفظ کند. چنین شرکت هایی سطح درآمد پایدارتری خواهند داشت. همچنین مطمئن شوید که آنها به چشماندازها، رویاها و اهداف شما اهمیت میدهند و به آنچه میخواهید بگویید باز هستند.
19. فعالیت های بین المللی شرکت
شاید شرکت های زیادی را دیده باشید که فعالیت های بین المللی دارند. اما لزوماً همه آنها موفق نیستند. زیرا برای این نوع فعالیت ها اهداف و برنامه ریزی بلندمدت ندارند. اما بدانید که شرکت های بازاریابی شبکه ای که در سطح بین المللی فعالیت می کنند، شانس موفقیت شما را افزایش می دهند. با انتخاب شرکتی که فرصت کسب و کار جهانی را برای شما فراهم می کند، می توانید رویای خود را برای ایجاد یک تجارت بزرگ در هر نقطه از جهان محقق کنید.
عاقلانه انتخاب کنید!
اینها از جمله مهم ترین نکاتی هستند که برای انتخاب بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای باید در نظر داشته باشید. هنگام انتخاب به این نکات توجه کنید؛ سپس این توصیه ها را با انتخاب های خود مطابقت دهید و با تهیه چک لیست، ایده آل ترین انتخاب را تجربه کنید.
عضویت در یک شرکت مناسب، با تنوع محصولات، در کنار پاداش های وسوسه انگیز و سفرهای جذاب، آرزوی هر فرد علاقه مند به فعالیت در زمینه فروش مستقیم است. به یاد داشته باشید شرکتی که محصولاتش قدرت فروش بالایی نداشته باشد، نه در داخل و نه در سطح بین المللی نمی تواند موفق باشد. به یاد داشته باشید که تنها انتخاب بهترین شرکت کافی است. شما باید بتوانید از امکانات ارائه شده توسط آن شرکت ها نهایت استفاده را ببرید.
پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با سایر آموزش ها و اپلیکیشن های مرتبط با حوزه بازاریابی شبکه ای، مقالات آکادمی لیا را دنبال کنید؛ و این را هم بدانید که به جرات می توان گفت که لیاتیم در رتبه بندی شرکت های بازاریابی شبکه ای ایران در پنج جایگاه اول قرار گرفته و نامش به عنوان بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای ایران می درخشد.