ماهیت فروش مستقیم / بازاریابی شبکه ای چیست؟
وقتی صحبت از بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی شبکه ای به میان می آید، معمولاً به طرح های هرمی و کلاهبرداری فکر می کنید و افراد فریب خورده را در مقابل شما صف می کشند. اما در حال حاضر، این تصور را کنار بگذارید. فروش مستقیم یا زیرشاخه معروف آن یعنی بازاریابی شبکه ای از زمین تا آسمان با طرح ها و فعالیت های هرمی متفاوت است. «فروش مستقیم» که در ایران به «بازاریابی شبکه ای» معروف است، یکی از کانال های خرده فروشی است که برندها و شرکت های برتر دنیا از آن برای ارائه خدمات و محصولات به مشتریان استفاده می کنند. شرکت های معروفی مانند Avon یا Amway انواع کالاها و خدمات مانند جواهرات، لوازم خانگی، لوازم آرایشی، بیمه و … را از این طریق به فروش می رسانند. اما بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی شبکه ای چیست و انواع و روش های مرسوم آن چیست، سوالاتی است که در این مقاله از آکادمی لیا قصد داریم به آنها پاسخ دهیم. منفی خود را در ارتباط با شبکه رها کنید و ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید:
فروش مستقیم یا بازاریابی شبکه ای چیست؟
حتما برای شما هم سوال پیش آمده که فروش مستقیم یا بازاریابی شبکه ای چیست؟
“بازاریابی یا فروش کالا/خدمات به مشتریان، آن هم بدون واسطه!”.
اجازه دهید “بدون واسطه” را کمی واضح تر توضیح دهیم. به عنوان مثال، هنگامی که یک بطری شامپو را از فروشگاه پایین خیابان خریداری می کنید، یک خرید غیر مستقیم انجام داده اید. چرا؟ چون کارخانه ای که آن شامپو را تولید می کرد آن را به شرکت پخش می داد و آن شرکت محصول را به فروشگاه می فروخت و شما به عنوان فروشنده در انتهای این زنجیره آن شامپو را خریدید.
حال تصور کنید شامپو را از فردی با سمت “مشاور فروش” خریداری کرده اید. آن شخص شامپو را به قیمت مصرف کننده از کارخانه می گیرد و با همان قیمت به شما تحویل می دهد. این نوع فروش به صورت مستقیم و بدون واسطه می باشد.
بازاریابی شبکه ای چیست؟
تفاوت فروش مستقیم و غیر مستقیم چیست؟
فروش مستقیم بسیار متفاوت از سایر روش های خرده فروشی است. هدف این روش تنها ارائه محصولات و خدمات عالی به مصرف کنندگان نیست. بلکه جریانی است که از طریق آن افرادی که دارای ذهنیت کارآفرینی هستند می توانند به طور مستقل و با کمترین هزینه، یک کسب و کار ایده آل برای خود راه اندازی کنند.
افرادی که وارد فروش مستقیم می شوند، می توانند با همکاری با شرکتی که این فرصت را برای آنها فراهم کرده است، به عنوان یک «مشاور فروش» ظاهر شوند. این مشاوران شخصاً با مشتریان بالقوه ای که علاقه مند به استفاده از محصولات و خدمات ارائه شده هستند ارتباط برقرار می کنند. به همین دلیل است که در عصر شبکه سازی در فضای اجتماعی امروزی، فروش مستقیم را می توان یکی از ایده آل ترین استراتژی های فروش برای شرکت ها، ارائه دهندگان خدمات و تولیدکنندگان انواع محصولات دانست. فرصتی استثنایی که آنها را از دنیای تبلیغات سنتی جدا می کند.
به طور کلی می توان گفت:
در مدل فروش مستقیم، یک برند مستقیماً با مشتریان در تعامل است. نمونه ای از فروش مستقیم نیز مربوط به بوئینگ است. شرکتی که محصولات خود را مستقیماً به مشتریان خود یعنی خطوط هوایی ارائه می دهد.
برعکس، فروش غیرمستقیم شامل واسطه های مختلفی مانند مراکز توزیع، عمده فروشان، نمایندگان منطقه ای و غیره است. برای مثال، برند کوکاکولا از این مدل استفاده می کند. یعنی مشتری باید کوکاکولا را از فروشگاهی خریداری کند و امکان سفارش مستقیم نوشابه خود از سایت شرکت کوکاکولا برای او وجود ندارد.
انواع فروش مستقیم / بازاریابی شبکه ای
اگر قبل از این مقاله در مورد انواع فروش مستقیم کنجکاو بودید، متوجه شده اید که چقدر اطلاعات متناقضی در مورد این روش در بازار وجود دارد. به منظور شفاف سازی و توضیح اینکه بازاریابی شبکه ای چیست، به شما می گوییم که فروش مستقیم به دو دسته تقسیم می شود:
فروش تک سطحی: در فروش تک سطحی، نماینده فروش (فروشنده/مشاور و…) بابت معامله/تجارت محصولات/خدمات پورسانت دریافت می کند. به عنوان مثال، کارمند یک آژانس هواپیمایی از مجموع بلیط های فروخته شده، کمیسیون مشخصی دریافت می کند.
فروش چند سطحی: عامل فروش (نماینده/مشاور و…) نه تنها محصولات را می فروشد، بلکه فروشندگان جدیدی را نیز به شرکت جذب می کند. در واقع، این فرد هم برای فروش خود و هم برای فروش افرادی که جذب کرده است، پاداش دریافت می کند. رویکردی که به بازاریابی چند سطحی معروف است.
انواع فروش مستقیم
بازاریابی چند سطحی یا MLM چیست؟
اکنون که می دانیم بازاریابی شبکه ای چیست، وقت آن است که با مفهوم بازاریابی چند سطحی آشنا شویم. بسیاری از شرکت های فروش مستقیم به صورت چند سطحی سازماندهی شده اند.
به طور خلاصه، اگر بخواهیم کمی و فقط کمی در مورد آن صحبت کنیم، باید بگوییم که در این نوع کسب و کار، به نمایندگان/مشاوران فروش مستقیم فرصت ایجاد تیم داده می شود. با آموزش، کمک و ایجاد انگیزه کافی، افراد را برای تشویق به فروش جذب کنید و در این راه همراهی و راهنمایی کنید. به این ترتیب علاوه بر پاداش فروش شخصی، برای افرادی که استخدام می کنند، پورسانت اضافی دریافت می کنند.
روش های فروش مستقیم / بازاریابی شبکه ای
نمایندگان/ مشاوران فروش در بازاریابی شبکه ای (بازاریابی شبکه ای) از رویکردهای مختلفی برای برقراری ارتباط با مخاطبان بالقوه خود استفاده می کنند که به طور کلی می توان آنها را به سه دسته زیر تقسیم کرد:
فروش تک به تک: این روش به معنای ارتباط چهره به چهره بین نماینده/مشاور فروش و مشتری/مصرف کننده است. این نوع فروش زمانی اتفاق میافتد که یک نماینده/مشاور فروش شخصاً با شخص یا شرکتی برای ارائه محصول خود ملاقات میکند.
فروش آنلاین: رایج ترین روش فروش مستقیم در بین شرکت هایی که رویکرد تک سطحی یا چند سطحی را برای کسب و کار خود در پیش گرفته اند. شرکتهای بزرگ بینالمللی و همچنین کسبوکارهای کوچک و نمایندگان فروش محلی محصولات/خدمات خود را از طریق وبسایتهای خود یا از طریق حسابهای رسانههای اجتماعی خود به فروش میرسانند.
فروش طرح میزبان یا مهمانی: در اینجا یک نماینده/مشاور فروش گروهی از مشتریان/مصرفکنندگان را جمعآوری میکند و محصولی را به آنها پیشنهاد میدهد. چنین جلساتی اغلب شبیه مهمانی ها است. به این ترتیب شرکت کنندگان از فضای آرام جشن لذت می برند و با کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر به خرید کالا/محصولات پیشنهادی ترغیب می شوند. البته ناگفته نماند که این نوع ارائه در محیط اداری نیز قابل انجام است.
روش های فروش مستقیم
مزایای فروش مستقیم / بازاریابی شبکه ای
اکنون که متوجه شدیم شبکه چیست، بهتر است با مزایای فروش در این سبک آشنا شویم. فروش مستقیم فرصتی برای افرادی است که به دنبال کسب درآمد و ایجاد یک کسب و کار شخصی هستند، آن دسته از مصرف کنندگانی که به دنبال خرید آنلاین در عصر دیجیتال هستند، صاحبان مشاغل و شرکت هایی که به دنبال راهی مقرون به صرفه برای بازاریابی محصولات خود هستند. و خدمات طلایی است.
مخاطبان محصولات و خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای فروش مستقیم با اطلاعات کامل و جامع مواجه می شوند و از رضایت مصرف کنندگان قبلی آگاه هستند و محصولات خود را در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل می گیرند و خدمات ارائه شده را ارائه می دهند. آنها می خواهند هر چه زودتر به آنها برسند.
فروش مستقیم می تواند یک جایگزین ایده آل برای افرادی باشد که به دنبال شغل در موقعیت های شغلی تمام وقت نیستند، یا به دنبال فرصت شغلی انعطاف پذیر برای کمک به تامین هزینه های دیگر خود هستند، یا کسانی که نمی توانند به طور منظم در یک محیط کاری برای هر یک از آنها شرکت کنند. دلیل. برای پیدا کردن
فرصت هایی که در این زمینه پیش روی متقاضیان فروش مستقیم است برای کسانی مناسب است که می خواهند روی پای خود بایستند و کسب و کار خود را داشته باشند. در فروش مستقیم، هزینه راه اندازی وجود ندارد. شما می توانید محصولات و خدمات خود را به سادگی با راه اندازی یک صفحه اینستاگرام و داشتن کاتالوگ محصولات/خدمات (چاپی یا دیجیتال) به مصرف کنندگان بالقوه معرفی کنید.
در ادامه به معرفی برخی از مهمترین مزایای فروش مستقیم پرداخته ایم:
مدل کسب و کار آینده
طبق گزارش انجمن جهانی فروش مستقیم، فروش مستقیم در سال های گذشته رشد ثابتی را تجربه کرده است. بین سالهای 2015 و 2018، نرخ رشد مرکب سالانه تولید شده توسط فروش مستقیم در جهان 1.7٪ بود. بنابراین، یک مدل کسب و کار امیدوارکننده در نظر گرفته می شود.
ارائه محصولات/خدمات متناسب با نیاز مصرف کنندگان
شرکت های فروش مستقیم کل چرخه، از تولید تا فروش نهایی را کنترل می کنند. با این رویکرد، یک برند می تواند به سرعت از مشتریان بازخورد دریافت کند و محصولات/خدمات خود را با توجه به نیاز مشتری و به طور کلی با توجه به تقاضای بازار ارائه دهد.
تعامل بهتر با مصرف کنندگان و ارائه توصیه های شخصی و منحصر به فرد
در این نوع کسبوکار، نمایندگان/مشاوران فروش، شخصیتهای خریدار خود را بهتر میشناسند و میتوانند پیشنهادات مرتبطتر و شخصیتری را به مصرفکنندگان/مشتریان خود ارائه دهند. این امر بر افزایش درآمد تأثیر میگذارد، زیرا آمار نشان میدهد که 91 درصد از مصرفکنندگان تمایل بیشتری به خرید از برندهایی دارند که پیشنهادات و توصیههای مرتبطتر و متناسبتری ارائه میدهند.
کنترل بهتر در هر مرحله از تعامل با مشتری
با نداشتن واسطه، شرکت ها می توانند کنترل کاملی بر قیمت محصولات/خدمات خود داشته باشند. آنها همچنین می توانند آنها را با توجه به نیاز مشتریان تنظیم کنند. علاوه بر این، شرکت ها می توانند تجربه مشتری را در طول فرآیند خرید زیر نظر داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که اعتبار آنها آسیب نمی بیند.
روابط قوی با مشتری
فروش مستقیم بر اساس روابط شخصی با مشتریان/مصرف کنندگان است. این به نمایندگان فروش اجازه می دهد تا از یک رویکرد خاص برای هر مشتری استفاده کنند و با آنها روابط بلندمدت برقرار کنند. این تأثیر زیادی بر تجارت دارد. بنابراین، افزایش 5 درصدی در حفظ مشتری، سود را بیش از 25 درصد افزایش می دهد.
مزایای فروش مستقیم
اگر می خواهید با مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای و فروش مستقیم بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای را در چه می دانید؟ حتما بخوانید
برترین شرکت های فروش مستقیم / بازاریابی شبکه ای
وقتی صحبت از بزرگترین شرکتهای فروش مستقیم به میان میآید، غولهای بازاریابی شبکهای در صدر فهرست قرار دارند، بنابراین در اینجا پنج شرکت برتر فروش مستقیم در جهان بر اساس درآمد آورده شده است:
نام شرکت، محل، زمینه فعالیت
محصولات سلامت، زیبایی و تندرستی Amway ایالات متحده آمریکا
مکمل های غذایی Herbalife Nutrition ایالات متحده آمریکا
محصولات زیبایی، مراقبت شخصی و خانگی Avon انگلستان
Vorwerk آلمان لوازم خانگی، پوشاک و لوازم جانبی، لوازم آرایشی، دکوراسیون منزل، لوازم آشپزخانه و محصولات مراقبت شخصی
محصولات آرایشی و بهداشتی Natura برزیل
فروش مستقیم جهانی در سال 2020
قاره آسیا/اقیانوسیه، قاره آمریکا، قاره اروپا و قاره آفریقا و منطقه خاورمیانه به ترتیب با 43 (76516 میلیون دلار آمریکا)، 36 (64691 میلیون دلار آمریکا)، 20 (36202 میلیون دلار آمریکا) و 1 (1891 میلیون دلار آمریکا). ) درصد فروش مستقیم در جهان را به خود اختصاص داده اند و تعداد مشاوران فروش آنها به ترتیب تقریباً 69، 34، 15 و 8 میلیون نفر می باشد.
همچنین ده بازار برتر جهانی در فروش مستقیم شامل آمریکا، چین، کره جنوبی، آلمان، ژاپن، برزیل، مالزی، مکزیک، فرانسه و تایوان به ترتیب با 22، 11، 10، 10، 9، 5، 4، 3 هستند. ، 3 و 2 درصد سهم فروش را به خود اختصاص داده است.
فروش مستقیم جهانی در سال 2020
فروش مستقیم در دسته بندی محصولات/خدمات در سطح جهانی در سال 2020
همانطور که مشاهده می کنید، دسته بندی محصولات در زمینه بهداشت، بهداشت، مراقبت و آرایشی، لوازم خانگی، پوشاک و لوازم جانبی آن، خدمات مالی، خدمات مراقبت از منزل، اسباب بازی و لوازم التحریر، مواد غذایی و آشامیدنی، خدمات مرتبط با انرژی (آب، برق) ، گاز و …) و … به ترتیب 36، 26، 14، 5، 4، 3، 3، 3 و … درصد فروش مستقیم دارند.
دسته بندی محصولات/خدمات فروش مستقیم در سطح جهانی در سال 2020
چرا بازاریابی شبکه ای را انتخاب کنید؟
میلیون ها نفر در سراسر جهان تصمیم می گیرند وارد مسیر «فروش مستقیم» شوند، زیرا پس از استفاده از محصولات و خدمات این شرکت احساس رضایت می کنند و می خواهند بتوانند آن را با تخفیف بیشتری دریافت کنند. برخی از افراد نیز تصمیم می گیرند این کالاها و خدمات را به خانواده، دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و به عنوان مشاور فروش از فروش آنها کسب درآمد کنند. و سپس برای کسب موفقیت بیشتر در این زمینه تصمیم می گیرند با دعوت از علاقه مندان به فعالیت در این زمینه شبکه ای از مشاوران فروش ایجاد کنند تا با رهبری خود بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند و جایگاه خود را در میان ارتقا دهند. مشاوران دیگر
در این مقاله از آکادمی لیا با مفهوم فروش مستقیم و چیستی و چگونگی آن آشنا شدیم و با سوال کلیدی مقاله بازاریابی شبکه ای چیست؟ ما جواب دادیم. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، این نوع فروش دارای مزایایی از جمله فوری بودن و سود بیشتر است. اگر علاقه مند به فعالیت در زمینه فروش مستقیم یا بازاریابی شبکه ای هستید، می توانید با افزایش آگاهی خود از این مدل فروش و مطالعه سایر مقالات این مجله آموزشی، تصمیمی هوشمندانه برای آینده زندگی کاری خود بگیرید. در مقالات بعدی ما با این تجارت بیشتر آشنا خواهید شد.