جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

با این موارد در بازاریابی شبکه ای سریعتر و بیشتر شناخته شوید!

راهنمای مطالعه

با این موارد در بازاریابی شبکه ای سریعتر و بیشتر شناخته شوید!

“چه کاری باید انجام دهم تا نامم در ذهن مشتری حک شود؟” سوالی که هر شرکت فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای و بسیاری از مشاوران فروش از خود می پرسند. چه کنیم که در مدت زمان کمتری افراد بیشتری برند ما را بشناسند؟! چه مدت می توانیم مشتریان خود را به صورت جداگانه جذب کنیم؟ کی به آن درآمد و محبوبیت می رسیم؟ اینجاست که برنامه بازاریابی ارجاعی وارد عمل می شود و باید طرح بازاریابی ارجاعی را در کسب و کار خود شروع کنید. ما می دانیم که شما اکنون درگیر سوالاتی مانند “ارجاع چیست” هستید. این مقاله از آکادمی لیا را دنبال کنید تا در مورد این موضوع و تاثیر بسیار زیاد بازاریابی ارجاعی در فروش مستقیم برای شما صحبت کنیم.

 

بازاریابی ارجاعی؛ ناجی فروش مستقیم اتلاف وقت

بسیاری از ما از دوستان خود در مورد خرید نظر می خواهیم. سوالاتی مانند: “مارک کرمت چیست؟”، “این لباس را از کجا تهیه کردید؟”، “جایی می شناسید که عطر اورجینال بفروشد؟” و چیزهایی از این قبیل دلیلش هم این است که با معرفی دیگران می توانیم خیلی راحت تر به فروشگاه یا برند اعتماد کنیم.

در حوزه فروش و بازاریابی مفهومی به نام بازاریابی ارجاعی وجود دارد! در بازاریابی ارجاعی، این شرکت مشتریان را تشویق می کند تا محصولات یا خدمات خود را در ازای دریافت تخفیف یا پاداش به دیگران ارجاع دهند. یعنی مشتریان شما محصولات شما را به دوستان خود معرفی می کنند و برای آن جایزه یا تخفیف دریافت می کنند. مانند کاری که شرکت هایی مانند اسنپ انجام می دهند. می گویند با معرفی این اپلیکیشن به دوستان و خانواده خود تخفیف بگیرید.

 

معرف

راستش را بگویم، بازاریابی ارجاعی یعنی شناخت یک محصول یا یک برند با کمک پیشنهادات دیگران. در واقع، مشتریان شما با ارائه پیشنهادهای جذاب، زمانی را که باید صرف آگاهی مردم از برند شما کنید، صرف کنند. معرفی محصولات خود به چند نفر؛ در حالی که حرف آنها بیشتر مورد اعتماد است.

با پیروی از برنامه ارجاع، مشتریان بیشتری را جذب کرده و آنها را به برند وفادار کنید.
نحوه خرید ما از سال 2020 به شدت تغییر کرده است. برندهای مستقیم به مصرف کننده، از لباس گرفته تا مبلمان گرفته تا خواربار و محصولات مراقبت شخصی، در حال تغییر روش خرید خود هستند. در واقع، بیش از نیمی از کاربران اینترنت از یک برند آرایشی یا مراقبت شخصی مستقیم به مصرف کننده خرید کرده اند و طبق گفته Common Thread Collective درآمد این صنعت تا سال 2025 به طور کلی از 716 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

اپیدمی کرونا نیز این روند را تسریع کرد. اما علت اصلی آن نبود. ظهور برندهای مستقیم به مصرف کننده توسط رسانه های اجتماعی با برنامه های فروش موثر و استراتژی های بازاریابی دیجیتال تقویت شده است. بخش بزرگی از این استراتژی ها برنامه های بازاریابی ارجاعی هستند. در این نوع برنامه فروش درس های زیادی برای فروشندگان مستقیم وجود دارد.

 

بازاریابی ارجاعی نگرانی را از بین می برد.

 

بازاریابی شبکه ای

 

فروش مستقیم مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان است. در حالی که جلسات حضوری پس از شیوع کرونا کمتر مطرح شد، این ارجاعات همچنان ادامه دارد. البته بازاریابی انتخاب و ارجاع برای فروش مستقیم هنوز کمی بحران هویت دارد و مشخص نیست. روش ها آنطور که باید ساده، شهودی و سریع نیستند. اما با پیروی از طرح ایجاد شده توسط برندهایی که مستقیماً با مصرف کنندگان ارتباط برقرار می کنند، شرکت ها می توانند استانداردهای موفقیت در این زمینه را تعیین کنند.

هدف ادغام و خودکارسازی این سیستم های فروش دیجیتالی، موبایلی و اجتماعی مشتری مدار است. برنامه های بازاریابی ارجاعی مزایای بسیاری دارند. شامل:

_ هزینه کمتر برای هر مشتری نسبت به تلاش های بازاریابی سنتی
_ فرصتی برای افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتری
_ فرصتی برای ایجاد مشروعیت و افزایش اعتبار برند

 

افزایش فروش و رقابت در فروش

به زبان ساده، برنامه های بازاریابی ارجاعی برای شرکت های فروش مستقیم بسیار سودمند و کارآمد هستند. بر اساس وب سایت Get Ambassador، تا سال 2021، 74 درصد از مردم موافق بودند که بازاریابی دهان به دهان تأثیر کلیدی بر تصمیمات خرید دارد. و 92٪ از افراد 18 تا 34 ساله قبل از خرید به طور فعال به دنبال توصیه های محصول هستند. برنامه های بازاریابی ارجاعی به ویژه برای محصولات بهداشتی و سلامتی موثر هستند. زیرا مردم نگران اثربخشی و کیفیت محصولی هستند که مصرف می کنند.

 

برنامه ارجاع خود را با ارائه جوایز جذاب تر کنید.

بازاریابی شبکه ای در ذات خود از مدل دهان به دهان استفاده می کند و این می تواند به یک فرصت طلایی تبدیل شود. شرکت هایی مانند اوبر از بازاریابی ارجاع برای استخدام رانندگان خود استفاده می کنند. به این ترتیب رانندگان موجود می توانند دوستان خود را برای کار در این شرکت معرفی کنند و زمانی که فرد معرفی شده تعداد معینی از سفر را انجام دهد، هر دو نفر پاداش دریافت می کنند. از آنجایی که مدل های قدیمی و سنتی استخدام هنوز در این زمینه در حال بررسی هستند، بازاریابی ارجاعی می تواند نقش بسزایی داشته باشد.

 

در مورد ارجاعات جوایزی ارائه دهید

برنامه های ارجاع همچنین راهی را برای شرکت ها فراهم می کند تا در میان سیل عظیمی از مردم شناخته شوند و رسالت و پیام برند خود را به آنها منتقل کنند. چیزی که برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. آشنا بودن به گفته Business Wire، 46 درصد از مصرف کنندگان در هنگام خرید، تلاش های اجتماعی یک برند را در نظر می گیرند.

در تسلا، هنگامی که دوستان و خانواده از پیوند ارجاع خود برای سفارش محصولات منتخب استفاده می کنند، مالکان می توانند جوایزی کسب کنند. این برند بر تعهد خود به انرژی پایدار از طریق پاداش‌هایی که ارائه می‌کند، تاکید می‌کند و تخفیف‌های قابل توجهی را بر روی پنل‌های خورشیدی و سقف‌های خورشیدی ارائه می‌دهد.

همچنین می توانید مقاله 12 تکنیک طلایی فروش در بازاریابی شبکه ای را مطالعه کنید تا با سایر استراتژی های فروش مستقیم آشنا شوید.

 

5 کاری که هر برنامه بازاریابی ارجاعی فروش مستقیم باید انجام دهد!

برنامه بازاریابی ارجاعی شما باید به اندازه برند شما منحصر به فرد باشد. اما در اینجا چند عنصر کلیدی دیگر وجود دارد که بدون توجه به خط تولید، طرح تشویقی یا استراتژی باید به طور کلی در نظر گرفته شوند. پنج عنصر کلیدی برای هر برنامه بازاریابی ارجاعی فروش مستقیم موفق لازم است:

 

1. ساده، قابل فهم و مؤثر باشید.

یکی از اجزای کلیدی یک برنامه ارجاع موفق، بی دردسر و کاربرپسند کردن آن است. هدف این است که یک برنامه بازاریابی ارجاع به سرعت و بدون دردسر زیاد برای کاربر کار کند. یکی از شرکت های برتر در این زمینه Athletic Greens است. آنها این روند را خیلی سریع شروع می کنند. آنها حتی قبل از اینکه مشتریان خرید کنند، یک متن تکمیل خودکار برای ارجاعات ارائه می دهند. معرفی کنندگان به معنای واقعی کلمه هیچ کاری انجام نمی دهند. فقط یک آدرس ایمیل ارائه دهید و کلیک کنید تا علاقه خود را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.

 

2. ایجاد انگیزه در مشتری.

پس از راه اندازی برنامه ارجاع، Airbnb بینش های ارزشمندی ارائه کرد. پیشنهاد اولیه آنها این بود که وقتی دوستشان به مسافرت می رود یا خانه ای اجاره می کند به مراجعه کننده جایزه نقدی بدهند. آن‌ها پیام‌ها و پاداش‌ها را تغییر دادند و دریافتند که تعامل زمانی بهبود می‌یابد که پاداش به‌جای شخصی که ارجاع می‌دهد به گیرنده می‌رسد.

 

3. مخارج خود را مدیریت کنید.

اهدای جوایز نقدی ممکن است گران باشد. به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از ارز وجود دارد که می توانید ارائه دهید. لازم نیست برای این کار جایزه بزرگی در نظر بگیرید. با اهدای جوایز کوچک و مورد نیاز می توانید نظر مشتریان را جلب کنید.

 

4. به مردم اطلاع دهید.

شلوغی و شلوغی چیزی است که یک برنامه بازاریابی ارجاعی را موثر می کند. محتوای خود را از طریق سایت اصلی، پلتفرم های رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، انتشار خبرنامه و غیره تبلیغ و تبلیغ کنید. وقتی با برند خود درگیر می شوید، فرصت ارجاع را آسان تر و سخت تر از دست می دهید. و به یاد داشته باشید، از انجام کارهای خاص و ارزشمند برای مدت محدود نترسید.

قبل از راه اندازی، غول اصلاح هری جوایز بیشتری را به افرادی که مایل بودند دوستان خود را از طریق ایمیل، فیس بوک یا توییتر معرفی کنند، ارائه می کرد. پیشنهاد او ساده بود: 10 نفر از دوستان خود را معرفی کنید و در ازای آن یک تیغ رایگان دریافت کنید. 25 نفر از دوستان خود را معرفی کنید و یک تیغ با کیفیت رایگان دریافت کنید. 50 نفر از دوستان خود را معرفی کنید و در ازای آن یک سال اصلاح رایگان دریافت کنید. این تبلیغ به مدت یک هفته اجرا شد و 100000 سرنخ ایجاد کرد.

 

5. برنامه بازاریابی ارجاعی خود را به روز کنید.

بسیاری از شرکت ها برنامه های بازاریابی ارجاعی خود را با به روز رسانی مداوم پاداش ها و پیشنهادات خود به روز نگه می دارند. آزمایش‌ها و آزمایش‌ها به همراه انگیزه‌های جدید و تجزیه و تحلیل عمیق، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در طول زمان مؤثرتر و جذاب‌تر شوند. شما باید به طور مکرر و مداوم اثربخشی برنامه خود را با استفاده از پیوندها و کدهای ایجاد شده پیگیری کنید و معیارهای کلیدی زیر را دنبال کنید:

_ تعداد اعضای جدید پیوست
_ تعداد افرادی که از سایت بازدید می کنند
_ میزان ارجاع ایجاد شده
_ تعداد مشتریان جدید به دست آمده
_ هزینه هر خرید

در اهدای جوایز و جوایز متفاوت و خاطره انگیز باشید.

واضح است که تشویق ارجاع‌ها کلید موفقیت این برنامه‌ها است. به همین دلیل است که تقریباً هر برند نوعی راه حل بازاریابی ارجاع ارائه می دهد. ضروری است که جوایز شما به گونه ای باشد که شما را از بقیه متمایز کند. این فاکتور را هنگام طراحی برنامه خود در نظر بگیرید.

 

از معرفی کننده غافل نشوید.

“عضویت مزایای خود را دارد” یک کمپین بازاریابی افسانه ای برای American Express در دهه 90 بود. و این فرض هنوز هم صادق است که ارجاع دهندگان پرشورترین حامیان برند شما هستند.

 

منحصر به فرد باشید.

تسلا برنامه بازاریابی ارجاعی خود را به طور مرتب تغییر می دهد، اما یکی از پاداش هایی که در گذشته ارائه کرده است شامل ورود به رویدادهای انحصاری یا دسترسی به لوازم جانبی خودرو است که معمولاً به هیچ وجه در دسترس نیستند. آیا باید بدانید چه تجربه یا موارد منحصر به فردی را می توانید به فعال ترین مراجعات خود ارائه دهید؟ اگر جایزه به اندازه کافی خاص باشد، تمایل به کسب بیشتر از آن می تواند منجر به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه شود.

 

مکمل ها را جدی بگیرید

از جوایز خود به عنوان راهی برای معرفی محصولات جدید یا محصولاتی که مکمل سایر محصولات سفارشی آنها هستند استفاده کنید. کرم دور چشمی را در نظر بگیرید که در کنار یک مرطوب کننده روزانه عالی عمل می کند. یا رژ لبی که همرنگ لاک یا سایه چشم است. زمانی که نمونه های محصول شما متناسب و با نیازهای مخاطب هدف گذاری شده باشد، احتمال افزایش فروش شما افزایش می یابد.

 

محصولات فصلی همیشه محبوب هستند.

شما نمی خواهید برنامه برندسازی شما یکباره باشد. با ارائه اقلام فصلی به عنوان جوایز و جوایز با زمان محدود، مشارکت مداوم و مشارکت مداوم را تشویق کنید. یک نوشیدنی خوشمزه تابستانی یا ادویه کدو تنبل پاییزی به برنامه پاداش‌های شما کمک می‌کند تا در طول سال تازه، دقیق و مرتبط با فالوورهای شما باشد.

 

بیشتر معرفی کنید؛ جوایز بیشتری دریافت کنید.

معرفی یک دوست آسان تر از معرفی 2، 3 یا 10 دوست است. اطمینان حاصل کنید که ارزش پاداش‌های شما با تعداد ارجاع‌های موفق افزایش می‌یابد و پیگیری پیشرفت خود را تا حد امکان برای حامیان خود آسان کنید.

مشتریان معمولی Dropbox تا 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اضافه شده به حساب خود با 500 مگابایت فضای ذخیره سازی در هر ارجاع دریافت می کنند. در ضمن دوستی که معرفی کردند 500 مگابایت هم میگیره. تمام این اطلاعات در نوار وضعیت به مشتریان نمایش داده می شود تا بتوانند وضعیت حافظه ذخیره سازی خود را مشاهده کنند.

 

به فردی که به تازگی با برند شما معرفی شده است توجه کنید.

شما با برنامه بازاریابی ارجاعی خود توانستید توجه دوستان یا خانواده خود را به خود جلب کنید. حال برای تبدیل آن مشتری بالقوه به یک وفادار به برند، چه کاری باید انجام دهید؟ در اینجا 3 اصل وجود دارد:

 

ارائه نمونه به مشتریان

هیچ راهی بهتر از آزمایش محصولات برای تبدیل یک مشتری بالقوه به مشتری وفادار وجود ندارد. نمونه هایی سریع و یکبار از محصولات پرفروش خود را ارائه دهید. همچنین می توانید در عرض چند روز نمونه هایی از محصولات را به آنها بدهید.

 

بدون مزاحمت پیگیری کنید

مهم است که به یاد داشته باشید که مشتریان بالقوه به دنبال شرکت یا محصولات شما نبودند. به زمان و حریم خصوصی آنها احترام بگذارید و آنها را با تماس ها یا ارتباطات مداوم بمباران نکنید. سعی کنید پیام های خود را کوتاه، مفید و مناسب نگه دارید.

 

غافلگیر کننده بودن

همیشه باید سعی کنید راضی و غافلگیر کنید. با اولین سفارش مشتری، یک چیز غیر منتظره، مفید و شناخته شده را به همراه سفارش او هدیه دهید. البته باید مطمئن شوید که این هدیه با محصولات شما هم افزایی دارد. مانند یک نی قابل استفاده مجدد برای نوشیدنی انرژی زا یا یک همزن برای قهوه آنها.

 

بازاریابی ارجاعی را جدی بگیرید!

اکثر شرکت های فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای دارای برنامه بازاریابی ارجاعی هستند. اما بسیاری از آنها نادیده گرفته می شوند، کمتر تبلیغ می شوند یا استفاده از آنها دشوار است. چون آنقدر که باید از این برنامه اطلاعی ندارند یا آن را جدی نمی گیرند. در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم و به این سوال که “برنامه ارجاع چیست” به بهترین شکل ممکن پاسخ دهیم. با این برنامه می توانید نام خود و برند خود را در سریع ترین زمان ممکن در راس نام های شناخته شده در این زمینه قرار دهید.

همچنین می توانید با مراجعه به صفحه اصلی آکادمی لیا و کلیک بر روی گزینه اخبار فروش مستقیم از اخبار بازاریابی و فروش مطلع شوید.

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید