نقش زنان در فروش مستقیم در جهان
بر اساس گزارش های منتشر شده، زنان در حال حاضر کسب و کار خود را با سرعت بیشتری نسبت به مردان در سراسر جهان راه اندازی می کنند. بیش از 250 میلیون زن کارآفرین با ایجاد اشتغال و پیامدهای آن به رونق اقتصادی کمک می کنند.
و از همه مهمتر: افزایش برابری جنسیتی
اما با وجود این پیشرفت ها، همه مشاغل برای زنان مناسب نیستند. یکی از بهترین مشاغل برای خانم ها فروش مستقیم است. در این مقاله از آکادمی لیا قصد داریم به بررسی نقش زنان در فروش مستقیم بپردازیم.
اگرچه زنان در حال حاضر صاحب یک سوم شرکت های جهان هستند، اما همچنان با موانع زیادی روبرو هستند. زنان در محیط کار با کمبود سرمایه، زمان و مهارت مواجه هستند. حوزه فروش مستقیم این موانع را برطرف کرده و به همین دلیل است که می گوییم بهترین شغل برای خانم ها فروش مستقیم است.
اگر بخواهیم با مثالی نقش زنان را در فروش مستقیم توضیح دهیم، رابطه دو طرفه آنها مانند مادر و فرزند است. مادر به فرزندش جان می دهد، از او مراقبت می کند تا آسیبی نبیند و به رشد همه جانبه کودک کمک می کند. از سوی دیگر، کودک باعث می شود زن احساس مادری را تجربه کند. همچنین باعث می شود مادر در عمل تمام پتانسیل هایی را که برای مراقبت از کودک دارد نشان دهد. در واقع زنان بعد از مادر شدن مدیران بهتری می شوند.
نقش زنان در فروش مستقیم یکسان است. فروش مستقیم یا بازاریابی شبکه ای به زنان امکان می دهد استعدادهای خود را شکوفا کنند و در موقعیتی برابر با مردان کار کنند. زنان نیز با تلاش و پشتکار خود به رشد این صنعت کمک می کنند.
در ادامه جزئیات بیشتری از نقش زنان در فروش مستقیم را می خوانیم.
فروش مستقیم: شغل پرطرفدار کارآفرینان و آبجوهای سرد باتجربه
شاید بپرسید چرا باید حرفه بازاریابی شبکه ای را انتخاب کنیم؟ بازاریابی شبکه ای یک کانال خرده فروشی است که توسط برندهای بزرگ جهانی و شرکت های کوچک کارآفرینی استفاده می شود. در این روش فروشنده محصول یا خدمات خود را مستقیماً خارج از مغازه های سنتی به مصرف کنندگان معرفی و عرضه می کند.
بازاریابی شبکه ای یک صنعت چند میلیاردی است که رشد زیادی در بازارهای مختلف نشان داده است. این رشد، نمایندگان مشتاق را قادر میسازد تا تجارت خود را با مشارکت با شرکتهای فروش مستقیم قانونی رشد دهند. محصول یا خدمات شما می تواند کالاهای خانگی، ابزار زیبایی، مکمل ها یا هر چیز دیگری باشد.
کانال فروش مستقیم به طور قابل توجهی با خرده فروشی گسترده تر متفاوت است. البته منظور ما از این تفاوت فقط این نیست که در فروش مستقیم محصولات و خدمات با کیفیت بسیار بالاتری به دست مصرف کننده می رسد. بازاریابی شبکه ای راه حلی است که از طریق آن کارآفرینان می توانند به طور مستقل و با هزینه کم یک کسب و کار راه اندازی کنند. آنها همچنین می توانند محصولات خود را با کارایی بیشتری به بازار ارسال کنند.
فروش مستقیم و کرونا
جالب است بدانید که فروش مستقیم قبل از عصر خرده فروشی وجود داشته است. در تاریخ باستان، بازرگانان کالاها را بدون واسطه خرده فروشی به افراد می فروختند یا مبادله می کردند. بعداً، فروشندگان دوره گرد از شهری به شهر دیگر پرسه می زدند و محصولات را مستقیماً به مصرف کنندگانی می فروختند که به بازارهای بزرگ شهر دسترسی نداشتند. تا اواسط قرن بیستم، این مدل تکامل یافت. فروشندگان مستقیم که اکثراً زنان بودند، محصولاتی مانند ظروف پلاستیکی آشپزخانه و لوازم آرایشی را به شبکه دوستان و همسایگان خود عرضه می کردند.
برای آشنایی با تاریخچه جالب و خواندنی بازاریابی شبکه ای، مطالعه مقاله تاریخچه فروش مستقیم | بازاریابی شبکه ای از گذشته تا امروز را حتما بخوانید.
ثابت شده است که فروش مستقیم بسیار انعطاف پذیر است. به عنوان مثال، در این دوره از اپیدمی کووید-19، بسیاری از صنایع با مشکلاتی مواجه شدند و حتی برخی از آنها مجبور به عقب نشینی شدند. اما فروش مستقیم در این بین متضرر نشد، اما بیشترین رشد سالانه را در کشورهایی مانند هند و قزاقستان تجربه کرد. فروش مستقیم سریع و مناسب با شرایط بازار منطبق می شود و محصولات مورد نیاز مصرف کنندگان را تامین می کند.
امروزه نسل جدیدی از فروشندگان مستقیم در حال ظهور است که از فناوری موبایل و تجارت الکترونیک استفاده می کنند. این نسل فرصت ها و موقعیت های جدیدی را در این روش فروش ایجاد می کند. در سال 2020، صنعت فروش مستقیم جهانی بیش از 180 میلیون دلار ارزش داشت. نقش زنان در فروش مستقیم و دستیابی به این ارزش مالی بسیار بیشتر از آن است که تصور کنید.
نقش زنان در فروش مستقیم و توانمندسازی آن
زنان تقریباً 75 درصد از نمایندگان فروش مستقیم در سراسر جهان را تشکیل می دهند. بنابراین، فروش مستقیم را می توان یک تجارت زنانه دانست; یکی از عواملی که نقش زنان را در فروش مستقیم نشان می دهد این است که این تجارت آنها را قادر می سازد بر موانع محیطی غلبه کنند. موانعی که اغلب آنها را از کارآفرینی باز می دارد عبارتند از: کمبود سرمایه، کمبود وقت و کمبود مهارت.
نقش زنان در فروش مستقیم و جبران کمبود سرمایه
بر اساس مطالعات، زنان کارآفرین نسبت به مردان به اعتبار کمتری دسترسی دارند و در دریافت وام کمتر موفق هستند. با وجود این موانع، زنان به مراتب کمتر از مردان از سرمایه گذاری های خارجی برای تأمین مالی کسب و کار خود کمک می گیرند. این کمبود بودجه، توانایی زنان را برای سرمایه گذاری در مشاغل خود محدود می کند و پتانسیل آنها را کاهش می دهد.
اما در فروش مستقیم، معمولاً نیازی به اجاره مغازه یا فروشگاه، انبار، نصب دکور، استخدام نیروی انسانی و … ندارید. هر آنچه مشتری از طریق مشاور فروش خریداری می کند، توسط شرکت برای او ارسال می شود. این عامل مؤثر، زنان را برای شروع کار حتی در مناطق محروم توانمند می سازد.
روش فروش مستقیم مقیاس پذیر است. این بدان معناست که شما می توانید با اقلام کوچک شروع کنید و در صورت لزوم به سرعت کم یا زیاد کنید. لازم نیست نگران هزینه های اضافی مانند ذخیره سازی یا حمل و نقل باشید. این ویژگی های فروش مستقیم فرصت های تجاری کم خطر و کم هزینه را برای زنان کارآفرین فراهم می کند. از سوی دیگر زنان با تلاش و پشتکار خود تاثیر بسزایی در گسترش و پیشرفت این صنعت دارند.
نقش زنان در فروش مستقیم و اولویت بندی صحیح کار
بسیاری از زنان کارآفرین باید زمان خود را بین کار، خانواده، تحصیل و زندگی اجتماعی تقسیم کنند. این زنان در تلاش هستند تا به تعهد خود نسبت به خانه و خانواده عمل کنند و با نیازهای کاری خود کنار بیایند. با شیوع کووید 19 و تعطیلی مدارس، این فشار دو چندان شد زیرا زنان مجبور بودند به طور تمام وقت از کودکان مراقبت کنند و حتی نقش معلم را بازی کنند.
نقش زنان در فروش مستقیم
اگرچه فروش مستقیم به اندازه هر کسب و کار دیگری به تعهد و سخت کوشی نیاز دارد، اما به زنان این امکان را می دهد که خودشان برنامه ریزی کنند. نقش یک زن در فروش مستقیم، به عنوان یک نماینده فروش مستقل، این است که نشان دهد کار را می توان با سایر تعهدات و وظایف زندگی تطبیق داد. البته فناوری و تجارت الکترونیک کار را برای آنها آسان می کند. این عوامل باعث افزایش انعطاف و استقلال زنان در تشکیل شبکه فروش می شود.
نقش زنان در فروش بیشتر با افزایش مهارت و دانش
در مناطق روستایی، تنها 39 درصد از دختران موفق به تحصیل در مقطع راهنمایی می شوند. در حالی که این رقم برای پسران 45 درصد است. این شکاف جنسیتی در آموزش باعث می شود که زنان در کسب دانش، مهارت ها و آموزش های مورد نیاز برای توسعه کسب و کار خود عقب بمانند.
فروش مستقیم برای شروع نیاز به مهارت های تخصصی ندارد. اما بسیاری از شرکتهای فروش مستقیم، کلاسها و دورههای آموزشی مختلفی را برای نمایندگان مستقل یا مشاوران فروش خود برگزار میکنند که باعث میشود از نظر ارتقای دانش و مهارتهایشان بیکار باشند. با این آموزشها، مشاوران، تواناییها و اطلاعات آنها به قدری ارتقا مییابد که میتوانند در کسب و کار و تمامی جنبههای زندگی برایشان کارآمد باشند.
پایاپای زنانه و فروش مستقیم
اگر زنی می خواهد میلیاردها درآمد داشته باشد یا حتی اگر به دنبال درآمد اضافی برای پرداخت هزینه کلاس هنر دخترش باشد، صنعت فروش مستقیم با آغوش باز از او استقبال می کند. فروش مستقیم به زنان قدرت کارآفرینی می دهد. زنان نیز با فعالیت مفید در جامعه به بهبود گردش مالی و اقتصاد جهانی کمک می کنند.
به عبارت دیگر، تأثیر زنانی که در فروش مستقیم فعالیت می کنند، محدود به این حرفه نیست. زنان مستقل از لحاظ مالی باعث رشد جامعه، کاهش نابرابری درآمد و کمک به ایجاد اقتصادی فراگیرتر و قوی تر برای همه می شوند.