جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

داستان گویی در بازاریابی شبکه ای و داستان جالبی که برای شما ایجاد می کند

راهنمای مطالعه

داستان گویی در بازاریابی شبکه ای و داستان جالبی که برای شما ایجاد می کند

امکان ندارد که ما در کودکی قصه های مادر و مادربزرگمان را شنیده باشیم و برایمان جذاب نبوده و خودمان را در آن مواقع تصور نکرده باشیم. آیا می دانید راز داستان سرایی که همه را به خود جذب می کند چیست؟ تکنیک قصه گویی. قصه گویی با وجود اینکه بسیار ساده به نظر می رسد، تکنیک های خاص خود را دارد. داستان سرایی در بازاریابی شبکه ای نیز بسیار موثر است.

ما از شنیدن داستان لذت می بریم، با آن همذات پنداری می کنیم و خود را به جای شخصیت های آن می گذاریم. قصه گویی در فروش این احساس را به مخاطب منتقل می کند که تصمیم دارد محصول پیشنهادی را بخرد یا نخرد. داستان مخاطب را به شخصیت اصلی تبدیل می کند و حتی تفکر او را تغییر می دهد.

گاهی ممکن است در زمینه فروش مستقیم فردی فعال باشید، اما افراد کمی شما را می شناسند. چرا؟ زیرا داستان، برند و محصولات خود را به دیگران نگفته اید. در این مقاله از آکادمی لیا قصد داریم در مورد تاثیر داستان گویی در بازاریابی شبکه ای با شما صحبت کنیم و راهکارهایی را در اختیار شما قرار دهیم تا با استفاده از آن ها داستان خود را با بهترین لحن به مخاطبان خود بگویید.

 

دلایل استفاده از داستان سرایی در بازاریابی شبکه ای

داستان سرایی در بازاریابی شبکه ای می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برندسازی، درگیر شدن با مخاطب، افزایش فروش، به چالش کشیدن رقابت، همگی می توانند ما را به داستان سرایی سوق دهند. در ادامه تعدادی از مهم ترین دلایل داستان گویی در بازاریابی شبکه ای را برای شما آورده ایم.

 

خلاصه و ساده سازی مفاهیم پیچیده

آیا زمان هایی را در مدرسه به یاد دارید که معلم با ذکر مثالی سعی می کرد مسئله ای دشوار یا موضوعی نامفهوم را برای شما ساده تر و قابل فهم تر کند؟ در داستان نویسی هم همینطور است. با داستان سرایی می توانید پیام های پیچیده را در قالب ساده تری به مخاطبان خود منتقل کنید. در واقع قصه گویی یک مهارت کلامی است که در بیان افراد خوش بیان می یابیم.

 

دور هم جمع کردن افراد مختلف

در دنیایی که مرزهای زیادی بین جوامع وجود دارد، داستان بدون توجه به تفاوت زبان، مذهب و… می تواند برای مخاطب جذاب باشد و ذهن ها را به هم نزدیک کند. زیرا همه انسان ها دارای عواطف و احساسات هستند.

 

ایجاد انگیزه با داستان گویی در بازاریابی شبکه ای

قصه گویی با نشان دادن خوب و استفاده از احساسات افراد به آنها انگیزه و الهام می بخشد. علاوه بر این، داستان باعث افزایش وفاداری مخاطب به برند می شود. بسیاری از شرکت ها، مانند Mod Cloth، از الهام به عنوان راهی برای فروش محصولات استفاده می کنند. این برند با بیان داستان بنیانگذاران خود توانسته اعتماد را به شرکت افزایش دهد.

 

جلب توجه مخاطب

انسان ها ذاتا کنجکاو هستند. وقتی مردم با یک داستان جذاب و تاثیرگذار روبرو می شوند، زمان زیادی را صرف آن می کنند تا روند و پایان آن را بشناسند. چون همانطور که گفتیم همه ما از کودکی با قصه ها بزرگ شده ایم و به شنیدن آنها عادت کرده ایم.

 

ایجاد اعتماد در مردم

وقتی داستانی را برای دیگران تعریف می کنید، رابطه خود را با آنها نزدیک تر و صمیمی تر می کنید و آنها راحت تر به شما اعتماد می کنند. ایجاد اعتماد در فروش نیز به معنای بازگشت مشتری و افزایش فروش است.

تاثیر بالای داستان سرایی در بازاریابی شبکه ای
مطالعات ثابت کرده اند که مغز انسان داستان ها، به ویژه داستان های احساسی را بهتر درک می کند و به خاطر می آورد. ثابت شده است که 75 درصد از افرادی که داستانی را شنیده اند آن را به خاطر می آورند و تنها 5 درصد از مردم ارقام و آمار را به خاطر می آورند.

حقایق همیشه گفته می شود، اما این داستان ها هستند که می فروشند.

تاثیر قصه گویی در تبلیغات اینترنتی

هدف تبلیغاتی شما به عنوان یک بازاریاب چیست؟ به جرات می توان گفت که می خواهید یک پیوند قوی و دو طرفه با مشتری داشته باشید. داستان سرایی می تواند این کار را انجام دهد. حدود 90 درصد از شنوندگان یا خوانندگان داستان دوست دارند خود را به جای شخصیت اصلی قرار دهند. بنابراین داستان سرایی در تبلیغات اینترنتی بسیار مهم است. وقتی احساسات واقعی در داستان بیان می شود، مخاطب با داستان مرتبط می شود. این به برندها کمک می کند تا به مردم بفهمند که چقدر به محصول خود نیاز دارند و محصول آنها چقدر می تواند در زندگی آنها تأثیر بگذارد. در ادامه به تاثیرات قصه گویی در تبلیغات اینترنتی اشاره می کنیم.

افزودن عنصر انسانی به محتوا و برند شما
ارتباط عمیق تر و قوی تر با مخاطب
به چشم انداز کسب و کار خود کمک کنید
رقبای خود را با یک داستان عالی حذف کنید
تعامل مشتری با محتوای شما در رسانه های شلوغ
کاربردهای داستان سرایی
داستان نویسی بهترین شکل برای انتقال و درک آسان مطالب است. شما می توانید آنچه را که می خواهید به مخاطب خود بگویید در قالب یک داستان بگویید و سپس اثر شگفت انگیز را ببینید. می توانید از داستان سرایی در موقعیت های مختلف استفاده کنید. در زیر تعدادی از آنها را برای شما آورده ایم.

 

داستان گویی در بازاریابی شبکه ای

شما می توانید هنگام ارائه محصولات خود، صحبت با مشتریان تلفنی یا در جلسات حضوری، پاسخ به سؤالات آنها، ارائه پشتیبانی و موقعیت های دیگر از داستان سرایی استفاده کنید. این باعث می شود گفتگوی جذاب تری داشته باشید و اعتماد مخاطب را جلب کنید.

 

داستان سرایی در بازاریابی محتوا

قصه گویی همیشه کار آسانی نیست. ممکن است گاهی از محتوای تولید شده توسط کاربران خود (محتوای UGC) استفاده کنید. به عنوان مثال، مسابقه ای برگزار کنید و از آن ها بخواهید که داستانی در مورد برند شما یا یک محصول خاص بگویند و جایزه بگیرید.

 

قصه گویی در تبلیغات

این واقعیت که تبلیغات شما دارای سناریوی داستانی است تأثیر بیشتری در جذب مخاطب دارد. لزومی ندارد که تبلیغات شما تصویر یا ویدئو باشد، اگر داستان شما جذاب باشد می تواند از قدرت تخیل مخاطب استفاده کند.

به تبلیغات برندهای معروفی مانند بنز، اسپاتیفای، ایر بی بی، اپل و … دقت کنید که هر کدام از این شرکت ها داستانی پشت تبلیغات خود دارند که مخاطب را مجذوب خود می کند.

 

داستان سرایی در کپشن اینستاگرام

اینستاگرام الگوریتم هایی دارد که بر اساس آن اگر فالوورهای شما زمان بیشتری را برای پست شما صرف کنند، درصد احتمال انتقال پست شما به اکسپلورر افزایش می یابد. گفتن استوری در پست اینستاگرام باعث می شود که مخاطب جذب پست های شما شود و آنها را بیشتر دنبال کند. این امر شانس فروش بیشتر محصولات شما را همراه با پیشرفت شما در این پلتفرم افزایش می دهد.

 

داستان برند

 

داستان گویی

 

منظور از داستان برند، مسیری است که از ابتدا تا اینجا طی شده و تمامی فراز و نشیب های این مسیر را در بر می گیرد.

در داستان برند، درباره نحوه شروع کسب و کارتان، تاریخچه فعالیت هایتان، دلیل تفاوتتان با برندهای دیگر، تاثیرات برندتان بر مردم و جامعه و داستان انتخاب لوگو صحبت کنید.

اگر فردی هستید که وب سایت دارید، می توانید داستان برند خود را با عنوان «درباره ما» در سربرگ یا فوتر سایت خود منتشر کنید.

 

روند صحیح و اصولی داستان نویسی

برای اینکه داستان های شما خوانده شود، باید آنها را به درستی بیان کنید. در قسمت زیر اصولی را که باید هنگام ساختن داستان رعایت کنید را برای شما آورده ایم.

 

1. داشتن استراتژی

رسیدن به قله های موفقیت بدون داشتن یک استراتژی عملی غیرممکن است. هنگام داستان گویی در بازاریابی شبکه ای باید مراقب باشید که موقعیتی که انتخاب می کنید با مخاطبان شما ارتباط داشته باشد و شخصیت قوی داشته باشد. شما همچنین باید به دنبال چالش ها باشید و مشکلات آنها را حل کنید.

 

2. شناخت مخاطب

قبل از اینکه قلم را بردارید و داستانی را شروع کنید، باید مخاطب خود را شناسایی کنید. شما باید نیازهای مخاطب خود را از محدوده سنی گرفته تا نیازها بشناسید و داستان خود را به گونه ای توسعه دهید که بتواند به خوبی با شخصیت شنونده یا خواننده ارتباط برقرار کند.

 

3. تعریف پیام اصلی

چه داستان شما چند خطی باشد یا چند صفحه ای، باید یک پیام اصلی داشته باشد. اصلا دلیل شما برای قصه گویی رساندن پیام به مخاطب است. این پیام مستقیماً به هدف شما برمی گردد. اگر بخواهید چندین پیام را در داستان منتقل کنید، مخاطب را سردرگم خواهید کرد. در واقع، شما باید بدانید که هدف شما از داستان سرایی چیست؟ برندسازی است یا فروش محصول؟ یا افزایش تعداد لایک و کامنت؟ یا … .

 

4. نوع داستان را مشخص کنید

برای اینکه بدانید چه نوع داستانی را می خواهید بگویید، باید تشخیص دهید که مخاطب شما چه احساسی دارد یا چه واکنشی در مواجهه با آن دارد. این به شما کمک می کند تا اهدافی را که باید دنبال کنید مشخص کنید.

 

5. فراخوانی برای اقدام

این Call to Action و هدفی است که شما از ارائه داستان دارید. خواسته و انتظار خود را در پایان داستان بیان می کنید و از مخاطب می خواهید که این کار را انجام دهد. برای مثال عضو گروه شوید، محصولی بخرید، لایک کنید یا نظر بدهید.

 

6. انتخاب رسانه

قالب داستان نویسی برای هر رسانه ممکن است متفاوت باشد. انتخاب کنید داستان شما در چه قالبی قرار است منتشر شود؟ مقاله؟ پست وبلاگ؟ زنده؟ پادکست یا ویدیو؟

 

7. نوشتن داستان

پس از تعیین همه این موارد، اکنون زمان ایجاد داستان است. به یاد داشته باشید که پس از نوشتن یا گفتن داستان خود، آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید تا بیشتر در معرض دید قرار بگیرید.

اصول داستان سرایی در بازاریابی شبکه ای

برای داستان گویی در بازاریابی شبکه ای، باید به دنبال سناریوهای جذاب و مفهومی متناسب با نیازهای کاربر باشیم. در این قسمت قصد داریم شما را با تکنیک ها و استراتژی های داستان گویی در فروش مستقیم آشنا کنیم.

 

تبلیغات باید احساسات کاربر را هدف قرار دهد

بهترین نوع روایت داستانی است که مخاطب را وادار به واکنش کند. در واقع داستان های جذاب و تاثیرگذار مخاطب را به فکر فرو می برد، احساسات او را تحریک می کند و واکنش او را برمی انگیزد.

 

به جای صحبت زیاد، محتوا تولید کنید

تولید محتوا می تواند شخصیت ها را از طریق نوشتن توسعه دهد. این هنر نوشتن ماست که صحنه و عناصر آن را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. در نوشتن تبلیغات، سادگی شما بسیار مهم است. همچنین می توانید نوشته های خود را از طریق رسانه های دیجیتالی منتشر کنید که کاربر بتواند بهتر با آن ارتباط برقرار کند.

 

یک شخصیت قهرمان افسانه ای بسازید

استفاده از شخصیت های افسانه ای در تبلیغات برند خود باعث می شود مخاطب فکر کند که می تواند در رکاب این قهرمان از محصولات شما استفاده کند. این باعث می شود احساس بهتری داشته باشند و بازخورد بهتری داشته باشند.

 

با مخاطبان خود دوستانه رفتار کنید

برای داستان گویی در بازاریابی شبکه ای باید داستان را به گونه ای پیش ببرید که مخاطب با شما احساس صمیمیت و صمیمیت کند. هر چه لحن دوستانه تر باشد، احتمال تعامل شما با مشتری بیشتر می شود.

 

با ایجاد مفاهیم و معانی وارد ذهن مخاطب شوید

برای توسعه برند و محصولات خود باید به بهترین نحو در ذهن مخاطب باشید. همچنین باید با داستانی که می گویید بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارید و بتوانید صحت داستان را تایید کنید. به یاد داشته باشید که کوچکترین چیزی که باعث شک در کار شما می شود می تواند منجر به از دست دادن مشتری شود.

 

روش های داستان گویی در بازاریابی شبکه ای

یکی از ویژگی های مهمی که داستان سرایی باید داشته باشد این است که به راحتی می توان از آن در هر مکانی استفاده کرد. ساده ترین و در دسترس ترین مکان برای استفاده از داستان سرایی وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی هستند. شما می توانید داستان خود را در قالب های مختلف از طریق شبکه های اجتماعی بیان کنید. در قسمت زیر روش های قصه گویی را می خوانید.

 

داستان نوشته شده

این نوع داستان در قالب یک مقاله، پست وبلاگ یا کتاب منتقل می شود. بیشتر در حالت متن است، اما ممکن است حاوی تصاویر نیز باشد. برای بیان این داستان حداقل تجهیزات لازم است.

 

داستان روایی

آنها در کنفرانس ها و سخنرانی ها ارائه می شوند و زمانی موثر هستند که به طور مستقیم و زنده بیان شوند. و چون قابل ویرایش نیستند نیاز به تمرین و مهارت زیادی دارند. گفتگوهای تد از این نوع داستان سرایی هستند.

 

داستان صوتی

این نوع داستان مانند یک روایت است. با این تفاوت که از قبل ضبط شده و نیازی به بیان زنده آنها نیست. پادکست ها از جمله این داستان سرایی ها هستند.

 

داستان دیجیتال

این داستان ها از طریق رسانه های مختلف مانند انیمیشن، ویدئو، بازی و غیره روایت می شوند.

 

ویژگی های داستان سرایی ایده آل

ذوق در داستان نویسی و خواندن بسیار دخیل است. داستانی که برای یکی جذاب است ممکن است اصلاً برای دیگری جذاب نباشد. اما چیزهایی وجود دارد که داستان شما را لذت بخش می کند. اگر می خواهید داستانی که می نویسید یا می گویید برای عموم مردم جذاب باشد، باید ویژگی های زیر را رعایت کنید:

سرگرم بودن
ساختارمند و سازماندهی شده باشد.
به راحتی قابل انتقال است.
در ذهن مخاطب به یاد ماندنی باشد.
به راحتی قابل درک باشد
برای مخاطب قابل باور باشد
راه حلی برای مشتری داشته باشید.
ذهن مخاطب را به چالش بکشید.
استراتژی مناسبی برای افزایش چرخه عمر محتوا داشته باشید.
جنبه های تاثیرگذار داستان گویی در بازاریابی دیجیتال
قصه گویی می تواند توجه مخاطب را افزایش دهد. این باعث می شود پیامی که برای مخاطب دارید بسیار واضح تر و قابل درک تر باشد. بدون شک هر چه نظر مشتری و مخاطب بیشتر به سمت شما جلب شود، تعامل بهتری با او خواهید داشت و این یعنی فروش چند برابری محصولات شما. در قسمت زیر به برخی از موثرترین جنبه های داستان گویی در بازاریابی شبکه ای اشاره کردیم.

 

خلاقیت

خلاقیت در بازاریابی شبکه ای یکی از عواملی است که منجر به عملکرد بهتر و فروش بیشتر می شود. کافی است نگاهی به کمپین های بازاریابی برند IKEA بیندازید تا متوجه شوید که چرا این برند تا این حد موفق و محبوب شده است. با خلاقیت می توانید حتی بخشی از دغدغه های مخاطب را برطرف کنید.

 

ارتباط شخصی

خیلی از ما وقتی داستانی را دنبال می کنیم، خودمان را جای شخصیت های آن می گذاریم و خود را در آن موقعیت تصور می کنیم. در واقع مردم با دنبال کردن داستان با شما ارتباط برقرار می کنند. اینکه می توانند داستان شما را دنبال کنند، چه داستان شما به زندگی مخاطب مرتبط باشد و چه نباشد، یکی از مواردی است که مشتریان را با نام و برند شما هماهنگ می کند.

 

عدم تمرکز مستقیم بر فروش

کمپین های بازاریابی که از ترفند داستان سرایی استفاده می کنند این مزیت را در نظر مشتری ایجاد می کنند که نه تنها محصولی برای فروش وجود دارد و همه چیز حول محور فروش نمی چرخد. این امر می تواند توجه مشتری را به خود جلب کند و به جای فروش محصول منجر به سوددهی بلندمدت شود.

 

نمونه هایی از داستان سرایی موفق در فروش

در این قسمت قصد داریم شما را با چند نمونه از داستان نویسی موفق در حوزه فروش و تجارت آشنا کنیم.

 

داستان سرایی برند کوکاکولا

کمپین خلاقانه برند کوکاکولا نوآوری در داستان سرایی ارائه کرد. در این کمپین، مشتریان کوکاکولا می‌توانند از دوربین گوشی خود برای دیدن یکی از ۱۲ داستان ارائه شده روی قوطی نوشیدنی کوکاکولا استفاده کنند. در هر یک از این داستان ها، از شخصیت های متحرک برای یافتن راه حل مناسب برای به اشتراک گذاشتن یک قوطی کوکاکولا بین یکدیگر استفاده شد. این اتفاق به مشتریان اجازه داد تا با استفاده از قوطی نوشابه در محل کار و خانه خود، این داستان ها را تجربه کنند و زمینه ای را برای ایجاد هر یک از این داستان ها ایجاد کنند و سپس آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

فرآیند داستان گویی در فروش

نکته ای که جلب توجه می کرد این بود که این داستان ها را خود مشتریان انتخاب می کردند. این کمپین فرصتی عالی برای کشف یک رسانه جدید و آزمایش مهارت های داستان گویی تیم بازاریابی کوکاکولا بود.

 

داستان سرایی برند GoPro

یکی از بهترین داستان سرایی ها در دنیای تجارت شاید برای برند GoPro باشد. این شرکت در سال 2002 تاسیس شد و شروع به تولید دوربین های همه کاره کرد. این برند توانست در مدت کوتاهی با ایجاد داستان های مختلف برای کاربران خود شناخته شود. دوربین های دیجیتال این شرکت از محبوبیت و اطمینان بالایی در بین دوستداران طبیعت و ماجراجویان برخوردار است.

 

داستان سرایی برند TOMS

TOMS یک شرکت کفش است که بر مسئولیت اجتماعی تمرکز دارد. شعار این برند “یک برای یک” است. با هر محصولی که از این برند خریداری می کنید، این برند به کودکان نیازمند یک کفش هدیه می دهد. TOMS این را اعتبار برند خود کرده است.

موسس این برند، بلیک میکوفسکی، هنگام سفر به آرژانتین در سال 2006، سختی های کودکان فقیر را با پاهای برهنه دید. با این داستان، تصمیم گرفت هم به آنها کمک کند و هم تأثیر عاطفی به مشتریانش بگذارد. زمانی که TOMS شروع به فروش کرد، در واقع یک داستان بزرگ ایجاد کرد. این بود که مشتریان احساس می کردند با خریدن کفشی که قرار بود به یک کودک فقیر داده شود، دنیا را تغییر می دهند. با این کار این برند توانست کفش های زیادی را بفروشد و به همان تعداد کفش به کودکان هدیه دهد.

 

داستان سرایی برند اپل

در یکی از کمپین های داستان سرایی اپل، داستان سه چرخه ای روایت می شود که گم شده و سفری پرماجرا برای یافتن صاحب خود را تجربه می کند. این فیلم توسط مایکل گراندی ساخته شده و برای فیلمبرداری از آیفون 7 پلاس استفاده شده است.

در این داستان بسیاری از ویژگی های این گوشی مانند قابلیت فیلمبرداری در زیر آب، فیلمبرداری تایم لپس، فیلم انیمیشن و … توانست توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کند. برند اپل به جای تهیه لیستی از ویژگی های محصول، آن را در داستانی زیبا و قابل درک برای کاربران به تصویر کشیده است.

 

داستان سرایی برند Airbnb

این برند داستان واقعی مسافرانی که از خدمات این برند استفاده کرده اند را در مجله ای به نام “مجله سفر” منتشر می کند تا بقیه مخاطبان در مورد آنها الهام گرفته و کنجکاو شوند و بخواهند از این خدمات استفاده کنند. در واقع مردم با خواندن این داستان ها با مسافران سفر می کنند.

 

آخرین کلمه!

داستان گویی در بازاریابی شبکه ای می تواند نظر و اعتماد مخاطبان را به خود جلب کند و سرعت کسب و کار شما را افزایش دهد. با این کار می توانید مخاطب را سرگرم کرده و با آنها تعامل داشته باشید. امیدواریم با روش هایی که پیش روی شما قرار داده ایم بتوانید داستان های خود را بسازید و کار خود را هر روز بهبود بخشید.

برای آشنایی بیشتر با فروش مستقیم و تکنیک های فروش بیشتر، مطالعه سایر مقالات آکادمی لیا را به شما پیشنهاد می کنیم.

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید