موفقیت در بازاریابی شبکه ای با مهارت های حل مسئله
حوزه فروش مستقیم، برخلاف هر شغل دیگری، دنیای بسیار متغیری دارد و شاید ندانید در مسیر کسب و کارتان چه اتفاقی خواهد افتاد؛ زیرا امکان چالش در این مسیر زیاد است و مهارت حل مسئله در فروش مستقیم اهمیت زیادی پیدا می کند.
داشتن مهارت حل مسئله یعنی داشتن توانایی تفکر از دیدگاه های مختلف. این مهارت به شما توانایی مدیریت هر نوع مشکلی را می دهد. یک فروشنده خوب باید مهارت حل مسئله داشته باشد تا در مواقعی که مشکل پیش می رود، بتواند با مشکلات روبرو شود، آنها را حل کند و کارها را به نفع خود انجام دهد. بنابراین همانطور که گفتیم یک مشاور فروش ماهر و موفق می تواند کارها را به نفع خود حل کند.
برای موفقیت در تجارت، توانایی ایجاد یک راه حل خلاقانه و فوری برای یک مشکل مورد نیاز است. این توانایی حل مسئله کجا می تواند مفید باشد؟ زمانی که مشتری بسته به عوامل داخلی یا خارجی، شما را رد می کند یا محصول شما را نمی خرد. این مشکل ممکن است ناشی از مشاوران فروش باشد که نتوانسته اند اعتماد مشتری را جلب کنند. سپس تصمیم گیری سریع و اجتناب از ضرر بیشتر دقیقاً مهارتی است که برای موفقیت در فروش مستقیم به آن نیاز دارید.
اما مهارت حل مسئله چیست؟ چه راه حل هایی برای حل یک مشکل وجود دارد؟ کدام راه حل مناسب تر است و مهمتر از همه چرا داشتن این مهارت در تجارت فروش مستقیم مهم است؟ در این مقاله قصد داریم به اینگونه سوالات پاسخ دهیم.
حل مسئله چیست؟
فرآیند یافتن راه حل برای یک یا چند مشکل آسان یا دشوار را حل مسئله می گویند. ساده به نظر می رسد، اینطور نیست؟ اما در واقعیت، حل مشکل چندان آسان نیست. تقریباً همیشه پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. به همین دلیل است که گاهی اوقات حل مسئله می تواند بسیار خسته کننده و دشوار شود. یعنی می بینید که دارید بحث می کنید و کار می کنید اما چیزی پیش نمی آید.
وقتی وارد گروهی می شوید که روی یک چالش کار می کند، روند ممکن است مبهم شود. اختلاف نظر، دیدگاه و تجربیات افراد با سوابق مختلف نه تنها کار را پیش نمی برد، بلکه کار را پیچیده تر می کند. همه ما از زوایای مختلف به کار نگاه می کنیم و این به معنای اختلاف نظر است. و گاهی منجر به اختلاف نظر شدید می شود.
برای درک اینکه چگونه خود را از معادله حذف کنید و تصمیمات محکم و مبتنی بر واقعیت بگیرید، باید توانایی حل مسئله را بیاموزید. مطالب زیادی در مورد این مهارت نوشته شده است که ممکن است افراد را گیج کند; اما بهترین راه چیست؟ چگونه چالش های خود را در تجارت حل کنیم؟
در ابتدای این مقاله، ما نگاهی به 9 روش حل مسئله می اندازیم تا روندی برای مقابله با اختلافات کمتر به شما ارائه دهیم. همچنین توضیح خواهیم داد که چرا مهارت های حل مسئله در فروش مستقیم مهم است. آیا شما آماده اید؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
9 روش اصلی حل مشکل در فروش مستقیم
یکی از نکات مهم ما این است که به مردم یادآوری کنیم که شما اینجا نیستید تا عیب یابی کنید، بلکه برای حل مشکل (ها) آمده اید. صرف نظر از شخص یا افرادی که روی این موضوع کار می کنند، باید روی شفاف سازی مشکل، حل آن و اطمینان از عدم تکرار آن تمرکز کنید.
روش های حل مسئله حل خلاقانه مسئله
در دهه 1940، الکس آزبورن اصطلاح حل خلاقانه مسئله را در چهار مرحله ساده ابداع کرد:
توضیح: نظرات بیان شده را بررسی کنید. داده ها را جمع آوری کنید و سوالات مربوطه را بپرسید.
ایده پردازی: در این مرحله ایده های تصادفی را با کمک طوفان فکری جمع آوری کنید.
توسعه: راه حل ها را به عنوان بخشی از یک برنامه کلی تدوین کنید.
اجرا: برنامه خود را اجرا کنید.
روش های حل مسئله تحقیق و پژوهش با اولویت
این روش به جای یافتن نقاط ضعف و بهبود آنها، به دنبال شناسایی نقاط قوت در افراد و سازمان ها است. این فرآیند با یک هسته مثبت شروع می شود و مراحل زیر را طی می کند:
کشف: شناسایی فرآیندهای سازمانی ایده آل
رویاپردازی: تجسم فرآیندهای ایده آل آینده
طراحی: برنامه ریزی و اولویت بندی فرآیندهای ایده آل
گسترش: اجرای طرح پیشنهادی
روش های حل مسئله روش پنج «چرا».
این روش بسیار ساده است؛ در این راه حل حل مسئله در فروش مستقیم، پیشنهاد می شود در طول فرآیند حل مسئله از خود بپرسید «چرا». این روش به کاوش بیشتر و یافتن علت اصلی مشکلات کمک می کند.
روند کار به این صورت است که ما به اولین دلیلی که از خود پرسیدیم پاسخ می دهیم و به دلایل بعدی می رویم. یک مثال ساده:
مشکل: وسیله نقلیه مورد نظر روشن نمی شود.
چرا؟ باتری تمام شده است.
چرا؟ دینام کار نمی کند.
چرا؟ تسمه دینام شکسته است.
چرا؟ تسمه بیش از عمر مفید خود کار کرده و تعویض نشده است.
چرا؟ وسیله نقلیه طبق برنامه خدمات توصیه شده نگهداری نشده است.
و پاسخ به دلیل پنجم علت اصلی مشکل است.
روش های حل مسئله روش DMAIC
شاید نام این روش را شنیده باشید. این روش شامل پنج مرحله است:
تعریف: طرح مسئله و درخواست بازخورد از کسانی که مخاطبان این فرآیند هستند.
اندازهگیری: کمی کردن وضعیت فعلی مشکل، کلید اندازهگیری عملکرد آن پس از اجرا.
تجزیه و تحلیل: یافتن علت اصلی مشکل. یکی از سخت ترین مراحل.
بهبود: ساخت، اجرا و آزمایش راه حل های بهبود آن؛ زیرا بدون پیاده سازی و تحلیل راه حل، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.
کنترل: اثربخشی طولانی مدت یک راه حل نیاز به یک برنامه نظارتی دارد.
روش های حل مسئله تحلیل علت ریشه ای
در مقایسه با روش های دیگر، این تکنیک اغلب به عنوان یک حالت حل مسئله واکنشی در نظر گرفته می شود، اما با این وجود روش مفیدی است. و به زبان ساده، برای یافتن علت اصلی، یک رویکرد ثابت نیاز است. در بیشتر مواقع عوامل زیادی در ایجاد یک موضوع نقش دارند. دلیل اصلی اغلب در لایه های پایینی پنهان است و یافتن آن زمان می برد.
روش های حل مسئله چرخه PDCA
این چرخه بیانگر یک فرآیند مدیریتی است که دارای چهار مرحله است و این مراحل در یک چرخه تکرار می شوند. این روش برای کنترل و بهبود مستمر محصولات و فرآیندها استفاده می شود. اجزای این چرخه عبارتند از:
برنامه ریزی: برای بهبود و رفع مشکلات و دستیابی به نتایج دلخواه باید برنامه ای داشته باشید.
اجرا: آزمایش طرح در این مرحله انجام می شود تا روش مناسب انجام کار مشخص شود.
بررسی: در این مرحله اقدامات انجام شده را مرور کرده و نتایج را با برنامه از پیش طراحی شده مقایسه کنید.
اقدام: پس از بررسی می توانید از بین روش های موجود بهترین را انتخاب کرده و اقدام کنید.
روش های حل مسئله حل مسئله هشت مرحله ای
اگرچه نام آن هشت مرحله است، اما در واقع نه مرحله دارد. چرا؟ زیرا مرحله اول «صفر» در نظر گرفته می شود. هدف از این روش اجرای یک راه حل سریع در کوتاه مدت و در عین حال کار بر روی یک راه حل دائمی بدون مشکل است.
آمادهسازی و برنامهریزی: جمعآوری اطلاعات اولیه از تیم و آمادهسازی رویکرد خود برای شروع فرآیند، اولین قدم ضروری است.
یک تیم تشکیل دهید: یک رهبر برای اجرای جلسات و فرآیند انتخاب کنید، و یک حامی که تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود.
مشکل را شرح دهید: با استفاده از رویکردهای استدلال استقرایی و قیاسی، مشکل دقیقی را که باید برطرف شود، بیان کنید.
قادر به مهار موقت باشید: تعیین کنید که آیا یک راه حل موقت مورد نیاز است یا می توانید منتظر بمانید تا راه حل نهایی پیدا شود.
علت اصلی را تجزیه و تحلیل کنید: یافتن ریشه مشکل به شناسایی مکان و دلیل بروز مشکل کمک می کند.
اقدامات اصلاحی مستمر انجام دهید: گنجاندن معیارهای کلیدی در راه حل، از جمله الزامات و خواسته ها، باعث جذب تیم می شود.
اقدام اصلاحی دائمی را اجرا و تأیید کنید: تجزیه و تحلیل نتایج اصلاح اجرا شده آن را تأیید می کند یا تیم را برای شناسایی راه حل قوی تر به ابتدا می برد.
از تشدید مشکل جلوگیری کنید: به روز رسانی اسناد رویه کاری و ارتباط منظم در مورد تغییرات برای کنترل عادات قدیمی مهم است.
یک جشن پایانی برگزار کنید: وقت گذاشتن برای تمجید از تیم به خاطر تلاشهایشان در حل مشکل، نقشی را که هر فرد ایفا کرده است را تصدیق میکند و راهی به جلو ارائه میکند.
روش های حل مسئله فرآیند حل مسئله نظامی
ارتش ایالات متحده بیش از یک قرن است که مشکلات را به خوبی حل می کند، پس چرا به روند حل مشکل که در طول سال ها به کمال رسانده اند نگاهی نمی اندازیم؟ آنها این فرآیند پنج مرحله ای را توصیه می کنند:
مشکل را شناسایی کنید: برای درک موقعیت و تعیین محدودیت ها قبل از حرکت به جلو، وقت بگذارید.
اطلاعات جمع آوری کنید: حقایق، فرضیات و نظرات را در مورد مشکل کشف کنید و آنها را برای رسیدن به حقیقت به چالش بکشید.
تعیین معیارهای غربالگری و ارزیابی: چهار مورد غربالگری باید مورد سوال قرار گیرد. آیا ممکن، قابل قبول، قابل تشخیص و کامل است؟
ایجاد، تجزیه و تحلیل و مقایسه راه حل های ممکن: اکثر راه حل ها تجزیه و تحلیل می شوند، اما آیا شما راه حل های خود را به عنوان یک بررسی نهایی با یکدیگر مقایسه می کنید؟
راه حل را انتخاب و اجرا کنید: راه حل را پیاده سازی و پیگیری کنید تا مطمئن شوید که به طور مداوم اجرا می شود و اثر مطلوب را دارد.
روش های حل مسئله مدل تفکر مولد هرسن
«تیم هرسن» در سال 2007 با کتاب «بهتر فکر کن» این مدل را معرفی کرد. این روش از شش اقدام زیر تشکیل شده است. روشی خلاقانه که می توان از آن به صورت فردی یا گروهی استفاده کرد. و شامل مراحل زیر می باشد:
بپرسید چه اتفاقی می افتد؟
بپرسید چه چیزی موفق است؟
بپرسید سوال اصلی چیست؟
پاسخ ها را ارائه دهید.
راه حلی پیدا کن.
منابع موجود را تراز کنید.
مزیت این مدل نسبت به سایر رویکردهای حل مسئله این است که شما را مجبور می کند در هر مرحله از فرآیند حل مسئله از مهارت های تفکر انتقادی و خلاق استفاده کنید. این بدان معناست که شما می توانید یک نگاه جامع به مشکل خود داشته باشید و راه حل های ممکن بهتری ارائه دهید.
یک فرآیند هشت مرحله ای حل مسئله در فروش مستقیم
اکنون که تعدادی از روش های حل مسئله را با هم مرور کرده ایم، در ادامه مراحل ساده و کاربردی را در یک فرآیند ساده و گام به گام جمع آوری کرده ایم تا بهترین ها را با هم داشته باشیم:
1. عمیقا وارد مشکل شوید آن را شناسایی، تعریف و روشن کنید.
ما اغلب قبل از تلاش برای حل یک مشکل، اصول اساسی آن را فراموش می کنیم. بنابراین کمی وقت بگذارید و در همان ابتدای کار موضوع و کلیت آن را مشخص کنید.
2. عمیق تر به مشکل بروید علل ریشه ای را تجزیه و تحلیل کنید.
این مرحله شامل شناسایی موارد زیر است:
چه اتفاقی افتاده است؟
چرا این اتفاق افتاد؟
چه روندی را طی کنیم تا این مشکل دوباره تکرار نشود؟
معمولاً باید یک سری موقعیت ها را کنار هم قرار دهید تا به علت اصلی برسید. بنابراین اگر در ابتدا علتی پیدا کردید، این روند را متوقف نکنید. برای یافتن علت اصلی باید عمیق تر کاوش کنید. راه حل شما نباید تنها یک مشکل سطحی را حل کند و بقیه آن را به حال خود رها کند.
معمولاً سه نوع علت وجود دارد:
فیزیکی: ممکن است یک قطعه به دلیل طراحی یا ساخت نامناسب خراب شود.
خطای انسانی: شخص یا کار اشتباهی انجام داده یا کاری را که باید انجام نمی دهد.
سازمانی: این علت بیشتر در مورد یک سیستم، فرآیند یا سیاستی است که در ایجاد خطا نقش داشته است.
هنگام جستجوی علت اصلی، مهم است که مطمئن شوید که افراد برای سرزنش یک نفر نیستند، بلکه باید مشکل را شناسایی کنید تا راه حل آن بتواند از مشکلات آینده جلوگیری کند.
3. راه حل های متنوعی ایجاد کنید.
تا کنون، شما به عنوان یک تحلیلگر داده به مشکل برخورد کرده اید و به دنبال سرنخ هایی برای موضوع واقعی هستید. اگر افرادی که در قلب مشکل هستند راه حلی ارائه می دهند، مهم است که چشم و گوش خود را باز نگه دارید. این افراد احتمالا آنقدر به مشکل نزدیک هستند که ممکن است برخی جزئیات را نبینند.
بنابراین راه حل ها را از منابع مختلف بیابید. فرقی نمیکند منبع دور باشد یا نزدیک، زیرا هرگز نمیدانید راهحل اصلی ممکن است از کجا آمده باشد.
4. ارزیابی و برنامه ریزی برای راه حل های مختلف.
ارزیابی راه حل یک مشکل کار آسانی نیست. زیرا ممکن است به عوامل دیگری بستگی داشته باشد. بنابراین دسته بندی هر راه حل در یکی از این چهار دسته می تواند به تیم کمک کند:
هزینه بالا و تاثیر کم: این نوع راه حل ها را ماندگار کنید.
کم هزینه و تاثیر کم: اگرچه مقرون به صرفه هستند، اما موثر نیستند.
هزینه بالا و تاثیر زیاد: اینها قابل استفاده هستند، اما نباید اولین انتخاب باشند.
هزینه کم و تاثیر زیاد: این راه حل مناسبی است و باید با آن شروع کنید.
5. راه حل نهایی و آنچه موثر است را مستند کنید.
در نهایت، در مورد چیزی که همه ذینفعان بتوانند روی آن توافق داشته باشند، تصمیم گیری کنید. اگرچه ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما سعی کنید در توضیح راه حل و نحوه رسیدن به موفقیت بیش از حد توصیفی نباشید. این معمولا برای ادامه کار ضروری است.
6. جلب رضایت مردم و اجرای راهکارها.
در این مرحله از فرآیند، اگر از راه حل به درستی استفاده نکنید، زمان را تلف می کنید. برخی از شرکت ها با مشکل مواجه هستند. بنابراین، همه طرف ها باید درک کاملی از آنچه از آنها انتظار می رود داشته باشند.
یکی از عناصری که اغلب نادیده گرفته می شود، سیاست های دخیل در تأیید راه حل شما است. دانستن و پیشبینی مخالفتهای افرادی که در پستهای رهبری ارشد یا مدیریت کلیدی هستند، برای به دست آوردن تایید کلیدی ضروری است.
7. اجرا و تکرار: ارزیابی، نظارت و پیگیری.
انجام بررسی روند جدید به شما کمک می کند ببینید که آیا به درستی کار می کند یا خیر. همچنین می توانید ببینید که آیا معیارهای موفقیتی که از قبل تعیین کرده اید را برآورده می کنید یا خیر. بدون نظارت منظم راه حل، موفقیت یا شکست آن تنها با حدس و گمان قابل پیش بینی است.
8. بررسی احتمالات، تکرار و پالایش را در نظر بگیرید.
زمانی که وارد فرآیند حل مسئله می شویم، باید توجه داشته باشیم که حتی اگر راه حل ما موفقیت آمیز باشد، باید آینده نگر باشیم و در هر قسمت از فرآیند بهبودها را در نظر بگیریم. ممکن است نیاز به ایجاد تغییرات جزئی، متوسط یا عمده در یک راه حل از قبل اجرا شده داشته باشیم، یا ممکن است نیاز به کسب اطلاعات جدید یا در نظر گرفتن فناوری های جدید داشته باشیم.
چرا حل مسئله در فروش مستقیم اهمیت دارد؟
حل مسئله مهارتی است که از مدیریت زمان تا کار بر اساس برنامه را در بر می گیرد. برای موفقیت در فروش مستقیم و تبدیل شدن به یک مشاور فروش برتر، باید عملکرد خوبی داشته باشید و تصمیمات سریع بگیرید که رشد شما را بهبود بخشد. در ادامه توضیح می دهیم که چرا توانایی حل مشکلات در فروش مستقیم بسیار مهم است.
مزایای مهارت حل مسئله در فروش توانایی تبدیل مشکلات به منافع
مهارت حل مسئله به معنای توانایی غلبه بر هر چالشی در تجارت است. غلبه بر مشکلات یعنی تبدیل آنها به یک مزیت! گاهی اوقات، پرداختن به یک موضوع می تواند در حین حل مشکل، موفقیت را برای شما به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال وقتی مشتری به سینه شما ضربه می زند باعث می شود کسب و کار خود را بهبود ببخشید، آن را به چند نفر دیگر معرفی کنید و در نتیجه این کار سخت و هوشمندانه، مشتریان بیشتری به دست آورید و فروش بیشتری داشته باشید.
مزایای مهارت حل مسئله در فروش از ضررهای غیرمنتظره جلوگیری کنید
اگر مهارت کافی در حل مسئله داشته باشید، می توانید از بحران های احتمالی جلوگیری کنید. داشتن چنین توانایی نتیجه شناخت کسب و کار است و با آن می توانید از ضررهای غیرمنتظره یا شکست در فروش مستقیم جلوگیری کنید. حل مسئله زمانی در فروش اهمیت پیدا می کند که باید در یک دوره حساس تصمیمات مهمی بگیرید.
مزایای مهارت حل مسئله در فروش باعث افزایش بهره وری می شود
بهره وری شما به میزان مهارت تجاری شما مرتبط است. وقتی می توانید از ضررهای کسب و کار جلوگیری کنید، آینده فروش مستقیم را برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل کنید و توانایی تفکر از دیدگاه های مختلف را داشته باشید، به این معنی است که شما در حال حاضر در حال ساختن کسب و کار خود هستید. مهمتر از همه، هنگامی که از شکست یا چالش در تجارت اجتناب می کنید و آن را به نفع خود تبدیل می کنید، به طور طبیعی بهره وری را افزایش می دهید.
مزایای مهارت حل مسئله در فروش صرفه جویی در زمان و انرژی
فرض کنید مشکلی وجود دارد و شما نمی توانید تصمیم درستی برای حل آن بگیرید. یعنی باید زمان و هزینه بیشتری برای جبران خسارت صرف کنید. در این صورت علاوه بر از دست دادن سرمایه، زمان و انرژی خود را تلف می کنید. بنابراین، توانایی حل مشکلات به شما کمک می کند در زمان و انرژی صرفه جویی کنید.
مزایای مهارت های حل مسئله در فروش الزامات توسعه کسب و کار
اگر با هر چالشی دست و پنجه نرم می کنید، احتمالاً در نقطه ای از کسب و کار خود با مشکل مواجه خواهید شد. غلبه بر مشکلات با راه حل های مناسب به معنای توسعه در تجارت است. زیرا پس از غلبه بر هر چالش، وارد مرحله جدیدی در کسب و کار می شوید. بنابراین، مهارت های حل مسئله در فروش مستقیم ضروری است.
مزایای مهارت حل مسئله در فروش حیاتی در بحران
مشکلات در تجارت فروش مستقیم می تواند فشار کاری زیادی بر شما وارد کند. این تنش بر بهره وری و رشد شما نیز تأثیر می گذارد. فشار کاری می تواند مانعی باشد که حل مشکل را برای شما دشوار می کند. بنابراین، داشتن توانایی حل مشکلات می تواند به شما کمک کند در مواقع پر استرس زنده بمانید.
مزایای مهارت حل مسئله در فروش دانش برای تعیین اهداف و دستیابی به آنها
فردی که مشکل گشا است، در ایجاد استراتژی ها و تغییر آنها بر اساس اهداف جدید مهارت دارد و می تواند مشکلات غیرمنتظره را مدیریت کند. همچنین تعیین اهداف جدید و رسیدن به آنها به گونه ای که اصول استراتژی شما را زیر پا نگذارد از توانایی های چنین فردی است. افراد فعال در زمینه کسب و کار باید آگاه باشند; برای اینکه در هنگام بروز مشکلات کار درست را انجام دهید، باید در مورد کار خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و آگاه باشید.
حل مسئله، نجات شماست!
به طور کلی حل مشکل در فروش مستقیم برای افزایش بهره وری، سطح درآمد و توسعه فعالیت شما به عنوان مشاور فروش ضروری است. این باعث می شود در مواجهه با هر مشکلی که در کسب و کار پیش می آید درست عمل کنید. بنابراین سعی کنید مهارت های کلیدی دیگری مانند ارتباطات، بازاریابی و شبکه سازی را در حین کار برای بهبود مهارت های حل مشکل خود بیاموزید. با جستجوی pdf مهارت های حل مسئله در اینترنت و گوگل می توانید مهارت های حل مسئله را بیاموزید. همچنین می توانید برای ارتقای دانش خود در زمینه فروش مستقیم، مقالات آکادمی لیا را مطالعه کنید.