جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاریخچه فروش مستقیم بازاریابی شبکه ای از گذشته تا امروز

راهنمای مطالعه

تاریخچه فروش مستقیم بازاریابی شبکه ای از گذشته تا امروز

ما انسان ها نمی توانیم علاقه ذاتی خود به شنیدن داستان ها را انکار کنیم. به همین دلیل است که رودیارد کیپلینگ نویسنده انگلیسی می گوید: «اگر تاریخ را در قالب روایت بیاموزیم، هرگز آن را فراموش نمی کنیم. تاریخچه فروش مستقیم بی شباهت به سایر رویدادهای تاریخی نیست. صنعتی که قدیمی ترین کانال توزیع در تمدن بشری است. از دستفروشی و مسافرت شروع کرد و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی به عصر حاضر رسیده و آینده روشنی در پیش رو دارد. در اولین مقاله از آکادمی لیا قصد داریم شما را با تاریخچه بازاریابی شبکه ای آشنا کنیم تا با آگاهی از اتفاقاتی که در این زمینه افتاده است، خود را برای آینده آماده کنید. در ادامه سیر تاریخی فروش مستقیم را به پنج دوره تقسیم کرده ایم:

 

تاریخچه فروش مستقیم پیشگامان صنعت فروش مستقیم

اولین فروشندگان مستقیمی که شروع به داد و ستد و فروش کالاهای خود در قاره های اروپا، آفریقا و آسیا کردند، شکارچیان و کشاورزان بودند. فرآیند مبادله ای که به شبکه گسترده ای از تجارت تبدیل شد تا اینکه در قرن هجدهم کانال مستقیم توزیع (برای رساندن کالا به مصرف کنندگان) به شکل دستفروشی به ایالات متحده آمد. ماجرای فروش و بازاریابی مستقیم شبکه دستفروشان در حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده آغاز شد!

 

1700: فروش مستقیم درب به خانه!

در آن زمان نیاز به کالاهای کمیاب مانند ماهیتابه های چدنی، کتاب ها و آثار چاپی نویسندگان و مورخان مشهور، ظروف شیشه ای با ارزش و… باعث شد تا مردم از خانه به خانه یا دستفروشی استقبال زیادی کنند. این شکل از فروش توانست به عنوان شکل جدیدی از ارتباطات اجتماعی خود را در قلب مردم جای دهد. زیرا افرادی بودند که به دلیل سختی رفت و آمد از خانه های خود دور نمی شدند و نمی توانستند رفت و آمد کنند. دلشان در حسرت چند کلمه صحبت با آدم های جدید است!

 

1855: تأسیس Southwestern Publishing Southwestern

انتشارات ساوت وسترن در اواسط دهه 1850 تحت رهبری کشیش جیمز رابینسون گریوز تاسیس شد. او شروع به فروش کتاب و انجیل از طریق سفارش پستی کرد و پس از پایان جنگ داخلی، شروع به فروش خانه به خانه کرد و آن را به اولین و قدیمی ترین شرکت بازاریابی شبکه ای تبدیل کرد.

 

1876: اختراع تلفن و تأثیر آن بر بازاریابی شبکه ای

اختراع جدید الکساندر گراهام بل به ابزار ارتباطی فوق‌العاده‌ای برای فروشندگان مستقیم تبدیل شده است تا راحت‌تر به مشتریان بالقوه خود دسترسی پیدا کنند، کار خود را بهتر ارائه دهند و در جهت گسترش آن گام بردارند.

 

1886: تأسیس شرکت عطر کالیفرنیا (Avon)

شرکت عطر کالیفرنیا که در سال 1939 به Avon تغییر نام داد، توسط دیوید اچ. مک کانل تأسیس شد. او مدافع زنانی بود که خواهان استقلال اقتصادی و همچنین کنترل بر زندگی خود و خانواده خود بودند. Avon اولین شرکتی است که امکان کسب درآمد را برای زنان فراهم کرد؛ اولین شرکتی که روش فروش مستقیم را به طور کامل اجرا کرد.

 

تاریخچه بازاریابی شبکه ای استقبال بانوان از بازاریابی شبکه ای

همانطور که ستارگان بلوک های سازنده تاریخ جهان هستند، زنان نیز نقاط درخشان در تاریخ فروش مستقیم هستند. تصمیم دیوید مک کانل برای استخدام زنان به عنوان نمایندگان فروش برای شرکت عطر کالیفرنیا بدون شک یک حرکت بزرگ و جسورانه برای آن زمان بود. البته این تصمیم از دیدگاه خود مک کانل که توانایی طبیعی زنان را برای شبکه سازی و بازاریابی برای دیگران می دید کاملاً منطقی بود. خانم پرسی فاستر ایمز آلبی اولین نماینده شرکت او شد و امروز بیش از 6 میلیون نماینده آون راه او را دنبال می کنند و از اعتقاد مک کانل که زنان می توانند مهمترین مؤلفه کانال فروش مستقیم باشند سود می برند.

 

1905: راه را برای زنان و اقلیت ها در فروش مستقیم هموار کرد

خانم سی جی واکر یکی از اولین پیشگامان در تاریخ بازاریابی شبکه ای و توزیع محصول بود. در سال 1905، او محصولات مراقبت از مو خود را توسعه داد و شرکت خود را با نام Madam C. J. Walker Manufacturing Company راه اندازی کرد تا محصولات خود را تولید و توزیع کند. خانم واکر با درک نیاز مشتریان بالقوه برای تجربه محصولاتش، 18 ماه را بین سال های 1906 و 1908 صرف سفر خانه به خانه کرد. او برای فروش محصولاتش کاربرد و اثربخشی آنها را به مصرف کننده نشان می داد.

واکر با درک اینکه زنان دیگر می‌توانند موفقیت او را در فروش تکرار کنند، زنان سیاه‌پوست را تشویق کرد تا مشاغل زیان‌آور مانند خشک‌شویی و خدمتکاران کم دستمزد را ترک کنند و به نمایندگان واکر تبدیل شوند و مستقیماً به محصولات مراقبتی مختلف بفروشند. برای دریافت کمیسیون از مشتریان. با استفاده از قدرت بازاریابی شبکه ای، واکر بیشتر دهه بعد را صرف سفر کرد تا محصولات خود را تبلیغ کند و مشاوران فروش مستقل خود را که با افتخار به عنوان نمایندگان واکر شناخته می شدند، آموزش دهد.

تا سال 1910، او تیم رو به رشدی از نمایندگان برای فروش و نمایش محصولات خود داشت. اما او در سراسر ایالات متحده در کلیساها، لابی هتل ها و سایر مکان های عمومی به سخنرانی ادامه داد.

برای آشنایی با «نقش زنان در فروش مستقیم در دنیا» مطالعه این مقاله جالب و هیجان انگیز را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

تاریخچه فروش مستقیم تشکیل انجمن های بازاریابی شبکه ای

 

تاریخچه فروش

 

در سال 1910، شرکت عطر مک‌کانل کالیفرنیا به 9 شرکت دیگر از ایالت‌های نیویورک، ماساچوست و میشیگان پیوست تا یک انجمن اعتباری متشکل از نمایندگانی را تشکیل دهند که امروزه به عنوان انجمن فروش مستقیم ایالات متحده شناخته می‌شود. اولین انجمن برای تمرکز بر نیازهای فروشندگان بازاریابی شبکه ای.

 

تاریخچه بازاریابی شبکه ای مزایای فروش مستقیم را افزایش دهید

برای چندین دهه، نمایندگان فروش مستقیم بر اساس یک مدل مبتنی بر عملکرد که فقط به درآمد فروش شخصی آنها وابسته بود، کمیسیون دریافت می کردند. اما در اواسط دهه 1900، یک رویکرد انقلابی به نام سیستم پرداخت پاداش ظهور کرد که به شرکت های وابسته اجازه می داد از مزایای دیگر فعالیت های بازاریابی شبکه ای خود بهره ببرند. شرکت آموی یکی از اولین شرکت هایی بود که از این ساختار جدید استقبال و پذیرفت.

دهه 1930: ایجاد مدل فروش مستقیم یک به چند

فروش مستقیم از مدل یک به یک به مدل یک به چند تغییر کرد. که به مشاوران اجازه می داد محصولات خود را به مشتریان زیادی بفروشند و در عین حال شخصی سازی یک به یک را حفظ کنند. یعنی مردم این امکان را داشتند که دسترسی خود را به مشتریان گسترش دهند.

 

دهه 1940: جنگ جهانی دوم، آغاز تحولات

در حالی که جنگ جهانی دوم جهان را در آشفتگی فرو برد، زنان در ایالات متحده برای خدمت در کارخانه ها در سراسر کشور فراخوانده شدند. این اولین بار بود که زنان با این تعداد قابل توجه وارد نیروی کار شدند. روحیه کارآفرینی آنها تا مدتها پس از اینکه مردان مشاغل صنعتی خود را به دست آوردند ادامه یافت و باعث شد بسیاری از زنان به بازاریابی شبکه ای روی بیاورند، هم برای تفریح ​​و هم به عنوان راهی برای کسب درآمد. همان طور که در زمان جنگ به آن عادت کرده بودند.

1948: بازاریابی چند سطحی
شرکت “Nutrilite” نیز پس از Amway از روش فروش بازاریابی چند سطحی استفاده کرد.

 

دهه 1950: ظهور فروش مستقیم

این شبکه به طور چشمگیری در دهه 1950 گسترش یافت. چرا که روحیه کارآفرینی حاکم شد و تعداد زیادی از غول های این عرصه متولد شدند. غول بازاریابی شبکه ای Amway و سپس غول تغذیه Shaklee، رهبران صنعت بازاریابی شبکه ای، در این دهه ظهور کردند. پس از آن شرکت های دیگری نیز کم کم وارد صحنه این صنعت شدند. مانند «کوئینز وی»، «جفرا» و «هوم داخلی» (به ترتیب توسط آلوم «استنلی جان»، «فرانک دی» و «مری کراولی» تأسیس شد).

 

تاریخچه فروش مستقیم سیر تکامل روش های فروش تا به امروز

امروزه مدل فروش مستقیم نیز مطابق با دنیای اطراف خود پیشرفت و تکامل یافته است. در طول ظهور ماشین بخار، 150 سال طول کشید تا دانش جمعی انسان ها دو برابر شود. رویدادی که امروز تنها ۷۲ ساعت طول می کشد.

بدانید که حتی اگر بازاریابی شبکه ای در حال تکامل است، همچنان مهم است که به خوبی با مشتریان خود تعامل داشته باشید تا آنها را خوشحال و با انگیزه نگه دارید. شما باید با کسانی که به آنها خدمت می کنید در ارتباط باشید و با پیشرفت تکنولوژی در این دنیا همگام باشید.

 

فروش مستقیم و داگلاس فرانکو در تاریخ بازاریابی شبکه ای

امروزه مشتریان می توانند شخصاً، از طریق تلفن، از طریق ایمیل یا از طریق رسانه های اجتماعی با نمایندگان خود ارتباط برقرار کنند. دنیای امروز با زمانی که آون اولین قدم ها را برای ساخت آن برداشت، بسیار متفاوت است.

 

1951: تأسیس اولین مهمانخانه Tupperware

در سال 1948، اولین مهمانی خانه Tupperware برگزار شد، زیرا مصرف کنندگان باید تاپرور را در عمل ببینند تا بفهمند چگونه کار می کند. در سال 1951، زمانی که شرکت متوجه شد که محصولات خود را از طریق ارائه‌های حضوری و پلتفرم‌های فروش مستقیم به فروش می‌رساند، تصمیم گرفت خرده‌فروشی را کنار بگذارد و صرفاً بر بازاریابی شبکه‌ای تمرکز کند.

 

1959: تاسیس شرکت Amway و تغییر زمین بازی

شرکت Amway با درآمدی معادل 8.80 میلیارد دلار در سال 2018 در فهرست 100 شرکت برتر جهان مقام اول را به خود اختصاص داد و مفهوم جدیدی را به بازاریابی شبکه ای معرفی کرد. این چیزی جز یک جایزه چند سطحی نبود. نوعی ساختار تجاری که امروزه توسط صدها شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

1978: تأسیس فدراسیون جهانی انجمن های فروش مستقیم (WFDSA)

WFDSA که در سال 1970 توسط 12 انجمن فروش مستقیم تأسیس شد، هدف آن رسیدگی به مشکلات مختلف بازاریابی شبکه ای در سراسر جهان بود. برای حل این مشکلات، این انجمن ها مجاز به اشتراک گذاری اطلاعات و استراتژی ها و برنامه ریزی رویه های استاندارد به منظور راهنمایی فروشندگان مستقیم در اتخاذ تصمیمات آگاهانه و اخلاقی بودند.

 

دهه 1980: تأسیس ده ها شرکت فروش مستقیم

در ادامه مرور تاریخچه فروش مستقیم، به دهه 1980 می رسیم که در آن شرکت های فروش مستقیم بسیاری که امروزه پیشروان این صنعت محسوب می شوند، تاسیس شدند. اما شرایط سخت اقتصادی منجر به کاهش درآمدها و ترس از عدم پایداری و تداوم فعالیت در حوزه بازاریابی شبکه ای شد. با این حال، همانطور که بارها و بارها اتفاق افتاده است، جذابیت فروش مستقیم به بسیاری از مردم این امکان را می دهد تا در زمانی که به دنبال درآمد اضافی بودند بر مشکلات اقتصادی غلبه کنند. در اواخر دهه 80 همه چیز رو به جلو بود و به صنعت اجازه داد بیش از 20 سال از رشد ثابت لذت ببرد.

از جمله شرکت های تاسیس شده در این دهه می توان به Herbalife، Arbonne، Vorwerk، Nu Skin و LifeStyles اشاره کرد.

 

1985: ایجاد اولین منشور اخلاقی جهانی WFDSA

در سال 1985، پایه و اساس تعهد صنعت فروش مستقیم به شیوه‌های تجاری اخلاقی و حمایت از مصرف‌کننده ایجاد شد و به منشوری که برای همگامی با تقاضاهای بازار دائما غنی می‌شود، حیات بخشید.

 

دهه 1990: تأثیر اینترنت بر بازاریابی شبکه ای

در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، استفاده تجاری از اینترنت رونق داشت و بازاریابی شبکه ای از آن سودی نمی برد. فراهم کردن فرصت برای ایجاد یک وب سایت و ارائه اطلاعات محصول در دسترس مصرف کنندگان در وب به شرکت های فروش مستقیم اجازه داد تا با اطمینان سودآوری خود را افزایش دهند.

 

به رسمیت شناختن قانون طرح ضد هرمی مدل DSA توسط شورای دولت های ایالتی

شورای دولت های ایالتی قانون طرح ضد هرمی مدل DSA (انجمن های فروش مستقیم) داکوتای جنوبی را در کتاب اساسنامه پیشنهادی ایالت به رسمیت شناخت. شش ایالت دیگر نوعی از این مدل را اتخاذ کردند تا به وضوح شرکت های بازاریابی شبکه ای قانونی را از طرح های هرمی غیرقانونی متمایز کنند.

دهه 2010: تأثیر فناوری بر فروش مستقیم

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، فروش مستقیم آنلاین مطرح شد. روشی که به شرکت ها این فرصت را می دهد تا از طریق استراتژی هایی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی دیجیتال و ارائه کاتالوگ های آنلاین، راحت تر به بازار هدف خود دست یابند. این استراتژی های بازاریابی جدید به شرکت ها و مشاوران اجازه می دهد تا با مصرف کنندگان در سراسر جهان تعامل داشته باشند و راه را برای رشد برای سال های آینده هموار کنند.

 

2018: معرفی فروش اجتماعی در فروش مستقیم

با فروش اجتماعی، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای توانستند دسترسی خود را از طریق سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و همچنین شبکه مشاوران خود را گسترش دهند تا نسل‌های جوان‌تر را نیز شامل شود. همانطور که گفته شد، استفاده از رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌های فروش مستقیم اجازه می‌دهد تا افراد جوان‌تری را که ممکن است در گذشته جذب این صنعت نشده‌اند را هدف قرار دهند و امکان گسترش بازار هدف خود را از طریق آنها فراهم کنند.

 

و بازاریابی شبکه ای در ایران

از سال 1855 و شروع رسمی فعالیت‌های فروش مستقیم، چیزهای زیادی در جهان تغییر کرده است، و قطعاً با ادامه رشد و تکامل فناوری، مفاهیمی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و ارائه رویکردهای مختلف در زمینه فناوری، تغییرات زیادی در جهان ایجاد شده است. بازاریابی شبکه ای گام های بلندی در ایجاد مدل های تجاری پایدار، جذاب، سودآور، فناوری و حمایت اجتماعی که با آخرین فناوری های روز دنیا همخوانی دارند، برداشته است.

قبل از اینکه به پایان این مقاله برسید، می خواهیم شما را با فعالیت یکی از بهترین شرکت های فروش مستقیم در ایران یعنی لیاتیم آشنا کنیم. در ویدیوی زیر با ماجرای آغاز فعالیت لیاتیم از روز اول تا امروز آشنا می شوید؛ و با پیشرفت کار و فعالیت او آشنا می شوید. همچنین ماجرای همکاری لیاتیم با مشاوران فروش را از طریق گزارش های آماری از فعالیت ها و دستاوردهای آن از زبان رضا یزدانیان مدیر اجرایی آن می شنوید.

 

آینده بازاریابی شبکه ای

آینده فروش مستقیم به اندازه آینده فناوری روشن است. از آنجایی که این صنعت همیشه با آخرین تکنولوژی در حال پیشرفت است، همیشه پیشرفت خواهد کرد. تاریخچه فروش مستقیم به ما می آموزد که می توانیم آینده و مسیر تکاملی خود را برای یافتن توانایی انطباق با شرایط زندگی از طریق بازاریابی شبکه ای که در آن فعالیت منجر به یادگیری جمعی می شود، در دست بگیریم. کافی است از فرصت ها برای پیشروی مستمر استفاده کنید.

در قرن آینده، این صنعت حتی ممکن است دیگر به عنوان “فروش مستقیم” شناخته نشود. همانطور که فن آوری های جدید و اشکال ارتباطی توسعه می یابند، این احتمال وجود دارد که اصطلاح جدیدی برای آنچه فروشندگان مستقیم انجام می دهند به کار رود. همانطور که امروزه اصطلاح «فروش اجتماعی» در حال افزایش است. ایده های جدید، همراه با فناوری پیشرفته، در کنار یک مدل کسب و کار بسیار موفق و قدیمی، فرصت هایی را به ما می دهند که امروزه فقط می توانید حدس بزنید. آینده امیدوار کننده است!

 

آخرین کلمه!

بسیاری از افراد تحت عنوان مشاور فروش در دنیا بدون اطلاع از سابقه آن به فروش مستقیم مشغول هستند. در این مقاله درباره تاریخچه بازاریابی شبکه ای صحبت کردیم و در مورد اتفاقات مهم مرتبط با آن صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه آن دید بازتر و هوشمندانه تری نسبت به این حرفه و صنعت پیدا کرده باشید.

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل