جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای مقدماتی برای درک برنامه های رایج در بازاریابی شبکه ای

راهنمای مطالعه

راهنمای مقدماتی برای درک برنامه های رایج در بازاریابی شبکه ای

به طور کلی انتخاب بهترین سیستم پرداخت پاداش در بازاریابی شبکه ای یا فروش مستقیم کار ساده ای نیست. چندین طرح پرداخت پاداش رایج در سراسر جهان و در کشور ما ایران وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به تحلیل و بررسی آنها بپردازیم و بهترین طرح بازاریابی شبکه ای را به شما معرفی کنیم.

ممکن است در ابتدا سوالاتی از این دست برای شما پیش بیاید که طرح MLM به طور کلی چیست و چگونه می توان آن را ارزیابی کرد؟ اما قبل از آن باید دید برنامه کسب درآمد و سیستم پاداش چیست. در ادامه با انواع طرح های بازاریابی شبکه ای آشنا شده و در مورد آنها توضیح می دهیم. همچنین عملکرد و مزایای هر طرح را یک به یک بررسی خواهیم کرد.

 

طرح MLM چیست؟

بازاریابی چند سطحی نوعی روش فروش است که به وسیله آن شرکت ها محصولات/خدمات خود را مستقیم و بدون واسطه به فروش می رسانند. درآمد در بازاریابی شبکه ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه های شخصی مشاور فروش به دست می آید.

برای پرداخت جوایز در سامانه فروش مستقیم، طرح های مختلفی وجود دارد که در این مقاله با سه مورد از رایج ترین آنها آشنا می شویم که عبارتند از: طرح جداشدنی یا پله ای، طرح چند سطحی و طرح نسلی.

 

1. پله پله شکستن طرح

طرح پرداخت پاداش ردیفی یک سیستم کسب امتیاز است که در آن رشد افراد از یک سطح به سطح بعدی بررسی می شود. ساختار رتبه بندی آن سلسله مراتبی است و مشاوران فروش می توانند رشد خود را از این طریق ببینند.

این طرح یک برنامه درآمدزایی است که در آن یک مشاور فروش و تیمش پس از رسیدن به سطح جدایی از هم جدا می شوند. سپس این گروه جدا شده به عنوان یک درخت جدید تحت این مشاور فروش اضافه می شود. سپس این گروه به عنوان یک گروه جدید به فعالیت خود ادامه می دهد و این روند ادامه دارد.

 

طرح گام به گام بازاریابی شبکه ای چگونه کار می کند

طرح پرداخت پاداش ردیفی یک طرح جداگانه یا طرحی در طرح دیگری در نظر گرفته می شود. اکثر شرکت های بازاریابی شبکه ای از یک طرح چند سطحی برای پرداخت پاداش استفاده می کنند. اما این طرح چگونه عمل می کند؟ در طرح چند سطحی، مشاوران فروش می توانند هر تعداد نفر را که بخواهند به سطح اول گروه خود اضافه کنند.

رشد یک مشاور فروش در یک شرکت بازاریابی شبکه ای بر اساس سلسله مراتب خاص آن شرکت است. بنابراین هر قدمی که فرد برمی دارد در جهت کسب بالاترین و بهترین رتبه خواهد بود.

در این طرح فرد پله پله بالا می رود; به همین دلیل است که این طرح بازاریابی شبکه ای را پلن پلن می نامند. این پلان به راحتی در عکس دیده می شود. با دستیابی به هر سطحی که با یک پله نشان داده می شود، می توان به پله بعدی رفت و در نتیجه به رتبه بالاتری رسید.

وقتی یک مشاور فروش به بالاترین جایگاه در نردبان می رسد، به اصطلاح از آن طرح جدا می شود. به همین دلیل به این پلان پلان جداشدنی نیز می گویند.

بنابراین یک طرح چند سطحی با سلسله مراتب پلکانی به یک نسخه کاملاً جدید تبدیل می شود. همانطور که قبلاً گفتیم، معیارهای انتخاب از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است.

پاداش مرحله نه تنها برای فردی که به آن دست یافته است، بلکه برای همه افراد پایین‌رده در گروه او نیز قابل اجرا است.

 

طرح شغلی برای مشاوران فروش

بهترین تعریف از مسیر شغلی یک مشاور فروش را می توان با کمک یک پلن پلان توصیف کرد. ثانیاً برای رسیدن به بالاترین سطح در یک شرکت فروش مستقیم نیازی نیست در مورد مسیر پیشرفت شغلی مشاور فروش صحبت کنیم. زیرا این طرح آنقدر واضح و منظم عمل می کند که همه چیز را می گوید.

در واقع، پاداش ها بر اساس دسته بندی های تعیین شده به راحتی پرداخت می شوند. عناوین دسته ممکن است در هر شرکت تفاوت هایی داشته باشند. به عنوان مثال، یک شرکت از سیستم رتبه بندی عددی و دیگری از عناوینی مانند طلا، نقره، برنز و غیره برای تعیین دسته افراد استفاده می کند. که این تفاوت فقط در نامگذاری است وگرنه طرح همان طرح است.

 

پاداش در طرح پایان خدمت

از آنجایی که مشاوران فروش علاوه بر سود خرده فروشی می توانند بر اساس عملکرد خود در یک شرکت بازاریابی شبکه ای و بر اساس طرح سود، مبلغی را به عنوان پاداش دریافت کنند. جوایز در طرح مجزا بر اساس تلاش ها و اقدامات فردی هر یک از مشاوران فروش و همچنین تلاش گروهی آنها تعیین و پرداخت می شود.

 

مزایای پله یا پلان جداشدنی

اطمینان از فعالیت مشاور فروش: برای دستیابی به رتبه های بالاتر، مشاوران فروش باید علاوه بر فعالیت های گروهی، به صورت فردی نیز تلاش کنند.

جداسازی زیر گروه ها: زمانی که گروه بریکوت از گروه اصلی خود جدا می شود، مشاور فروش دیگری می تواند مستقیماً گروه را مدیریت کند و با آن به عنوان یک زیر گروه رفتار کند.

ارتقای سطح فروش: با کمک این طرح، فروش محصول روند رو به رشدی خواهد داشت.

درآمد بالا برای مشاوران فروش تمام وقت: این یکی از بهترین انواع طرح های بازاریابی شبکه ای برای مشاوران فروش است که می خواهند تمام وقت کار کنند.

 

2. طرح پاداش چند سطحی Unilevel

طرح پرداخت پاداش چند سطحی نوعی از طرح بازاریابی شبکه ای است که در آن تعداد نامحدودی از اعضا می توانند جذب و عضو شوند. به عبارت دیگر، پاداش چند سطحی یکی از رایج ترین و ساده ترین روش های پرداخت پاداش محسوب می شود که در هفت سطح به مشاوران فروش پرداخت می شود.

هر مشاور فروش می تواند به تعداد اعضایی که بخواهد به عنوان مشاور فروش معرفی کند. هر کدام از این افراد می توانند برای خود تیمی تشکیل دهند و این روند ادامه دارد و لایه به لایه به تعداد سطوح پایین تر اضافه می شود. بر اساس معیارهای متعددی از جمله «ارزش کمیسیون»، «موقعیت مشاوران فروش» و «تعداد لایه های آنها در درخت»، تا سطح هفتم، درصد مشخصی از پاداش به هر مشاور فروش تعلق می گیرد.

 

طرح پرداخت پاداش چند سطحی

در این طرح پرداخت پاداش، تمامی اعضا در یک سطح قرار می گیرند و تمامی مشاوران فروش مستقیما با سطح یک در ارتباط هستند. معمولا درخت جبران خسارت مشاوران فروش در طرح های مختلف یکسان است. بنابراین این طرح در تمامی شرکت های فروش مستقیم یکسان است و به همین دلیل به آن طرح مادر نیز می گویند.

شرکت هایی که می خواهند از یک طرح ساده برای پرداخت پاداش استفاده کنند از این طرح استفاده می کنند. زیرا چالش هایی که طرح های دیگر ممکن است ایجاد کنند را ندارد.

 

نحوه عملکرد طرح پاداش چند سطحی

بگذارید با یک مثال ساده موضوع را روشن کنیم. شرکت لیاتیم از سیستم پرداخت پاداش استفاده می کند که در ادامه توضیح می دهیم. یکی از اولین پاداش هایی که به مشاوران فروش پرداخت می شود، پرداخت چند سطحی است که هفت سطح دارد. در واقع وقتی تعداد اعضای گروه فروش افزایش می یابد و هر یک از اعضای گروه ها نیز گروهی را تشکیل می دهند و این روند ادامه می یابد، لایه به لایه تعداد سطوح پایین یک مشاور فروش افزایش می یابد.

در تعیین و محاسبه پاداش چندسطحی «ارزش کارمزد»، «موقعیت مشاوران فروش» و «تعداد لایه های آنها در درخت» نقش بسزایی دارد. این فرآیند تبلیغاتی برای مشاوران فروش در Liatime پاداش هایی به همراه دارد. در واقع مشاوران فروش در دسته های زیر قرار می گیرند:

 

مشاوران تا سطح G، تا سطح چهارم قرار دارند،

کسانی که در رده های مدیر، برنز ساز و نقره ساز تا سطح پنجم هستند.
آن دسته از مشاورانی که در رده طلایی ساز تا سطح ششم هستند
و نکته آخر اینکه مشاوران فروش در رده های Dimond Builder و Master تا سطح هفتم بر اساس درصدهای تعیین شده در جدول فروش پاداش دریافت می کنند.

طرح پاداش چند سطحی Unilevel

مهمترین ویژگی طرح چند سطحی این است که به مشاوران فروش اجازه می دهد اعضای نامحدود را در یک سطح اضافه کنند. هیچ محدودیتی نه در فروش و نه در جذب افراد جدید وجود ندارد و این باعث افزایش پاداش دریافتی اسپانسر می شود.

فرآیند اضافه شدن مشاوران فروش در طرح چندسطحی
فرض کنید «مشاور فروش ب» که یکی از اعضای جدید گروه مشاوران فروش «الف» است، اعضای جدیدی را جذب می کند. این اعضای جدید مستقیماً در زیرگروه «مشاور فروش ب» قرار می گیرند. تمامی اعضایی که این مشاور فروش جذب می کند نیز به این سطح اضافه خواهند شد. بنابراین، این طرح بازاریابی شبکه ای حداکثر پاداش را برای مشاور فروش ایجاد می کند. در ایران تعداد سطوحی که اسپانسر می تواند داشته باشد و از آن سود دریافت کند هفت سطح است.

و همانطور که قبلا ذکر شد، در ایران بر اساس سیاست کاری هر شرکت، جوایز چند سطحی در پنج تا هفت سطح توزیع می شود و پرداخت پورسانت برای هر سطح از مشاغل متفاوت است.

 

مزایای طرح بازاریابی شبکه ای چند سطحی

سادگی طرح: درک این طرح برای مشاوران فروش بسیار آسان است و هیچ سطح پیچیدگی در آن وجود ندارد.

درآمد پایدار: مشاوران فروش بر اساس اقدامات و تلاش های فردی و گروهی خود می توانند درآمد بالایی کسب کنند.

طرح جهانی: این طرح قابل استفاده برای انواع شرکت های فعال در زمینه فروش مستقیم می باشد.

 

3. طرح پاداش نسلی Generation

طرحی جذاب با چندین نسل که در آن هر نسل متشکل از یک مشاور فروش، تعدادی مشاور فروش و در برخی طرح ها گروهی از مشتریان مورد علاقه خود، در قالب یک گروه واحد است. آن دسته از شرکت های فروش مستقیم که محصولات/خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می کنند می توانند از این طرح برای افزایش بهره وری خود کمک بگیرند.

این طرح شبیه به طرح بازاریابی شبکه ای چند سطحی است و تنها چند سطح از نسل های مختلف در آن گنجانده شده است. هر نسل شامل یک مشاور فروش اصلی و تعداد معینی مشاور فروش یا مشتریان ترجیحی بر اساس شرایط خاص است. بنابراین ساختار درختی این طرح چند شاخه است.

 

نحوه عملکرد طرح بازاریابی شبکه ای نسلی

همانطور که قبلا گفتیم. این طرح پاداش مشابه طرح چند سطحی است، اما تفاوت های جزئی دارد. اگر بخواهیم ظاهر این طرح را در نظر بگیریم، در درخت این طرح، گروهی از مشاوران فروش هم سطح یک مشاور فروش اصلی و مشتریان مورد نظر او خواهند بود.

در مدل کسب و کار بازاریابی شبکه ای، هر مشتری لزوماً یک مشاور فروش نمی شود. مشتریان ممکن است یک یا چند خرید را به عنوان خریدار انجام دهند و به عنوان مشاور فروش عمل نکنند. اما این احتمال هم وجود دارد که مشتری فرصت شغلی خوبی ببیند، استخدام شود و به عنوان مشاور فروش مشغول به کار شود.

در ضمن اگر می خواهید نکات جدیدی در مورد استراتژی های استخدام موفق بیاموزید، مقاله اصول دعوت در بازاریابی شبکه ای را مطالعه کنید تا دعوت شما رد نشود! از دست نده

به عنوان مثال، توزیع مشاوران فروش و مشتریان آنها در برخی از طرح های نسلی، بر اساس شرایط خاص، به صورت زیر خواهد بود:

نسل 0: این گروه شامل حامی (مشاور فروش الف) و مشتریان او می شود.

نسل 1: این گروه شامل مشتریان و خط پایین اسپانسر (مشاور فروش A1) می شود.

نسل 2: این گروه شامل مشتریان و دومین خط پایانی حامی (مشاور فروش A2) می شود.

نسل 3: این گروه شامل مشتریان و سومین داون لاین اسپانسر (مشاور فروش A3) می باشد.

 

طرح پاداش نسلی Generation

در یک طرح نسلی، تعداد زیادی نسل می تواند وجود داشته باشد و درخت حاصل را نسل می نامند. اگر بخواهیم طرح پاداش نسل را ساده تر توضیح دهیم، در ابتدا باید بگوییم که هر شرکتی برای تعیین نسل های مختلف درخت، شرایطی را تعیین می کند که بر اساس آن نسل ها تعیین می شوند.

 

مزایای استفاده از طرح نسلی چندسطحی

سودآوری: تلاش ها و اقدامات انجام شده توسط مشاوران فروش منجر به سودآوری بیشتر در طرح های نسلی می شود.

ایجاد انگیزه: این طرح به مشاوران فروش انگیزه می دهد و می توانند با توجه به میزان تلاش و فعالیت خود درآمد بیشتری کسب کنند.

آسان برای درک: این طرح ساده و آسان برای یادگیری است.

 

سیستم پرداخت پاداش شرکت لیاتیم

شرکت بازاریابی شبکه ای Liatime مانند سایر شرکت های بزرگ جهانی فعال در زمینه فروش مستقیم از طرح های جبرانی متداول برای مشاوران فروش خود استفاده می کند.

توجه: اطلاعات این بخش بر اساس آپدیت طرح لیاتیم به زودی تکمیل و به روز می شود.

 

این طرح ها عبارتند از:

 

پاداش چند سطحی پاداش Unilevel

یکی از رایج ترین و ساده ترین اشکال جبران خسارت این است که مشاوران فروش در 7 سطح یا لایه جبران می شوند. هر مشاور فروش می تواند به تعداد اعضایی که می خواهد به عنوان مشاور فروش معرفی کند. هر کدام از این افراد می توانند برای خود تیمی تشکیل دهند و این روند ادامه دارد و لایه به لایه به تعداد سطوح پایین مشاور فروش اضافه می شود.

بر اساس معیارهای متعددی از جمله «ارزش کمیسیون»، «موقعیت مشاوران فروش» و «تعداد لایه های آنها در درخت»، تا سطح هفتم، درصد معینی پاداش به هر مشاور فروش تعلق می گیرد.

 

پاداش دیفرانسیل پاداش دیفرانسیل

پاداش دیگری که در بازاریابی شبکه ای به مشاوران فروش تعلق می گیرد، پاداش دیفرانسیل است. پاداشی که در آن «ارزش امتیاز گروهی» و «ارزش کمیسیون گروهی مشاوران فروش» و همچنین فعال بودن آن ها اولویت بندی شده و مبنای پاداش دهی در نظر گرفته شده است.

 

پاداش سازنده جایزه سازنده
این پاداش با هدف کمک به رشد افراد در مسیر توسعه عرضی تیم و رشد گروه های در حال توسعه و گروه توسعه یافته ارائه می شود.

 

حداکثر پاداش حداکثر پاداش

در تعیین و محاسبه حداکثر پاداش، «ارزش امتیاز گروه شخصی»، «تعداد مدیران مستقیم»، «تعداد مدیران در عمق» و «ارزش کمیسیون گروه شخصی مدیران مشاور فروش» نقش مهمی دارند. آن دسته از مشاوران فروش که موفق بوده و گروه فروش خوبی را در وسعت و عمق برای خود تشکیل داده باشند، درآمد بالایی از این بخش خواهند داشت.

 

یک بار پرداخت پاداش پاداش نقدی یکباره

آخرین پاداشی که به مشاوران فروش داده می شود؛ این پاداش تنها یک بار و پس از رسیدن به رده مورد نظر بر اساس شرایط مندرج در طرح درآمد به مشاوران فروش پرداخت می شود.

توجه: برای دانلود فایل طرح بازاریابی شبکه ای شرکت لیاتیم می توانید اینجا کلیک کنید.

 

کدام برنامه بازاریابی شبکه ای بهترین است؟

در واقع نمی توان طرح بازاریابی شبکه ای را به عنوان بهترین طرح پرداختی در نظر گرفت. فقط این را در نظر داشته باشید، زمانی که قرار است به عنوان مشاور فروش در یک شرکت فروش مستقیم مشغول به کار شوید، باید در مورد سیستم جبران خسارت و پورسانت شرکت بدانید.

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید