رازهای موفقیت در بازاریابی شبکه ای که فقط به شما می گوییم!
ممکن است شما فردی باشید که از زندگی یک کارمند خسته شده اید یا دوست دارید شغلی را انتخاب کنید که در آن با افراد زیادی در تماس باشید و ساعات کاری انعطاف پذیری داشته باشید. اگر به دنبال شغلی هیجان انگیز هستید که بتوانید هر روز با افراد جدید صحبت کنید، حرفه بازاریابی شبکه ای می تواند برای شما مناسب باشد. موقعیتهای بازاریابی شبکهای به شما این فرصت را میدهد که در عین لذت بردن از خوداشتغالی، محصول یا خدماتی را که به آن علاقه دارید، تبلیغ کنید. اکنون که شغلی را پیدا کردهاید که دوست دارید، یادگیری استراتژیهای موفقیت در بازاریابی شبکهای میتواند به شما اطمینان در کارتان بدهد و به موفقیت شما کمک کند.
در این مقاله از آکادمی لی در مورد استراتژی های موفقیت در بازاریابی شبکه ای صحبت می کنیم و به شما یاد می دهیم که چگونه در بازاریابی شبکه ای موفق شوید.
فروش مستقیم یا بازاریابی شبکه ای چیست؟
فروش مستقیم، فروش محصولات یا ارائه خدمات به طور مستقیم به مشتریان و مصرف کنندگان است. این نوع فروش یا به صورت آنلاین و از طریق شبکه های اجتماعی و یا حضوری در یک شرکت یا محل از پیش تعیین شده انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی شبکه ای، مقاله «ماهیت فروش مستقیم / بازاریابی شبکه ای چیست؟» را به شما پیشنهاد می کنیم. حتما بخوانید
راه های موفقیت در بازاریابی شبکه ای
برای دستیابی به فروش بیشتر و تبدیل شدن به یک سوپراستار در بازاریابی شبکه ای، باید راهکارها و ترفندهایی را به کار گرفت. این راه حل ها به شما کمک می کند تا اهداف خود را در این حرفه مانند نوشیدن آب بررسی کنید و به موفقیت بالایی دست یابید.
1. شناسایی مخاطبین هدف
در هر کسب و کاری یک سری محصولات وجود دارد که برای افراد خاصی مناسب است. این در بازاریابی شبکه ای مستثنی نیست. شما باید مخاطبان خود را شناسایی کنید و بدانید مشتری و خریدار ایده آل محصول شما چه کسانی هستند تا بتوانید با شناسایی این افراد فروش خود را گسترش دهید. شما باید شغل، موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن، نوع پوست یا مو، نیاز مشتری و حتی میانگین درآمد افراد را شناسایی کنید و بر اساس این نیازها محصولات خود را پیشنهاد دهید.
دانستن برخی از این جزئیات کلیدی حتی میتواند به شما کمک کند تا برای مشتریانی که به صحبتها و محصولات شما علاقه دارند، سختتر فشار بیاورید.
2. شناسایی بازار فروش مناسب برای کسب و کار شما
همانطور که باید دقیقاً تعیین کنید به چه کسی میخواهید بفروشید، باید بدانید که مشتریان خود را بیشتر از کجا پیدا خواهید کرد. به عبارت دیگر، شما باید بدانید که آنها بیشترین زمان را در کدام پلتفرم اجتماعی صرف می کنند یا در کدام وب سایت ها بیشتر فعال هستند. حتی می توانید مکان هایی را شناسایی کنید که ممکن است برای مخاطبان شما جذاب باشد.
به عنوان مثال، برای شخصی که حرفه اش فروش لوازم آرایشی یا محصولات مراقبت از پوست و مو است، سالن های زیبایی می توانند محل مناسبی برای فروش محصولات باشند. زیرا افراد زیادی هستند که به پوست، مو و زیبایی خود اهمیت می دهند.
آشنایی با بازار فروش مستقیم
3. ساختن یک برند شخصی
این برندسازی شخصی است که به شما کمک می کند بر اساس توانایی های شخصی خود از رقبای خود متمایز شوید. در واقع، مهم است که خود را از دیگرانی که همان تجارت فروش مستقیم را انجام می دهند متمایز کنید تا خریداران بیشتری جذب شما و تیم شما شوند. آنچه را که شما و کسب و کارتان را از سایر فروشندگان متمایز می کند بیابید و لحن و سبک شخصی خود را در بازاریابی، محتوای رسانه های اجتماعی، طراحی وب سایت و موارد دیگر داشته باشید.
4. داشتن چشم انداز وسیع و بلند مدت
ما قبول داریم که بازاریابی شبکه ای تا حد زیادی به خواسته ها و نظرات مشتری بستگی دارد، اما اگر فکر می کنید بدون در نظر گرفتن یک برنامه از پیش تعیین شده می توانید در فروش خود موفق باشید، در مسیر اشتباهی قرار گرفته اید. شما باید از قبل یک استراتژی داشته باشید و بدانید که اگر اتفاقی بیفتد حرکت بعدی شما چیست، درست مانند یک شطرنج باز حرفه ای. علاوه بر این، باید میزان فروش و درآمد خود را از قبل تخمین بزنید.
5. مشارکت استراتژیک
مشارکت های استراتژیک که به عنوان تبلیغات متقابل نیز شناخته می شوند، کلید دیگری برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای هستند. چنین مشارکت هایی به شما کمک می کند تا با سایر مشاغل مرتبط با حرفه خود ارتباط برقرار کنید و مشتریان بیشتری را جذب کنید. مشارکت های استراتژیک می تواند شامل مصاحبه با افراد خاص برای تولید پادکست های شما، مشارکت در یک رویداد، تبادل مقالات وبلاگ یا سایر روش های موجود باشد.
به عنوان مثال، گاهی اوقات مشاوران بازاریابی شبکه ای از مشاور سطح بالای دیگری دعوت می کنند تا در اینستاگرام خود در مورد یک موضوع خاص مانند نحوه ایجاد یک تیم موفق، لایو پخش کنند. سپس دو مشاور به صورت زنده به سوالات بینندگان پاسخ می دهند.
تبلیغات متقابل همچنین هزینه های بازاریابی را کاهش می دهد و آنها را به سود در مشاغل فروش مستقیم تبدیل می کند و طبیعتاً به شما کمک می کند تا خود و محصولات خود را بهتر تبلیغ کنید.
6. انتقاد
یکی از پایه های دستیابی به موفقیت در فروش مستقیم، جمع آوری نظرات و توصیه های مثبت است. به یاد داشته باشید که مصرف کنندگان به سخنان و نظرات سایر مصرف کنندگان اعتماد دارند، بنابراین ارائه شواهد معتبر برای اینکه چرا محصولات یا خدمات شما ارزش خرید و استفاده را دارند می تواند به افزایش فروش شما کمک کند و منجر به نظرات و تجربیات مثبت بیشتری شود. .
از مشتریان خود بخواهید نظر خود را در مورد استفاده از محصولات و خدماتی که به آنها ارائه کرده اید در قسمت نظرات وب سایت یا زیر پست های شما در شبکه های اجتماعی مانند صفحه اینستاگرام شما بنویسند. اگر نقدهای منفی دریافت کردید، حتما با آن مشتری تماس بگیرید و متوجه شوید تا بتوانید آن را به درستی مدیریت کنید.
7. برگزاری جلسات و رویدادهای حضوری
در حالی که رسانههای اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند، رویدادها و ملاقاتهای حضوری نیز میتوانند در ایجاد روابط برای رشد فروش مستقیم شما مؤثر باشند. همیشه باید به دنبال فرصت های تیم سازی باشید. این موضوع می تواند شامل رویدادهای اجتماعی و رویدادهایی باشد که شرکت برای شما در نظر گرفته است.
می توانید رویدادهای خانگی و شرکتی را برای دوستان و خانواده خود میزبانی کنید تا محصولات و پیشنهادات خود را به نمایش بگذارید. همچنین اطلاعات تماس خود را با افرادی که در طول روز ملاقات می کنید به اشتراک بگذارید. درست است که کارت ویزیت یک ابزار بازاریابی سنتی است. اما در دنیای امروز عملکرد فوق العاده ای دارد.
جلسات بازاریابی شبکه ای
8. تشکیل جلسات گروهی
موفق ترین فروشندگان در زمینه بازاریابی شبکه ای محصولات خود را در مقابل بسیاری از خریداران بالقوه و بالقوه ارائه می دهند. این امر مستلزم کار دشوار رزرو هرچه بیشتر جلسات است. می توانید این جلسات را در خانه یا از طریق تماس تلفنی، تماس ویدیویی زنده یا وبینارهای گروهی برگزار کنید. فناوری فرصت های بیشتری را برای ارتباط با مخاطبان شما فراهم می کند و دسترسی به افراد بیشتری را با زمان و تلاش کمتر آسان تر می کند.
به عنوان مثال شرکت بازاریابی شبکه ای لیاتیم در شعب خود در تهران و شهرستان ها کلاس های درس و سالن اجتماعات را ساماندهی کرده است تا مشاوران بتوانند رویدادها و جلسات خود را در آنجا برگزار کنند. شما می توانید به راحتی از طریق سیستم و حساب کاربری خود برای خود کلاس رزرو کنید و حتی در کلاس ها و آموزش های مشاوران دیگر شرکت کنید.
9. استفاده از قدرت رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی، دوستان و گروه های خانوادگی شما را در معرض جامعه بزرگتری از مشتریان بالقوه قرار می دهند. بزرگترین مزیت رسانه های اجتماعی برای فروش، توانایی ایجاد جامعه ای است که در آن می توانید به عنوان یک مرجع در صنعت خود از طریق ایجاد محتوا و ایجاد دوستی ها و روابط کاری اعتماد ایجاد کنید.
هنگام استفاده از فروش اجتماعی در بازاریابی شبکه ای، تحقیق کنید و روی پلتفرمی که مخاطبان شما بیشترین زمان را در آن می گذرانند تمرکز کنید.
به عنوان مثال، اینستاگرام برای نمایش محصولات، خدمات و ایجاد ارتباطات واقعی عالی است. Pinterest یک پلت فرم عالی برای یک تجارت مبتنی بر محصول است تا کالاها را به شیوه ای هنری به نمایش بگذارد. توییتر همچنین به کسب و کارها اجازه می دهد تا اطلاعات حساس به زمان و مکان را به اشتراک بگذارند.
10. امتحان کردن محصولات
استفاده از محصولاتی که می فروشید یا خدماتی که ارائه می دهید، کلید موفقیت بازاریابی شبکه ای است. مشتریان متوجه خواهند شد که آیا شخص واقعاً چیزی را که می فروشد دوست دارد یا خیر. وقتی تجربه شخصی در مورد چیزی که می فروشید دارید، می توانید اشتیاق صادقانه خود را ابراز کنید و اطلاعاتی را ارائه دهید که به خریدار کمک کند.
11. دانش خود را در مورد بازاریابی شبکه ای به روز کنید
مهم نیست که چقدر ادعا می کنید که در این حرفه تجربه دارید، باید علم و فناوری خود را با گذشت زمان به روز کنید. ابزار و اپلیکیشنی که در گذشته برای جذب افراد و فروش محصولات خود استفاده می کردید، ممکن است در حال حاضر چندان محبوب نباشد. شما باید به طور مداوم دانش خود را در زمینه فروش مستقیم به روز کنید و در هر دوره از تکنیک های جدید برای رشد و بهبود کار خود استفاده کنید.
رسانه های اجتماعی در فروش مستقیم
12. متمایز بودن از سایر مشاوران فروش
چرا مردم باید از شما خرید کنند نه فروشنده دیگری؟ شما باید کاری انجام دهید تا از هزاران نفر دیگر که در همان شرکت کار می کنند متمایز شوید. یک راه عالی برای رسیدن به این هدف، گفتن داستان شخصی و انجام داستان سرایی است. داستان شما دقیقاً همان چیزی است که شما را از سایر مشاوران فروش متمایز می کند. اگر مردم با شما و داستان شما ارتباط برقرار کنند، به احتمال زیاد از شما خرید خواهند کرد. این چیزی است که هیچ نماینده فروش دیگری نمی تواند آن را تکرار کند.
راه دیگر برای متمایز کردن خود، ارائه خدمات سطح بالاتر است. شما همچنین می توانید وب سایت و ابزارهای بازاریابی خود را در صورت اجازه توسط شرکت توسعه دهید تا به نشان دادن سبک شخصی خود و متمایز کردن شما از دیگران کمک کند. چنین کارهایی درصد موفقیت در بازاریابی شبکه ای را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
13. استفاده از ایمیل مارکتینگ
در حالی که در روزهای اپیدمی کرونا، بسیاری از کسبوکارها از حالت حضوری خارج شدند و شکل کسبوکارهای آنلاین را به خود گرفتند، اینترنت در فرآیندی برای فروش محصولات در حوزه بازاریابی شبکهای مورد استقبال قرار گرفت. یکی از روش های جذب مخاطب، ایمیل مارکتینگ بود. اگرچه بازاریابی ایمیلی چندین مزیت از جمله دسترسی آسان تر و مقرون به صرفه بودن را ارائه می دهد، اما هنگام استفاده از این روش بازاریابی باید از بهترین شیوه ها آگاه باشید.
ایمیل های خود را کوتاه و دقیق نگه دارید و پیشنهاد خود را در موضوع عنوان کنید. اولین پیام خود را در چند جمله خلاصه کنید که می تواند مشتری بالقوه را ترغیب کند تا با شما تلفنی تماس بگیرد یا مستقیماً به ایمیل شما پاسخ دهد.
14. تعهد و پیگیری
مؤلفه اصلی موفقیت در بازاریابی شبکه ای تعهد و پشتکار در تلاش است. رشد یک کسب و کار از طریق فروش مستقیم مستلزم حضور مداوم در پلتفرم های اجتماعی، ارتباط با مشتریان بالقوه برای برپایی جلسات، شرکت در رویدادهای شرکت و تبلیغ محصولات است.
15. ارائه نمونه محصول
یکی از چالشهای یک تجارت فروش مستقیم متقاعد کردن مردم برای خرید محصولی است که ممکن است هرگز درباره آن نشنیده باشند. با ارائه نمونه ای از محصول، می توانید مشتری را با آن آشنا کرده و به او در تصمیم گیری برای خرید محصولات شما کمک کنید.
آخرین کلمه!
در گذشته، بسیاری از مردم در مورد بازاریابی شبکه ای شک داشتند. زیرا آنها به اندازه کافی در مورد آن نمی دانستند و آن را به عنوان شغلی جدا از شرکت های هرمی با نمایندگان فروش تهاجمی که مردم را شستشوی مغزی می دادند، نمی دیدند. با این حال، در سالهای اخیر، فروش مستقیم با تمرکز روزافزون بر ارائه محتوا، محصولات و خدمات ارزشمند به مصرفکنندگان، جای پایی در قلب مصرفکنندگان پیدا کرده است. با برداشتن قدم های صحیح در این شغل به راحتی می توانید یکی از موفق ترین افراد این صنعت باشید.
برای آشنایی بیشتر با فروش مستقیم، تکنیک های آن و بسیاری از ترفندها و نکات دیگر، خواندن سایر مقالات آکادمی لیا را به شما پیشنهاد می کنیم.