بزرگترین اشتباهات بازاریابی شبکه ای که نمی دانید!
گاهی اوقات ممکن است زمان زیادی را صرف بازاریابی شبکه ای کرده باشیم، اما حتی به موفقیت دست نزده ایم. این به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از آنها عدم آگاهی از اشتباهات بازاریابی شبکه ای است. ما در این زمینه کارهای زیادی انجام می دهیم که درباره درست یا نادرستی آن نظری نداریم. ترفندی که فکر میکردیم در کار قبلیمان درست بود، ممکن است اشتباه بزرگی در فروش مستقیم باشد.
در این مقاله از آکادمی لیا به بررسی برخی از اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه ای پرداخته ایم تا شما را با آنها آشنا کنیم تا از بروز مشکلاتی در این زمینه برای شما جلوگیری کنیم. با ما بمان.
رایج ترین اشتباهات بازاریابی شبکه ای
در ادامه می خواهیم درباره اشتباهات رایجی که بسیاری از مشاوران فروش در سر راه خود مرتکب می شوند با شما صحبت کنیم. برخی از آنها را که قبلاً می دانستید اشتباه هستند و برخی دیگر را به شما خواهیم گفت.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما به مشتریان بالقوه خود دروغ می گویید.
هرگز در مورد خودتان، شرکت، محصولات و خدماتتان به مشتریان بالقوه خود دروغ نگویید و وقتی به اندازه کافی به آنها نزدیک شدید هرگز آنها را گمراه نکنید. به یاد داشته باشید که آنها مشتریان شما هستند، بنابراین لازم نیست آنها را به محل کار، مهمانی ها یا رویدادها دعوت کنید. هرگز در مورد درآمد بازاریابی شبکه ای خود دروغ نگویید. کار درست را انجام دهید و حقیقت را به آنها بگویید. نه آن چیزی که فکر می کنید آنها باید بشنوند. آنها را فریب ندهید. آنها ممکن است به کسب و کار شما بپیوندند، اما وقتی حقیقت را فهمیدند با ناامیدی آنجا را ترک می کنند.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما همزمان برای دو شرکت کار می کنید.
فعالیت همزمان دو شرکت بازاریابی شبکه ای برای شما غیرقانونی است. برخی از مشاوران فروش برای کسب درآمد بیشتر و به دلیل اینکه نمی توانند ریسک کنند و یک شرکت را به طور کامل ترک کنند و در یک شرکت بازاریابی دیگر کار کنند، همزمان در هر دو شرکت کار می کنند. این نه تنها خلاف قوانین است، بلکه با تبلیغ دو شرکت مختلف، مشتریان و اعضای تیم شما را گیج می کند. شما می توانید با انجام تحقیقات خود و تمرکز بر کار در آن، مناسب ترین شرکت را برای کار انتخاب کنید.
همچنین بر خلاف تصور بسیاری از افراد، گرفتن شغل بازاریابی شبکه ای کار ساده ای نیست و عملاً امکان کار همزمان در دو شرکت وجود ندارد که باعث می شود در هیچ یک از آنها بهترین نباشید.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما مدام شرکت ها را تغییر می دهید.
فردی نباشید که مدام از این شاخه به آن شاخه می پرد و حداقل ماهی یک بار شرکتی را که در آن کار می کند تغییر می دهد. این کار نتیجه ای جز اتلاف وقت شما ندارد. شرکت مناسب را پیدا کنید و برای مدت طولانی با آن بمانید. وقتی مدام از شرکتی به شرکت دیگر می پرید، اعتبار خود را از دست می دهید و راکد می شوید و هیچ روند صعودی ندارید. شروع دوباره و به دست آوردن مجدد شهرت قبلی آسان نیست. شرکتی را انتخاب کنید که از همان ابتدا آموزش های لازم را به شما ارائه دهد.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما فاقد مهارت های رهبری هستید.
از بین همه مشکلات، این مشکل بحرانی ترین است. مهم نیست شغل گذشته شما چیست، برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای باید مهارت های رهبری داشته باشید. با این کار خواهید دید که چقدر سریع پیشرفت می کنید و بر موفقیت دیگران تاثیر می گذارید.
اگر می خواهید با انواع مهارت های رهبری آشنا شوید، مقاله 18 نمونه از انواع مهارت های رهبری را حتما مطالعه کنید. برای اینکه یک رهبر خوب باشیم به چه مهارت هایی نیاز داریم؟”
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما از کار به تنهایی لذت می برید.
بازاریابی شبکه ای یک تلاش تیمی است. پس سعی نکنید در آن منزوی شوید. شما بخشی از یک تیم هستید و باید خودتان یک تیم بسازید. وقتی افراد مثبت دیگری در اطراف خود دارید، به راحتی می توانید هیجان زده شوید و اعضای تیم خود را نیز تشویق کنید. اما منزوی و تنها، تنها احساس ناراحتی و عدم پیشرفت نسبت به دیگران خواهید کرد.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای کار خود را قطع می کنید.
اشتباه دیگری که مشاوران فروش مستقیم مرتکب می شوند توقف بیش از حد است. آنها چند ساعت در هفته کار می کنند و بعد دو هفته هیچ کاری انجام نمی دهند. در واقع کسب و کار این افراد برای آنها اولویت ندارد و اجازه می دهند زندگی روزمره آنها موانعی بر سر راه آنها ایجاد کند. نتورکرهای موفق بدون توجه به آنچه پیش می آید در کار خود ثابت قدم هستند. آنها یک برنامه کاری تعیین می کنند و هر روز به طور منظم کار می کنند. این افراد حداقل به همان اندازه که به کارهای دیگر خود اهمیت می دهند با تجارت بازاریابی شبکه ای خود رفتار می کنند. به یاد داشته باشید که کارهای کوچک هر روز به طور مداوم انجام می شود به دستاوردهای بزرگ منجر می شود.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما به آن به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنید.
این یکی از بدترین اشتباهاتی است که می توانید در بازاریابی شبکه ای مرتکب شوید. اکثر افرادی که به این صنعت می پیوندند با کسب و کار خود مانند یک تجارت واقعی رفتار نمی کنند. انگار قرار است با این کار درآمد میلیونی داشته باشند و کارشان را جدی نگیرند یا کمتر کار کنند. بسیاری از این افراد هرگز صاحب کسب و کاری نبوده اند و حتی نمی دانند که رفتار با یک تجارت بازاریابی شبکه ای مانند یک تجارت واقعی به چه معناست.
اگر می خواهید در بازاریابی شبکه ای موفق باشید، باید ساعات کاری خود را برنامه ریزی کنید و هر روز بدون بهانه کار کنید. اگر فقط یک ساعت در روز کار می کنید، انتظار نداشته باشید اتفاق خاصی برای شما بیفتد.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما نمی دانید چه می خواهید.
چرا بازاریابی شبکه ای را انتخاب کردید؟ اکثر مردم معمولاً به این سؤال با عباراتی مانند “درآمد بیشتر”، “من می خواهم ثروتمند شوم” یا “من زندگی بهتری می خواهم” پاسخ می دهند. خب بله! اینها هم جواب است; اما یک پاسخ بسیار کلی! پاسخ شما به این سوال باید بسیار دقیق تر باشد. سعی کنید اینگونه فکر کنید: “اگر مشکلی با پول و زمان نداشتم، فردا از انجام چه کاری لذت می بردم؟” پاسخ شما به این سوال ممکن است رفتن به یک سافاری در آفریقا، سفر به سراسر جهان، خرید یک لپ تاپ جدید، خرید خانه و غیره باشد. به این ترتیب تعیین اهداف برای شما آسان تر می شود و می توانید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. و بدانید که تا رسیدن به هر یک از آنها چقدر فاصله دارید.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای روش خاصی ندارید.
استارباکس در صنعت خود به یک غول تبدیل شده است. اما به نظر شما آیا این برند بهترین قهوه های دنیا را دارد؟ البته که نه! آنها یک فرمول آماده و ساده دارند که در تمام دنیا از آن استفاده می کنند. نمونه های بسیار خوب را به راحتی می توان دنبال کرد. در بازاریابی شبکه ای بهتر است به روش های موجود تکیه کنید و همه چیز را خودتان اختراع نکنید.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما مربی یا رهبر ندارید.
مربی یا رهبر شخصی است که در یک کسب و کار، هم به نتایج عالی می رسد و هم شما را برای بهبود کارتان تشویق می کند. اگر مربی شما اهدافی را برای تیم شما تعیین می کند و در راستای آنها تلاش می کند و از شما می خواهد که با توسعه مهارت های شخصی و فروش، در جهت آنها گام بردارید، او را دنبال کنید.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای از هوش هیجانی خود استفاده نکنید.
بازاریابی شبکه ای کسب و کاری است که فراز و نشیب های زیادی خواهد داشت. اگر کنترل احساسات خود را به دست بگیرید، با هر اتفاق بدی که می افتد تحت تاثیر باورها و افکار منفی قرار نخواهید گرفت و در هنگام بروز چالش می توانید به خوبی شرایط را مدیریت کنید.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما جاه طلب نیستید و به دنبال آموزش هستید.
جاه طلبی فقط کسب درآمد نیست، بلکه تبدیل شدن به یک فرد بهتر است. اگر فعالانه به آموزش هایی که شرکت به شما می دهد یا توصیه های رهبر خود گوش ندهید، نتیجه خوبی نخواهید داشت. هر کاری که برای اولین بار انجام می دهید در ابتدا برای شما دشوار است. اما با تمرین و تکرار به مرور زمان آسان تر می شود. هرکسی که از یادگیری دست بکشد پیر است. چه در دهه بیست و چه در هشتاد سالگی، هرکسی که به یادگیری ادامه می دهد، جوان می ماند. بزرگترین دستاورد شما در زندگی جوان نگه داشتن مغزتان است.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما نمی دانید چگونه پیش بینی کنید.
البته روزگاری که با همه تماس گرفتیم و به آنها فرصت دادیم به پایان رسیده است. اینکه شما به دنبال همه هستید یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی شبکه ای است که هیچ نتیجه ای برای شما نخواهد داشت.
آنچه اکنون سودمند است، پرسیدن و شنیدن نیازهای مردم و ارائه راه حل برای مشکلات آنهاست. اگر کسب و کار خود را به کسی پیشنهاد دهید که مشکلاتی مانند کارکردن طولانی مدت، گذراندن وقت کافی با خانواده، نداشتن پول کافی و غیره را به شما بگوید، به احتمال زیاد پیشنهاد شما به عنوان راه حلی برای مشکل او تلقی خواهد شد.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما زمان حال را فدای گذشته خود می کنید.
آینده برای افرادی که بر اساس تجربیات منفی گذشته تصمیم می گیرند چگونه است؟ آینده این مردم آینه گذشته آنهاست. بهترین چیز این است که از گذشته درس بگیرید و آن را پشت سر بگذارید. شما باید یاد بگیرید که در زمان حال زندگی کنید. زیرا زمان حال تنها چیزی است که می توانید کنترل کنید.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای شما چندین بار افراد را دعوت می کنید که به تیم شما بپیوندند.
ممکن است فکر کنید که هر چه پیگیرتر باشید و بیشتر از مردم بپرسید، در نهایت آنها بیشتر به تیم شما خواهند پیوست و گسترش خواهند داد. اما این یک باور اشتباه است. می توانید همان انرژی و زمانی را که به طور مکرر صرف می کنید صرف کنید و از یک نفر بخواهید که به تیم شما بپیوندد تا چندین نفر را به شبکه فروش خود دعوت کنید. اصرار شما هم شما و هم آن افراد را خسته می کند و در نهایت هیچ اتفاق خوبی و خوشایندی برای شما نخواهد افتاد.
اشتباهات بازاریابی شبکه ای به طور مداوم به دنبال ایرادات در رقبای خود باشید.
چشم انداز بازاریابی شبکه ای می تواند گاهی اوقات بسیار رقابتی باشد. شما می توانید به جای بدگویی با سایر شرکت ها و رقبا، روی خود و مهارت های فردی خود و خدماتی که می توانید ارائه دهید کار کنید، که عملاً هیچ سودی برای شما ندارد و می تواند به اعتباری که برای خود به دست آورده اید آسیب بیشتری وارد کند. این کار نه تنها شما را به موفقیت های بیشتر می رساند، بلکه باعث می شود دیگران دید مثبتی نسبت به شما و شرکتی که در آن کار می کنید داشته باشند.
از اشتباهات بازاریابی شبکه ای برابر با موفقیت اولیه اجتناب کنید!
آگاهی از مشکلاتی که ممکن است به سراغتان بیاید یا شما را به سمت بازاریابی شبکه ای سوق دهد به شما کمک می کند یک قدم جلوتر بمانید. این اشتباهات را در این مطلب برای شما آورده ایم تا با دوری از آنها، سرعت پیشرفت خود را در این مسیر افزایش دهید.