تکنیک های مشتری مداری برای کسب درآمد و سود بیشتر بیاموزید
من محصولات خود را به افراد زیادی می فروشم، اما آنها برای بار دوم از من خرید نمی کنند. این موضوعی است که بارها از هم تیمی هایمان شنیده ایم یا برای خودمان اتفاق افتاده است. نمی دانیم چرا مشتری پس از یک بار خرید محصول، چیزی نمی خرد و مشتری همیشگی ما نمی شود. میدونی مشکل کجاست؟ عدم وجود تکنیک های مشتری مداری! ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مشتری مداری به چه معناست؟ ما پاسخ این سوال را داده ایم و در مورد راه های حفظ مشتریان با شما صحبت کرده ایم. راه هایی که برای تبدیل افراد به مشتریان وفادار باید بدانید.
مشتری مداری چیست؟
مشتریان برای پایداری یک برند و تجارت ضروری هستند. اگر مشتری نداشته باشید، نمی توانید محصولات خود را بفروشید و اگر به این کار ادامه دهید، به زودی با شکست مواجه خواهید شد. بنابراین بهترین راه رو به جلو، حفظ مشتریان است. مشتری مداری به این معناست که هر کاری که انجام می دهید باید مشتری را در مرکز اهداف و استراتژی های خود قرار دهید. با ایجاد تجربیات خوشایند برای مشتریان خود باعث می شوید که آنها طرفدار شما و برند شما شوند.
اهمیت مشتری مداری
مشتری مداری و رضایت مشتری اساس اصلی موفقیت در فروش است. اگر می خواهید سود بیشتری کسب کنید، افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند، نام شما به دلیل محصولات و خدمات خوبی که ارائه می دهید شناخته شده است، باید با جلب رضایت مشتریان به حفظ آنها کمک کنید. آمارها نشان می دهد که اگر مشتری از شما راضی باشد، شش برابر بیشتر از کسی که قبلاً از شما خرید نکرده است، یک محصول را دوباره از شما بخرد.
تکنیک های خدمات مشتری
جذب مشتری برای یک شرکت و مشاوران فروش بسیار مهم است. اما هدف نهایی این است که این مشتریان برای خرید محصول برگردند و خریداران دائمی محصولات شما شوند. از طریق بازاریابی موثر و ترفندهای دیگر، می توانید شخصی را که برای اولین بار از شما خرید می کند به یک مشتری ثابت تبدیل کنید. روش های زیادی برای حفظ مشتریان وجود دارد. در بخش زیر اصول مشتری مداری و بهترین راه های افزایش میزان حفظ مشتری در کسب و کار را که توسط 15 نفر از کارشناسان شورای مربیان فوربس بیان شده است آورده ایم:
1. تکنیک های مشتری مداری ارتباط شفاف و صادقانه با مشتریان داشته باشید
شفافیت و صداقت در ارتباطات ضروری و کلیدی است. مشتریان به دنبال صداقت، صراحت و انتقاد هستند. آنها می خواهند با کسی کار کنند که انتظارات واقع بینانه دارد. وقتی مشکلی از طرف آنها پیش می آید، آن را می پذیرند و سعی می کنند آن را حل کنند و اقداماتی را برای بهبود اوضاع ترتیب دهند. مشتریان می خواهند با افرادی برخورد کنند که در مورد انسانیت خود صادق هستند.
2. تکنیک های مشتری مداری به روابط خود اهمیت بیشتری بدهید
کیفیت رابطه به حفظ مشتریان کمک می کند. نزدیک شدن به مشتریان به این معنی است که برای درک نگرانی ها، تجربیات آنها در استفاده از محصول یا خدمات شما وقت بگذارید. صداقت در پیگیری شما به آنها نشان می دهد که شما چقدر آدم دلسوزی هستید. بنابراین بیشتر روی روابط تمرکز کنید و ایده هایی را به آنها ارائه دهید که مستقیماً با نگرانی های آنها مرتبط است.
برای اینکه با اهمیت پیگیری مشتری بیشتر آشنا شوید، مقاله تکنیک های پیگیری مشتری در بازاریابی شبکه ای چیست؟ را بخوانید
3. تکنیک های مشتری مداری تجربیات خوب مشتری را با نتایج و خدمات با کیفیت ارائه می دهد
با تمرکز مداوم بر ارائه یک تجربه مشتری با کیفیت، شرکت ها می توانند نرخ حفظ مشتری را افزایش دهند و در جهت تبدیل شدن به یک ارائه دهنده خدمات فراتر از انتظارات مشتری تلاش کنند. محصولات و خدمات خود را با کیفیتی بهتر از آنچه که انتظار دارند به آنها ارائه دهید. این امر مستلزم آن است که برندها واقعاً با نیازهای مشتری هماهنگ باشند و به مشتریان آنچه را که حتی نمی دانند ممکن است نیاز داشته باشند ارائه دهند.
4. تکنیک های مشتری مداری از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی با مشتریان ارتباط برقرار کنید
مشارکت در شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. تعامل آنلاین با مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای درگیر نگه داشتن آنها با نام تجاری شما و یادآوری این موضوع است که شما “آنجا” هستید تا آنها از خدمات شما استفاده کنند.
5. تکنیک های مشتری مداری سیستم هایی برای اندازه گیری ارزیابی های مشتری ایجاد کنید
شرکت ها و برندهای موفق سیستم هایی را برای سنجش ارزش مشتری و سرمایه گذاری در فناوری های توانمند می سازند. از تفکر طراحی برای بهبود وفاداری مشتری و سازماندهی کسب و کار خود بر اساس نیازهای مشتری استفاده کنید. کل سازمان و ذینفعان (کارکنان، اعضای هیئت مدیره و سرمایه گذاران) را در فرآیندهای تنظیم دقیق برای بهبود زندگی مشتریان درگیر کنید.
6. تکنیک های مشتری مداری به آنها یادداشت های تشکر بدهید
یک راه ساده، ارزان و سریع برای اینکه مشتریان بدانند به آنها اهمیت می دهید این است که پس از ملاقات با آنها یک یادداشت تشکر بنویسید. چند کارت تشکر ساده که داخل آن خالی است بخرید و بلافاصله پس از جلسه برای آنها یک یادداشت تشکر دست نویس بنویسید. همچنین می توانید از طریق پیام یا ایمیل برای آنها یادداشت تشکر ارسال کنید.
7. تکنیک های مشتری مداری باعث می شود مشتریان شما برای شما احساس اهمیت کنند
مردم به یاد می آورند که شما چه احساسی در آنها ایجاد می کنید. کاری کنید که مشتریانتان احساس ارزشمندی، قدردانی و مهم بودن کنند. بر این تمرکز کنید که محصول یا خدمات شما چقدر احساس خوبی در مشتریان ایجاد می کند. مردم می خواهند با هم ارتباط برقرار کنند، بنابراین محیطی را برای مشتری ایجاد کنید که به آنها اجازه می دهد احساس تعلق داشته باشند. برای هر یک از آنها وقت بگذارید و از شر هر چیزی که از مثبت بودن آنها می کاهد خلاص شوید.
8. تکنیک های مشتری مدار برای یک هدف مشترک با هم کار کنید
اگر می خواهید روند حفظ مشتری خود را تقویت کنید، یک دلیل مشترک را به اشتراک بگذارید. با هم همکاری کنید تا به نوعی به جامعه کمک کنید. آنچه برای آنها مهم است را بیابید و به گونه ای با آنها درگیر شوید که با تعاملات روزمره شما همسو باشد. انجام کارهای خوب همیشه برای تجارت خوب است. زیرا بر روابط ما تأثیر می گذارد.
9. تکنیک های مشتری مداری بازاریابی ارجاعی را جدی بگیرید
یک رابطه بسیار نزدیک با مشتری یک راه اساسی برای حفظ او است. تنها چیز غیرعادی در مورد ردیابی شخصی این است که شرکت های کمی این کار را انجام می دهند. دریافت ارجاع از مشتریان خوشحال بسیار ساده تر از یافتن مشتریان جدید است. بنابراین توجه مشتریان فعلی خود را جلب کنید. مثلا کارت ویزیت خود را به همراه کارت تشکر به آنها بدهید و از آنها بخواهید که شما را به دیگران معرفی کنند.
10. تکنیک های مشتری مدار ارزش بیشتری نسبت به وعده داده شده ارائه می دهد
ارائه ارزش بیشتر از وعده داده شده؛ و در عین حال اجازه ندهید به آن عادت کنند. در غیر این صورت، به انتظاری تبدیل می شود که می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. “بیشتر” ممکن است به معنای انجام کاری فوق العاده شخصی، سریع تر یا بهتر باشد. “ارزش” ذهنی است و بسیار فراتر از قیمت است. در واقع به این معنی است که مشتریان شما بیشتر از رقبا احساس ارزشمندی و درک می کنند.
11. تکنیک های مشتری مداری از مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود بازخورد بخواهید
به طور خاص، از مشتریان بپرسید که “چگونه” محصول یا خدمات خود را ارائه کردید و آیا آنها نظری در مورد چگونگی بهبود خدمات خود در آینده دارند یا خیر. این سطح از فروتنی به مشتریان نشان می دهد که شما به رشد شخصی اهمیت می دهید و متعهد به کشف خود هستید. مشتری مداری تقریباً 100٪ بر اساس تأثیر اقدامات شما بر رابطه ای است که با مشتریان خود ایجاد می کنید.
12. تکنیک های مشتری مداری مهارت های استراتژی مدیریت خود را بهبود بخشید
تلاش برای توسعه استراتژی های مدیریتی که قابلیت های رهبری را به حداکثر می رساند، استعدادها را بهینه می کند و استراتژی را با فلسفه و اهداف سازمانی همسو می کند. تمرکز روی افراد در داخل و توسعه شایستگی ها و مهارت های آنها برای تمرکز و توسعه روابط با مشتری، کلید تبدیل شدن به یک سازمان مشتری محور است که می تواند حفظ مشتری را افزایش دهد.
13. تکنیک های مشتری مداری مشتریان خود را در شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارید
برای حفظ بازاریابی شرکتی، به نشان دادن مشتریان خود در رسانه های اجتماعی با پیوند دادن آنها و ایجاد آگاهی از برند آنها در کانال ها و شبکه های اجتماعی کمک می کند. در واقع، معرفی آنها در نهایت باعث می شود که بیشتر در مورد خودتان بشناسید. به یاد داشته باشید که جزر و مد در تمام کشتی ها شناور است.
14. تکنیک های مشتری مداری هر ماه با 25-50 مشتری تماس بگیرید
ایجاد روابط با مشتری آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست و می تواند به سادگی تماس با 25 تا 50 مشتری در هر ماه باشد. این واقعاً نوعی بازاریابی پنهان است که می تواند به شما کمک کند تا در ذهن مشتریان خود وارد شوید و بفهمید آنها به چه چیزی نیاز دارند. شما می توانید شرکت یا محصولات خود را بر اساس این اطلاعات دقیق تکامل دهید.
15. تکنیک های مشتری مداری روی تیم مشاوران خود سرمایه گذاری کنید تا آنها روی مشتریان شما سرمایه گذاری کنند
مشتری مداری و افزایش حفظ مشتری با ایجاد یک تجربه مشتری متقاعد کننده و مثبت شروع می شود. به یاد داشته باشید که یافتن یک مشتری جدید چقدر سخت است، بنابراین روی مشتریانی که در حال حاضر دارید سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، روی افراد دیگر تیم خود سرمایه گذاری کنید تا آنها روی مشتریان شما سرمایه گذاری کنند و وفاداری به برند و حفظ مشتری بهتر و بهتر می شود.
مشتری مداری را دست کم نگیرید!
در دنیای فروش، تنها یافتن و جذب مشتری نیست که مهم است. بیشتر از آن، حفظ مشتری است که به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را توسعه دهید. شما نمی توانید یا همیشه این فرصت را ندارید که به دنبال مشتریان جدید بگردید. مشتری مداری یکی از کارهایی است که باید در کنار جذب مشتری انجام دهید. در این مقاله در مورد چند تکنیک مشتری مداری و آموزش مشتری مداری صحبت کردیم. با رعایت این نکات می توانید همیشه و در هر شرایطی فروش خود را تضمین کنید.