چه چیزی باعث میشود شرکتهای فروش مستقیم در محدودیتها ستارهدار باشند؟
فکر میکنم تقریباً همه میتوانیم موافق باشیم که چند سال گذشته شبیه سالهای دیگر در زندگیمان نبود و هرگز نمیخواهیم آن زمانها را دوباره زنده کنیم. چه به عنوان یک فرد مستقل، یک عضو خانواده یا یک فرد شاغل. در بازاریابی شبکه ای، در مورد همه چیز تردید وجود داشت. قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟ آیا ما زنده خواهیم ماند؟ واکنش مردم چگونه خواهد بود؟ آیا شرکت های بازاریابی شبکه ای می توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟ چگونه می توانند از راه دور کار کنند؟ و…. چه کسی فکرش را میکرد که در عرض چند هفته همه کسبوکارها تعطیل شوند و همه ما مجبور شویم به پیامرسانهای ویدیویی روی بیاوریم؟
درست بعد از اینکه فکر کردیم ممکن است چند روز دیگر زنده نباشیم، شاهد رشد شگفت انگیزی در شرکت های بازاریابی شبکه ای بودیم. در حالی که متأسفانه بسیاری از مشاغل شاهد کاهش شدید هستند و برخی حتی به سطح قبل از همه گیری بازگشته اند.
مشکلات شرکت های بازاریابی شبکه ای در دوران شیوع کرونا
بسیاری از شرکت ها، از جمله شرکت های بازاریابی شبکه ای در هر اندازه و ابعاد، در زنجیره تامین با مشکلاتی مواجه بودند. آنها نمی توانستند به راحتی مواد تشکیل دهنده محصولات خود را برای مطابقت با عرضه و تقاضا به دست آورند یا تولید کنند. عرضه کنندگان نیز به دلیل قرنطینه کارمندان خود تعطیل شدند. چه اتفاقی برای تولید کنندگان و انبارها و توزیع کنندگان فروشگاه های آنلاین افتاد. حوادث مخرب و آسیب زا.
پس از دریافت نهایی مواد تشکیل دهنده و تولید محصولات، شرکت ها محصولات خود را از کشوری به کشور دیگر ارسال کردند. در یکی از این محموله ها از ایالات متحده به فیلیپین، مشخص شد که قایق حاوی کانتینرها برای تحویل یا حمل در چین متوقف شده و نزدیک به 6 ماه در قرنطینه نگه داشته شده است. یک کانتینر تقریباً 6 ماه در کشتی با هزاران کانتینر دیگر گیر کرده بود و چه کسی از آنها خبر داشت؟
کسانی که در چین فعال بودند همه این اتفاقات را از نزدیک تجربه کردند. محصولات امکان ورود یا خروج از کشور را نداشتند. یا حتی اگر محصولات خود را در داخل کشور تولید می کردید، زمانی که شهرهای بزرگ به طور کامل تعطیل شدند، باز هم شانسی برای فروش آنها نخواهید داشت.
تلاش شرکت های بازاریابی شبکه ای در جهت جلب اعتماد مشتریان
با وجود شرایط غیرقابل پیش بینی که برای ما پیش می آید، برخلاف بسیاری از مشاغل، باید سعی کنیم مشتریان و مشاوران فروش خود را راضی نگه داریم. اگر آنها صرفاً محصولی را از فروشگاههای آنلاین میخریدند و پس از اولین انتخاب خود، به دلیل مشکلات زنجیره تأمین، «در انبار» موجود نبودند، به راحتی میتوانستند کالای جایگزین را جستجو کنند و با یک کلیک، آن کالا در راه باشد. خانه آنها امروز یا در نهایت فردا.
اگرچه مشتریان بازاریابی شبکه ای می توانند محصولات دیگری را از خرده فروشان خریداری کنند، اما انتخاب آنها محصولات بازاریابی شبکه ای است. شاید یکی از دلایل آن این باشد که نمی توانند محصولات مشابه را از جاهای دیگر تهیه کنند. آنها ارزش کیفیتی که از محصولات بازاریابی شبکه ای دریافت می کنند را می دانند و به آنها اعتماد دارند. شاید آنها می خواهند محصولات را با قیمت ارزان تری خریداری کنند، بنابراین بیشتر منتظر ماندند.
با وجود همه اینها؛ یک چیز مشخص شد: ما باید اعتماد مشتریان و مشاوران فروش بازاریابی شبکه ای را کسب می کردیم و حفظ می کردیم. ما باید صادق باشیم و بیش از هر زمان دیگری اطلاعات مرتبط را در اختیار مردم قرار دهیم. نه فقط در ظاهر. آنچه را که باید بشنوند به مردم بگویید. اگر قرار است محصولی برای چند هفته موجود نباشد، به آنها اطلاع دهید. و مهمتر از همه، به آنها بگویید که چگونه می خواهید به آنها کمک کنید تا بر چالش ها غلبه کنند.
فراموش نکن؛ اعتماد به سختی به دست می آید و به راحتی از دست می رود!
صداقت شرکت های بازاریابی شبکه ای با مشاوران و مصرف کنندگان
مشتریان معمولاً با واحد توسعه محصول شرکت یا زنجیره تامین مشکل دارند. چالش های ترکیب/ترکیبات در فرمولاسیون محصول. در شرکت های فروش مستقیم بارها با مشتریان و مشاوران فروش تماس گرفتند تا این مشکلات را به آنها بگویند و نگرانی هایشان را در میان بگذارند.
و مشاوران فروش و صاحبان شرکت های فروش مستقیم پاسخ مشتریان را با تواضع و صداقت می دانند. آنها آنقدر از مشتریان انتقاد کردند که توانستند حس خوبی را در وجود تک تک مصرف کنندگان محصولات خود ایجاد کنند.
اما تصور اینکه همه مردم توضیحات آنها را بپذیرند و با آنها خوب باشند دشوار و غیرممکن است. گاهی اوقات مشتریان محصولات جایگزین شده را با فرمولاسیون جدید نمی پذیرفتند و حق داشتند. اما این موضوع خللی در فعالیت مشاوران ایجاد نکرد.
در سال های اخیر، روندهای تجاری RoadShow برای گردهم آوردن مشاوران فروش و شرکت های بازاریابی شبکه ای توسعه یافته است. برگزاری رویدادهای متعدد در سراسر جهان برای ایجاد انگیزه و نوآوری؛ این فرصتی بود تا مردم به بهترین شکل ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با یکدیگر همکاری کنند.
در این میان می توانید برای آشنایی با تکنیک ها و ترفندهای ارتباطی، مقاله «آشنایی با 15 مورد از مهم ترین مهارت های ارتباطی در فروش مستقیم» را مطالعه کنید! را بخوانید
شرکتهای فعال در زمینه بازاریابی شبکهای با حضور در رویدادها، صحبت میکردند، سؤال میپرسیدند و به حرفهای یکدیگر گوش میدادند. آنها خوشبین بودند و می خواستند بشنوند که چگونه می توانند به موفقیت افراد خود کمک کنند.
با این حال، هیچ کس از توسعه محصول و چالش های زنجیره تامین که از شهری به شهر دیگر نقل مکان کردند، شکایت نکرد. آنها حق داشتند عصبانی یا ناامید شوند. اما آنها می دانستند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بنابراین از نحوه مواجهه شرکت ها با آن قدردانی کردند. آنها بسیار صادق بودند و مصرف کنندگان مشاوران به خوبی از آن آگاه بودند.
حمایت کردن؛ شرکت های بازاریابی شبکه ای را از سایرین متمایز کنید
در زمینه فروش مستقیم، مشتریان فقط اعداد نیستند. افرادی هستند که از نزدیک می شناسیم و با آنها در ارتباط هستیم. آنها دوستان و همکاران ما هستند. ما از مشتریان خود میپرسیم که به دنبال چه هستند و راهحلهایی ارائه میکنیم که واقعاً میتوانند تأثیرگذار باشند. و نه فقط به معنای واقعی کلمه، بلکه به معنای واقعی کلمه. در بازاریابی شبکه ای، تک تک افراد به حساب می آیند و یک مشت اعداد بی ارزش نیستند.
عبارت مشتری مداری عبارتی جذاب برای ایجاد یک تجربه خاص برای مشتریان شرکت های بازاریابی شبکه ای است. اگرچه در بیشتر مواقع شرکت های بازاریابی شبکه ای عملکرد خوبی دارند، اما فضا برای عملکرد بهتر آنها وجود دارد. اکثر شرکت های فعال در این زمینه دارای مرکز پشتیبانی و تماس هستند و مشاوران فروش و مشتریان به راحتی می توانند با آنها تماس بگیرند. مشاوران و مشتریان سوالات خود را با تیم پشتیبانی در میان می گذارند و از آنها می خواهند که در مورد محصولات و پاداش ها توضیحات و توضیحاتی ارائه دهند.
تمامی این امکانات بسیار سریع، کارآمد و دوستانه در اختیار مشاوران و مشتریان قرار می گیرد. تعداد رویدادهایی که مشاوران فروش با اعضای تیم پشتیبانی و اعضای مرکز تماس در تعامل هستند و از آنها سؤال می پرسند قابل شمارش نیست. این یک واقعیت است؛ ما به آنها اهمیت می دهیم و آنها به ما اهمیت می دهند.
در حالی که سایر نقاط جهان با نرخ بی پایان ایمیل دست و پنجه نرم می کنند، ما برای مشاوران و مشتریان خود ایمیل می فرستیم و آنها ایمیل ها را با سرعت شگفت انگیزی می خوانند. به نظر می رسد آنها از تلاش ما برای دادن اطلاعاتی که می خواهند بدانند قدردانی می کنند.
فناوری در خدمت شرکت های بازاریابی شبکه ای
جالبه! در تحقیقات انجام شده بر روی شرکت های مختلف، یکی از بزرگترین شکایاتی که از مشاوران فروش شنیده می شود، مربوط به وب سایت ها و سبد خرید آنهاست. آمازون سطح انتظارات را در این زمینه بالا برده و در بسیاری از موارد هنوز به آن سطح از فناوری نرسیده ایم. برای آن چیزی که باید باشیم قدمی برنداشته ایم و خیلی کند عمل کرده ایم.
با این حال، مشتریان و مشاوران همچنان به شرکت های بازاریابی شبکه ای مراجعه می کنند. آنها با چالش هایی که بر سر راهشان قرار می گیرد مبارزه می کنند و همچنان محصولات بازاریابی شبکه ای را سفارش می دهند.
نظرسنجی های مختلفی از مشتریان و مشاوران در رابطه با تجربه آنها از شرکت های بازاریابی شبکه ای انجام شده است. طبق این نظرسنجی ها، آنها شرکت های فروش مستقیم و محصولاتشان را بسیار دوست دارند. حتی زمانی که آنها نگران هستند و در مورد سفارشات برگشتی، جعبه های محصول آسیب دیده در حین حمل و نقل یا مسائل دیگر شکایت دارند. با این حال امتیازات بسیار بالایی به این شرکت ها می دهند.
حتی در زمان پیشرفت های فوق العاده تکنولوژیک، شرکت های بازاریابی شبکه ای جایگاه ویژه ای در ذهن مشاوران فروش و مشتریان دارند. بهترین راه برای پیشرفت در این شرایط این است که تیمی بسازید که به دنبال حل چالش ها و پاسخ به سوالات سخت باشد و بخواهد تغییرات واقعی ایجاد کند. این به آنها اجازه می دهد تا اعتماد مشتریان و مشاوران را به راحتی جلب کنند.
آخرین کلمه!
بهترین توصیه ای که می توانیم در این تجارت به شما بدهیم این است که سوال بپرسید و گوش دهید. اگر از این توصیه پیروی کنید، می توانید در برابر هر چیزی که سر راهتان قرار می گیرد مقاومت کنید.
در این مقاله از آکادمی لی در مورد محبوبیت شرکت های بازاریابی شبکه ای نزد مشتریان و مشاوران فروش با وجود مشکلاتی که با آن مواجه بودند صحبت کردیم. اکنون همه ما می دانیم که برای جلب اعتماد آنها چه چیزی لازم است و بزرگترین شرکت های بازاریابی شبکه ای در جهان برای این کار از چه چیزی استفاده می کنند.