مهارت های زبانی؛ آنچه برای فروش بیشتر آنها نیاز دارید!
ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که درگیر یک گفتگو یا یک بحث دوستانه یا کاری شده باشید و پس از چند ساعت متوجه شوید که مخاطبان نه تنها هدف اصلی شما را درک نکرده اند، بلکه از هدف شما نیز دورتر شده اند. به نظر شما علت این مشکل چیست؟ آیا در سطح درک مخاطبان شما مشکلی وجود دارد؟ البته نه همیشه! گاهی در هنگام برقراری ارتباط با دیگران به دلیل نداشتن مهارت کلامی و استفاده از کلمات نادرست و عدم گفتار صحیح و اصولی نمی توانستیم مشکل خود را به درستی بیان کنیم و منظور خود را آنطور که باید منتقل کنیم. وقتی مردم نمی توانند نیازهای خود را به وضوح بیان کنند، نباید انتظار داشته باشند که دیگران آنها را درک کنند و آن نیازها را برآورده کنند.
امروزه داشتن مهارت های کلامی بین فردی بیش از هر زمان دیگری ضروری و واجب شده است. جلسات بیشماری، ارائهها، آموزشها و رویدادها نشان میدهند که ارتباطات کلامی چقدر برای کسبوکارهای فعلی و آینده ضروری است. در این مقاله از آکادمی لیا در مورد مهارت های کلامی و اهمیت آن ها در زندگی روزمره و آینده شغلی شما صحبت کرده ایم. برای آشنایی بیشتر با این مهارت مهم و حیاتی با ما همراه باشید.
منظور از مهارت های کلامی چیست؟
مهارت کلامی توانایی استفاده از کلمات برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، آرزوها، مشکلات و اطلاعات با افراد دیگر است. این مهارت ها کمک می کند تا کلمات ما به مکالمات بهتر و کلمات مناسب تری تبدیل شوند. توانایی هایی مانند صحبت کردن، خواندن، نوشتن و درک آنچه دیگران می گویند بخشی از مهارت های کلامی هستند. مهارت های کلامی می تواند منجر به ارتقای شغلی، فروش محصول، رشد بیشتر، تأثیرگذاری بر همکاران و دیگران شود.
چرا داشتن مهارت های کلامی مهم است؟
داشتن مهارت های کلامی قوی از بسیاری جهات مهم است. به خصوص زمانی که مخاطب شما از طریق تلفن با شما در تماس است و عکس شما را ندارد. به عنوان مثال، وقتی با مشتری تماس می گیرید و قصد دارید مستقیماً از طریق تلفن محصولی را به او بفروشید، باید مهارت فروش کلامی داشته باشید تا بتوانید تأثیر خوبی بر روی مخاطب خود بگذارید. مهارت های کلامی در بسیاری از جنبه های زندگی و حرفه شما مهم هستند. شامل:
نقش مدیریت
چگونه با ایجاد یک فرهنگ قوی و روحیه تیمی به کارکنان خود احترام می گذارید؟ چگونه با یک بحران غیرمنتظره برخورد می کنید و برنامه حمایتی خود را به دیگران منتقل می کنید؟ مهارت های ارتباط شفاهی برای بسیاری از حوزه های مدیریت ضروری است.
موفقیت در کار
شما با مشتریان صحبت می کنید، در جلسات هفتگی و ماهانه صحبت می کنید، در مورد مشکلات بحث می کنید، به دیگران بازخورد می دهید و از آنها اطلاعات می خواهید. همه اینها به مهارت های ارتباط کلامی قوی نیاز دارند تا بتوانید توسط دیگران بدون هیچ گونه تعبیر نادرستی درک شوید.
شغل و حرفه خود را بهبود بخشید
بسیار مهم است که بتوانید افکار خود را در مورد چگونگی بهبود فرآیندها، محصولات یا خدمات به اشتراک بگذارید. علاوه بر این، شرکت ها به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند واضح، مختصر و با اطمینان بیشتر صحبت کنند.
تکنیک هایی برای بهبود و تقویت مهارت های کلامی
شما به راحتی می توانید مهارت های ارتباطی را توسعه دهید. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می تواند مهارت های شما را بهبود بخشد:
الف) فقط از کلمات ضروری استفاده کنید.
گاهی اوقات به دلیل استرس یا عدم تمرکز روی گفتارمان، کلماتی را چندین بار تکرار می کنیم یا از کلماتی استفاده می کنیم که برای صحبت هایمان مفید نیستند. تکرار زیاد عباراتی مانند: «خب بازم»، «امم»، «چیزی» و… نشان دهنده عدم تسلط شما بر گفتارتان است.
ب) شنونده خوبی باشید.
گوش دادن فعال زمانی است که شما فراتر از کلماتی که گفته می شود به مخاطب گوش می دهید و پیام آنچه را که می گویند درک می کنید. یک اشتباه رایج این است که در طول مکالمه، “شنونده” اغلب به جای تمرکز بر آنچه که گوینده می گوید، به این فکر می کند که چگونه پاسخ دهد. برای اینکه شنونده ای فعال باشید، موارد زیر را تمرین کنید:
1. توجه کنید.
برای تسلط بر مهارت های فروش، بهتر است تمام توجه خود را به سخنران معطوف کنید. مستقیماً به آنها نگاه کنید و تماس چشمی را قطع نکنید، در هنگام صحبت به پاسخ خود فکر نکنید و زبان بدن آنها را به بهترین شکل ممکن تفسیر کنید.
2. به مخاطب نشان دهید که به چیزی که درباره آن صحبت می کند علاقه مند هستید.
از زبان بدن خود استفاده کنید تا به مخاطب نشان دهید که درگیر هستید. مثل تایید حرفش با سر، لبخند زدن و ….
3. مکالمه را قطع نکنید.
قطع کردن صحبت به هیچ وجه به نفع شما نیست. زیرا گوینده را آزار می دهد و همچنین درک شما را از آنچه می گوید کاهش می دهد. قبل از شروع صحبت، مطمئن شوید که گوینده صحبت را تمام کرده است. فراموش نکنید که یکی از مهم ترین ترفندهای مهارت های کلامی، توانایی داشتن مکالمه موفق با افراد دیگر است.
4. پاسخ مناسب ارائه دهید.
علاوه بر صداقت، احساس بدی در مخاطب ایجاد نکنید و سعی کنید نظرات خود را مؤدبانه بیان کنید و بحث را به حاشیه نکشید. داشتن مهارت های ارتباطی در فروش و بازاریابی یکی از موارد مهم است.
ج) تقویت زبان بدن را جدی بگیرید.
وضعیت بدنی شما بیشترین تأثیر را بر ارتباطات شما دارد. دستهای به هم چسبیده، پاهای روی هم، شانههای خمیده، دستها در جیب، نگاه کردن به پایین تنها برخی از اقدامات محافظتی است که به ما احساس امنیت میدهد و باید از آنها در هنگام سخنرانی اجتناب کرد. نگاه آرام نیز به ما احساس اقتدار می دهد. اگر صحبت های سیاستمداران را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که چقدر آرام و با اعتماد به نفس ظاهر می شوند، به آرامی صحبت می کنند و حرکات بدنی مثبت انجام می دهند.
ت) کلمات خود را بنویسید.
نوشتن تاثیر زیادی بر نحوه صحبت کردن ما دارد. منظور ما نوشتن در دفترچه یادداشت گوشی یا لپ تاپ، نوشتن ایمیل و پیامک نیست. کلمات خود را روی کاغذ بیاورید و سپس آن را ویرایش کنید. بعد از اینکه متن خود را روی کاغذ نوشتید، شروع به خلاصهسازی و سادهسازی آن برای مخاطب کنید و سعی کنید از کلمات بهتری در آن برای جذب مخاطب استفاده کنید.
ج) مطالعه روزانه
مطالعه نقش بسزایی در تقویت مهارت های کلامی برای فروش بیشتر دارد. این شما را با کلمات جدید آشنا می کند و مهارت های تندخوانی شما را بهبود می بخشد. روزنامه ها، کتاب ها و مقالات را با صدای بلند برای خود بخوانید تا مهارت های گفتاری خود را بهبود ببخشید.
ج) استرس خود را کنترل کنید.
ممکن است دایره لغات گسترده ای داشته باشید و نحوه استفاده از آنها را به خوبی بلد باشید. اما استرس بیش از حد می تواند مکالمه شما را مختل کند و کنترل شما را بر گفتگو از بین ببرد. برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید عواملی که باعث استرس شما شده اند را از بین ببرید. به اندازه کافی آب بنوشید، نفس های عمیق بکشید، یا برای آرام کردن ذهن خود به دنبال کمک باشید.
ج) آهسته و با دقت صحبت کنید.
آرام و آهسته صحبت کردن می تواند حس اعتماد را در افراد ایجاد کند. طبق یک مطالعه دانشگاهی، پزشکانی که آهسته و آرام با بیماران خود صحبت می کنند، مهربان تر و دلسوزتر تلقی می شوند. آهسته صحبت کردن احترام شما را برای شنونده افزایش می دهد و درک حرف های شما را برای او آسان تر می کند. علاوه بر این، صدای آرام استرس را از مخاطب دور می کند.
ح) از قدرت ذهن خود استفاده کنید.
گاهی هم فکر می کنیم و هم صحبت می کنیم. این موضوع ممکن است برای ما دردسر ایجاد کند یا در مواردی برایمان سخت باشد. هنگام پاسخ دادن به سوالات و در حین گفتگو، فرمول زیر را در نظر داشته باشید و به صورت کوتاه، واضح و مختصر پاسخ دهید:
فکر
نفس كشيدن
صحبت کردن
اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را نگویید. فکر کنید و معنای چیزی را که می خواهید بگویید درک کنید. هنگام صحبت کردن، درک کنید که می خواهید چه پیامی را منتقل کنید. اگر به پیام خود فکر نکرده باشید، مخاطب شما نیز منظور شما را متوجه نخواهد شد.
ک) مثبت فکر کنید.
این تاکتیک توسط ورزشکاران قبل از مسابقه استفاده می شود. آنها خود را برنده تجسم می کنند و تمام توجه خود را روی این فکر متمرکز می کنند. این به آنها قدرت ذهنی می دهد که به یک قدرت فیزیکی تبدیل می شود.
می توانید قبل از سخنرانی بزرگ از این تکنیک استفاده کنید. به عنوان مثال تصور کنید که در مقابل صدها نفر ایستاده اید و سخنرانی خود را انجام می دهید و به نظر می رسد که مخاطب از سخنرانی شما غافل است و در پایان شما را به شدت تشویق می کند. چند بار تکرار این کار مهارت های کلامی موثری را در شما ایجاد می کند.
د) مخاطب را فراموش نکنید.
برای برقراری ارتباط موثر، باید مخاطب خود را بشناسید و درک کنید. با شناخت و درک مخاطبان، می توانید ارتباطات خود را بر این اساس تنظیم کنید تا پیام شما بیشترین تأثیر را بر مردم داشته باشد.
برای رشد این مهارت باید خود را در جایگاه مخاطب تصور کنید و به ویژگی های فردی و گروهی او فکر کنید. سپس از خود بپرسید: چرا آنها در این جلسات شرکت می کنند؟ چه چیزی را می خواهند بفهمند؟ از نظر دانش و تجربه در چه سطحی هستند؟ این به تقویت مهارت های کلامی شما کمک زیادی می کند.
ز) سوال بپرسید.
سوال پرسیدن یکی از راه هایی است که می توانید مکالمه را شروع کنید. وقتی به کسی نزدیک می شوید و از او سؤال می کنید، نشان می دهید که مشتاق صحبت با او هستید. این به شما کمک می کند تا مخاطب را بهتر بشناسید و درک کنید.
ر) فرهنگ لغت داشته باشید.
در محل کار، هنگام تماشای تلویزیون یا گوش دادن به رادیو و پادکست، کلمات جدید را در دفترچه یادداشت کنید. این کار دایره لغات شما را گسترش می دهد و شما را به یک واژه پرداز بهتر تبدیل می کند. علاوه بر این، باعث می شود شنونده بهتری شوید و بیشتر بر آنچه دیگران می گویند تمرکز کنید.
ویژگی های افراد دارای مهارت های کلامی
فردی که مهارت های کلامی خوبی دارد و از آن در مکان و زمان مناسب استفاده می کند دارای ویژگی های زیر است:
شنونده فعال
انعطاف پذیر و سازگار
اعتماد به نفس
قاطع در صحبت کردن
بازخورد سازنده ارائه دهید
هوش هیجانی
همدلی با دیگران
مهارت های بین فردی
مترجم زبان بدن
صبر بالا
داستان سرایی
اگر می خواهید در مورد مهارت های بین فردی و تأثیر آنها بر زندگی اجتماعی و کاری ما بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید.
آخرین کلمه!
یکی از مهم ترین دلایلی که ثابت می کند باید مهارت های کلامی خود را بهبود بخشید، افزایش توانایی مذاکره با مهارت های کلامی است. داشتن مهارت های کلامی قوی به معنای جذب افراد و مشتریان بیشتر است. اگر منظور خود را به خوبی به مخاطب منتقل کنید و بتوانید با استفاده از کلمات مناسب کار خود را بهتر توضیح دهید. و اگر بتوانید محصولات خود را ارائه دهید و در عین حال بتوانید حس اعتماد را در دیگران ایجاد کنید، می توانید مشتریان خود را افزایش دهید و تیم خود را توسعه دهید. در این مقاله شما را با تکنیک های بهبود مهارت های کلامی آشنا کردیم. امیدواریم با به کارگیری این تکنیک ها به بهترین سطح ارتباط کلامی دست یابید.
برای آشنایی با روش های دیگر رشد شخصی، پیشنهاد می کنیم از دیگر مقالات آکادمی لیا دیدن کنید.