رفتارهای مدیریتی برای تبدیل شدن به یک رهبر تمام عیار!
بسیاری از مدیران در مشاغل مختلف اصول اولیه مدیریت را می دانند و تا حدودی از آنها پیروی می کنند. اما برای تبدیل شدن به یک رهبر واقعی که کل تیم به آن اعتقاد دارند و در بیشتر موارد، استراتژی های تعیین شده توسط او را بدون تردید اجرا می کنند، باید رفتارهای مدیریتی متفاوتی از خود نشان دهید. برای این منظور در این مقاله از آکادمی لیا نکات ظریفی را ذکر می کنیم و امیدواریم برای مدیران تیم های فروش مستقیم مفید واقع شود.
قدرت رهبری خود را به خاطر بسپارید
ارتباط واقعی از بالا شروع می شود. انجمن سازمان شما در گروه واتس اپ یا کانال تلگرام زندگی نمی کند. جامعه واقعی از درون تیم شروع می شود. مکانی که در آن اعتماد ایجاد می کنید و با همه اعضا ارتباط برقرار می کنید و راحت هستید. همه ما می دانیم که تشویق و قدردانی چقدر در ایجاد انگیزه در رهبران شبکه فروش مهم است و یکی از رفتارهای مثبت مدیریت است، اما این نکات را در مورد سایر اعضا به کار نمی بریم. اگر می خواهید یک شبکه وفادار بسازید، باید از هر فرصتی برای قدردانی و تجلیل از مشارکت پرشور همه در هر سطح استفاده کنید. از هر فرصتی برای برجسته کردن کارهای خوب استفاده کنید. مهم نیست کار چقدر بزرگ یا کوچک باشد.
یکی از نادیده گرفتهترین رفتارهای مدیریتی این است که مطمئن باشید چیزهای درست را برای قدردانی تشخیص میدهید. بیشتر اوقات، کسانی را به یاد می آوریم که تمام شب را بیدار می مانند و یک مشکل پیچیده را حل می کنند. اما برنامه ریزان، ناظران و عوامل اجرایی که ما را وادار می کنند بدون مشکل طبق برنامه پیش برویم را نمی شناسیم. اگر بتوانید این موارد را به خوبی تشخیص دهید، دیگران از شما الگو خواهند گرفت. سپس، خواهید دید که این رفتار چقدر سریع چند برابر می شود و چه تاثیر مثبتی بر تیم شما می گذارد.
کار تیمی خوب نتیجه رفتارهای مدیریتی خوب است
اعضای تیم همیشه به دنبال علائم رفتاری شما هستند. همه اطرافیان شما اعتماد، انرژی، اعتقاد شما را نسبت به کاری که انجام می دهید احساس می کنند، این رفتارهای مدیریتی شما را مشاهده و تقلید می کنند. اگر به شغل خود خوش بین باشید (صرف نظر از اینکه چه اتفاقی می افتد)، تفاوت زیادی در روحیه و حفظ تیم خواهید دید و عملکرد کلی تیم بالا خواهد رفت.
داشتن یک یا دو روز کاری بد در سال طبیعی است. اما باید دیدی کل نگر داشته باشید و بدانید که قدرت تأثیرگذاری بر کیفیت زندگی بسیاری از افراد را دارید. ما میخواهیم یک راز را به شما بگوییم: مثبت بودن بیش از آنکه روی دیگران تأثیر بگذارد، زندگی شما را تغییر میدهد و هر چیز دیگری اهمیتی ندارد.
رفتارهای مدیریتی خوب: احساسات صحیح و تعادل منطقی
هنگام مواجهه با اختلاف نظر بین رهبران و سایر مشاوران فروش از واکنشهای احساسی شدید اجتناب کنید. شما و اعضای تیمتان تصمیمات کوتاه مدت و بلندمدت خود را بر اساس آنچه فکر می کنید بهترین اقدام برای برند شماست، می گیرید. وقتی در تیم رهبری فروش خود تغییراتی ایجاد می کنید، مطمئناً حامیان و مخالفانی وجود خواهند داشت. با دیدن یک پست اعتراضی و یا شنیدن نارضایتی چند نفر می توان به راحتی واکنش نشان داد. اما شما باید آرامش خود را حفظ کنید و محکم باشید.
زمانی که تغییرات بزرگی در کل شبکه فروش ایجاد می کنید، امکان واکنش های متفاوتی وجود دارد. در هر مرحله از هر پروژه، اعم از توزیع محصول، مشاوره یا شروع، افراد به دلیل خستگی یا هر دلیل دیگری استراحت می کنند یا از مسئولیت فرار می کنند. به عنوان یک رهبر باید همیشه شرایط را درک کنید و با توجه به آن انعطاف نشان دهید و گاهی باید به توانایی های آنها ایمان کافی داشته باشید. یک رهبر باید در هر شرایطی رفتارهای مدیریتی مناسبی از خود نشان دهد.
مدیریت متوازن
به خود یادآوری کنید که اغلب اوقات، شما به عنوان رهبر دیدگاه منحصر به فردی در مورد هر پروژه دارید. دیدگاه شما چیزهایی را به تیم نشان می دهد که آنها همیشه قادر به دیدن نیستند. یا شاید درک واضح تری از اینکه این چیزها چگونه با دید کلی شما مطابقت دارند، داشته باشید. در این بین گاهی اوقات اختلاف نظرهایی وجود دارد که در این صورت بهتر است موارد زیر را انجام دهید:
گوش کنید و نگرانی طرف مقابل را درک کنید. بدون توجه عمیق از کنار سخنان آن شخص عبور نکنید. همچنین، تصور نکنید که می دانید نگرانی او چیست و راه حل خود را در میانه صحبت های او ارائه ندهید. با این تصور که او درست می گوید و شما اشتباه می کنید، پای حرف او بنشینید. سپس، برای اثبات به او گوش دهید (به جای اینکه دقیقاً برعکس آن را انجام دهید). به این ترتیب از دیگران چیزهای زیادی یاد می گیرید.
در صورت لزوم عقب نشینی کنید. اگر نظرات طرف مقابل معتبر است و روی نتیجه یا روش کار تأثیر می گذارد، آنها را در فرضیه های اصلی و زیربنای استراتژیک خود به کار ببرید.
تصمیم خود را آهسته و منطقی و کامل بگیرید. اگر واقعاً معتقدید که این بهترین کار است، با اطمینان مسیر خود را تغییر دهید. اما اگر آن را باور ندارید، باز هم از انجام آن با اعتماد به نفس خودداری کنید.
یکی از رفتارهای مدیریتی این است که به همه ایمان کافی داشته باشیم. چشم انداز خود را بارها و بارها در نظر بگیرید. روی هر چیزی که ممکن است تمرکز کنید. به همه یادآوری کنید که اگر به هدفشان برسند، چه آینده ای در انتظارشان است. همچنین از کسانی که انرژی ضعیفی دارند بیشتر تشویق و حمایت کنید.
با گذشت زمان، اعضای تیم متوجه خواهند شد که شما رفتارهای مدیریتی از خود نشان می دهید و دیدگاه متعادلی نسبت به واکنش ها دارید. شما ابتدا گوش می دهید، فکر می کنید، پاسخ می دهید و سپس عمل می کنید. شما همیشه مطابق میل آنها عمل نمی کنید، اما همیشه به استراتژی های متقابلی برای آنچه که تبلیغ می کنید فکر می کنید.
تا زمانی که مجبورید، طبق برنامه پیش بروید.
شاید کمی خیالی و غیرممکن به نظر برسد، اما اینطور نیست. همه چیز بستگی به نحوه نگاه شما به استراتژی دارد. برنامه ریزی استراتژیک یک رویداد یکباره نیست. مسئولیت بخش خاصی نیست. شما نمی توانید آن را به دیگری بسپارید. این چیزی نیست که در یک کلاسور روی قفسه بگذارید. استراتژی کاری است که هر روز به عنوان بخشی از روال خود انجام می دهید. همچنین باید آن را با برنامه ها، جلسات و اولویت های خود ادغام کنید. هر روز و هر روز.
از سوی دیگر، استراتژی نباید سفت و سخت و غیر قابل انعطاف باشد. یک برنامه استراتژیک به خوبی طراحی شده، فضای کافی برای ایده های جدید، طرح ها، واکنش به رقبا و فضای کمی برای نبوغ می دهد. اگر صرف نظر از نتیجه، طبق برنامه پیش بروید، خطر از دست دادن ابتکار عمل را دارید.
برنامه مدیریت انعطاف پذیر
خب ما باید چی کار کنیم؟ رفتارهای مدیریتی مناسب برای این شرایط چیست؟ آیا بدون هیچ دلیلی به برنامه پایبند هستیم یا هر ایده درخشان جدیدی را که می آید اجرا می کنیم؟ هیچ یک! ایده استراتژیک وزن سبک و پاسخ دیرهنگام را ارزیابی کنید. مزایای آن را در برنامه استراتژیک فعلی خود بگنجانید و سپس تصمیم بگیرید.
اگر در میانه راه چیزهای جدیدی را به برنامه خود اضافه می کنید، عالی است! اما باید به وضوح به همه کسانی که تحت تأثیر برنامه جدید قرار می گیرند اطلاع دهید. اگرچه اولین واکنش به “تغییر برنامه” معمولاً غرغر است، اما وقتی منطق و مزایای تغییرات را به زبان ساده توضیح می دهید، خیلی زود جای خود را به اشتیاق و ایده های خلاقانه می دهد. حتی اگر همه با آن موافق نباشند، در نهایت به دلیل تفکری که پشت آن وجود دارد به آن احترام می گذارند و احساس می کنند همه چیز تحت کنترل و حمایت رهبر تیم است.
رفتارهای صحیح مدیریت = امنیت تیم
اکنون که رهبری خود را متفاوت از همیشه ارزیابی کرده اید، آگاهی از نکات ذکر شده در بالا بسیار مهم است. فضای کاری فروش مستقیم به گونه ای است که هر روز در ساعات اداری با اعضای تیم خود به صورت رودررو کار نمی کنید. به همین دلیل، شما باید برای رهبری تیم خود بیشتر تلاش کنید و در شبکه خود فرهنگی ایجاد کنید که بستری برای رشد مشاوران باشد. افزایش آگاهی از رفتارهای مدیریت به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری بر تیم و شبکه فروش خود داشته باشید و سایر اعضا با ایمنی بیشتر و امنیت حرفه ای به فعالیت خود ادامه دهند.