فیلم شبکه (Network) اثری کمدی–درام به نویسندگی پدی چایفسکی و کارگردانی سیدنی لومت، محصول سال 1976 است.
لومت در این فیلم بار دیگر نشان داد که هیچکس جز او توانایی انتخاب درست بازیگران را برای نتورک نداشت.
نگاه سیدنی لومت و درونیات شخصیتها
سیدنی لومت در آثار خود همواره به کاوش در درونیات انسان پرداخته است. او خشم پنهان را بهعنوان بخشی جدانشدنی از لایههای شخصیتی انسانها به تصویر میکشد.
نمونههای بارز این ویژگی در فیلمهایی چون 12 مرد خشمگین، بعدازظهر سگی و سرپیکو قابل مشاهده است.
فیلمنامه پدی چایفسکی
فیلمنامه درخشان پدی چایفسکی در برخی سکانسها ریتمی کُند پیدا میکند و گاهی شاهد دیالوگهای تکراری اما هوشمندانه هستیم.
با این حال، نباید از کلاسیک بودن فیلم غافل شد. این ویژگی در نوع فیلمبرداری و تدوین اثر نیز بهوضوح دیده میشود.
مضمون اصلی فیلم
داستان در فضایی رسانهای و خبری روایت میشود و نشان میدهد که چگونه شغل انسان مدرن در زندگی شخصی او رخنه کرده و روابط انسانی و هویت فردیاش را تحت تأثیر قرار داده است.
موسیقی متن
از نظر موسیقی متن، فیلم چندان قوی ظاهر نمیشود. در بسیاری از لحظات حساس، موسیقی نتوانسته حسی را که مخاطب انتظار دارد منتقل کند.
بررسی محتوایی فیلم شبکه

فیلم شبکه سرشار از مفاهیم اجتماعی و فلسفی است و نمیتوان به سادگی درباره آن سخن گفت.
اما یکی از مهمترین محورهای قابل بررسی، فرایند جامعه تودهای در بستر تاریخی آمریکا و ظهور رهبری خشمگین از دل این توده است.
معرفی شخصیتها
فیلم با معرفی دو همکار آغاز میشود که یکی از آنها، هاوارد بیل، در آستانه اخراج از شغلی قرار دارد که عاشقانه به آن دل بسته است.
هاوارد بیل، مردی عاشق خبر و رسانه، در دوران پایانی کارش دچار بحران تنهایی و ترس پس از بازنشستگی میشود. او خود را پیامآور حقیقت میداند.
بیل یک هفته پیش از اخراج، در برنامه زنده تلویزیونی اعلام میکند که قصد دارد جلوی میلیونها بیننده خودکشی کند.
این اقدام باعث میشود توجه رسانهها به سمت او جلب شود و حتی به تیتر اول نیویورک تایمز تبدیل گردد.

شخصیت دایانا کریستنسن
در همین زمان، دایانا کریستنسن وارد ماجرا میشود و به مکس، سردبیر اخبار، پیشنهاد میدهد هاوارد بیل را به پیامبر خشم مردم تبدیل کنند.
اگرچه مکس ابتدا مخالفت میکند، اما در نهایت به دلیل دایانا از همسرش جدا میشود و با او وارد رابطهای عاطفی میگردد.
دایانا شخصیتی باهوش، خلاق، هرجومرجطلب و در عین حال شکستخورده در زندگی شخصی است.
او با شناخت درست از جامعه و مردم آمریکا میدانست چه چیزی باعث موفقیت هاوارد خواهد شد: نمایش خشم عمومی.
جامعه تودهای و خشم مردم
مردم آمریکا در دهههای 60 و 70 تحت فشار جنگ ویتنام، رسوایی واترگیت، تورم و رکود اقتصادی بودند.
این شرایط باعث خشم و افسردگی جمعی شد.
هاوارد بیل به عنوان کسی که توانست این خشم را فریاد بزند، به رهبر تودهای خشمگین بدل شد.
این وضعیت یادآور ظهور رهبران کاریزماتیکی مانند هیتلر در جنگ جهانی دوم و حتی کاراکتر جوکر در فیلم 2019 است که خشم سرکوبشده مردم را به حرکت جمعی بدل کردند.
سقوط هاوارد بیل
بیل با سخنرانیهای آتشین خود روزبهروز محبوبتر شد، اما در یکی از اجراها با افشاگری علیه شبکه، خسارت مالی بزرگی به مدیران وارد کرد.
در نتیجه، فرانک هکت (رئیس UBS) و جنکیس (رئیس CCA) تصمیم گرفتند او را از میان بردارند.
در نهایت، هاوارد بیل در آخرین برنامه زندهاش ترور شد.
جمعبندی تحلیل فیلم شبکه
فیلم شبکه تصویری عمیق از رسانه، سرمایهداری و جامعه تودهای ارائه میدهد. ما در این فیلم با:
- توتالیتاریسم و سرکوب فردی
- رسانهای که تنها برای انباشت سرمایه، برنامه میسازد
- مردمی که به دلیل فشارهای اجتماعی، تنها ابتذال و تظاهر رسانهای را میپذیرند
در نهایت، فیلم شبکه نشان داد که پشت تمام زرقوبرق رسانه، چیزی جز ابتذال، ریاکاری و خودکامگی وجود ندارد.
برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنید





