چرا شرکت های خرده فروشی سهام شرکت های فروش مستقیم را می خرند؟
اگر اخبار فروش مستقیم را دنبال کنید، ممکن است گاهی اوقات با اخباری مانند: “برند خرده فروشی X سهام را در شرکت فروش مستقیم Y خریده است.” یا “یکی از غول های خرده فروشی خطی را به فروش مستقیم اختصاص داده است”. حال این سوال پیش می آید که چرا برخی از برندهای خرده فروشی بزرگ فروش مستقیم را انتخاب می کنند؟ چه چیزی در بازاریابی شبکه ای وجود دارد که این برندها مشتاق پیوستن به آن هستند؟ قطعا دلایل زیادی وجود دارد. از درآمد شرکت های بازاریابی شبکه ای گرفته تا مشتریان وفادار و ثابت آن برای برندهای خرده فروشی.
در این خبرنامه آکادمی لیا از تمایل و دلایل شدید برندهای خرده فروشی برای پیوستن به فروش مستقیم گفته ایم و از برندهای خرده فروشی بزرگ و معروفی که با فروش مستقیم ادغام شده اند نام برده ایم. برای آشنایی با آنها با ما همراه باشید.
روش توزیع هوشمند و استراتژیک دلیلی شد که خرده فروشان شرکت های بازاریابی شبکه ای را انتخاب کردند.
در مقالههای قبلی به شما گفتیم که چگونه شرکتهای فروش مستقیم به پادشاهان عرصه فروش تبدیل شدهاند و در رقابت با شرکتها و برندهای خردهفروشی توانستهاند با نوآوری در محصول، ترکیبهای انحصاری، چابکی و خدمات بینظیر به مشتریان از آنها پیشی بگیرند.
اکنون، ما تنها کسانی نیستیم که متوجه میشویم غولهای خردهفروشی به دنبال هدایت مدلهای فروش هستند تا دامنه برند خود را گسترش دهند و نام بزرگتری برای خود ایجاد کنند.
استوارت جانسون، بنیانگذار و مدیر عامل DSN، استراتژیهای پشت این موضوع را توضیح داد و در مورد شرکتهای برتر در داخل و خارج از این حوزه صحبت کرد و اینکه چگونه رویکردهای همهجانبه راه را برای رشد و توسعه هموار میکنند و با توسعه برند، ابتکارات فروش، اجتماعی و ادغام و مالکیت در این زمینه قابل تسلط است.»
خرده فروشان با پیوستن به شرکت های بازاریابی شبکه ای به دنبال ساخت برندهای بزرگتر بودند.
مدل فروش مستقیم در برندهای خردهفروشی بزرگتر، بهویژه در بخشهای آرایشی و زیبایی، تأثیرگذارتر میشود.
این فراتر از فروش آنلاین مستقیم به مصرف کننده توسط یک شرکت خرده فروشی است و شامل ایجاد یک نام تجاری مکمل فروش مستقیم/فروش اجتماعی در شرکت مادر یا به دست آوردن یک نام تجاری فروش مستقیم/فروش اجتماعی در یک مجموعه بزرگتر است.
مزایا برای هر دوی اینها ثابت است. فروش مستقیم پلتفرمهای فروش اجتماعی قدرتمندتری دارد که شرکت مادر میتواند از آن برای بازاریابی استفاده کند. و برند معروف خرده فروشی اعتبار خود را به شرکت فروش مستقیم می دهد.
اگرچه این رویکرد جدید نیست، اما در حال رشد و شکل دادن به دامنه و تمرکز این صنعت است. مارک های خرده فروشی سنتی در حال خرید یا ادغام با مارک های فروش مستقیم هستند تا مارک های زیبایی بین المللی بزرگتری ایجاد کنند. و این برندهای جدید بر همه دسته ها تسلط دارند: مستقیم به مصرف کننده، خرده فروشی، تجارت الکترونیک و فروش اجتماعی.
ساخت برندهای بزرگتر
ترکیب شرکتهای خردهفروشی و بازاریابی شبکهای راههای جدیدی را برای مشارکت و توانمندسازی کارآفرینان به ارمغان میآورد.
چندین شرکت و افراد بسیار معروف وجود دارند که امسال طرح های فروش اجتماعی را راه اندازی کرده اند. کسانی که هر کدام پتانسیل تغییر و هدایت آینده این حوزه را دارند. یکی از نمونه هایی که اخیراً اعلام شده، کندرا اسکات، یک برند خرده فروشی جواهرات و لوازم جانبی چند وجهی است که در حال راه اندازی یک بخش فروش مستقیم/فروش اجتماعی است.
این برند 20 ساله که در سال 2002 تأسیس شده است، سالانه 360 میلیون دلار فروش دارد. ورود آن به فضای فروش اجتماعی همراه با خرده فروشی مستقیم توسط کندرا اسکات پتانسیل فوق العاده ای را به ارمغان آورده است.
در حالی که از فروش مستقیم سنتی الگوبرداری شده است، این مفهوم را به روش های جدیدی گسترش می دهد تا به ایجاد حضور در برند کمک کند. بنابراین شرکتکنندگان یک بسته پایه را با قیمت متوسطی که شامل نمونههای محصول میشود، خریداری میکنند. یک لینک مشخص برای فرد ارسال می شود و او 20-35٪ کمیسیون از تمام فروش ها دریافت می کند.
با ادغام خرده فروشی شرکت های بازاریابی شبکه ای، موفقیت بیشتری برای هر دو طرف وجود دارد.
توانایی احتمالی “برد-برد” زیاد است. برندها در بازارهایی که کمتر از آن استفاده میکنند مورد علاقه هستند، و کارآفرینان نه تنها دارای یک برند معتبر برای ارتباط هستند، بلکه انعطافپذیری برای تنظیم برنامه و سرعت توسعه خود نیز دارند.
خرده فروشان با پیوستن به شرکت های بازاریابی شبکه ای درآمد بیشتری کسب می کنند.
علاوه بر این، برند Total Life Changes اخیراً یک برنامه محصول چشمگیر را معرفی کرده است که بسیار یادآور بازاریابی وابسته است. این به مشتریانی که از محصولات لذت می برند و به آن اعتقاد دارند، اما نمی خواهند یک توزیع کننده سنتی باشند، اجازه می دهد تا از نفوذ خود برای تشویق دیگران به خرید محصولات از طریق رسانه های اجتماعی و کسب درآمد 20 دلاری برای هر خرید محصول استفاده کنند. بهتر از همه، اینفلوئنسرهای تبلیغاتی روز بعد پس از واجد شرایط بودن و فروش واجد شرایط، حقوق دریافت می کنند.
یکی دیگر از جنبه های منحصر به فرد فروش مستقیم، توانایی آن در سرمایه گذاری در خریدهای فوری رسانه های اجتماعی است. بسیاری از شرکت ها از ایجاد یک کمپین تخفیف گردباد با قیمت های پایین (زیر 50 دلار) سود برده اند. شرکت هایی که علاوه بر محصولات ساده، کارآمد و نوآورانه، فرآیند خرید ساده ای از طریق شبکه های اجتماعی دارند. مانند محصولات مژه برند Younique، خمیر دندان Nu Skin، محصولات ناخن Colorstreet، زیورآلات Paparazzi و رژ لب SeneGence.
اگر می خواهید در مورد شرکت بازاریابی شبکه ای یونیک بیشتر بدانید، مقاله شرکت یونیک: اولین شرکت بازاریابی شبکه ای آنلاین! را بخوانید
«سیستمهای فروش» رسانههای اجتماعی با موفقیت دهها میلیون مشتری را در فروش مستقیم/فروش اجتماعی به دست آوردهاند و این استراتژی واقعاً طی پنج سال گذشته تکامل یافته است. سایر فروشندگان در شرکت های بازاریابی شبکه ای برنامه های مشابهی را معرفی می کنند و مشاوران فروش را تشویق می کنند تا از این سیستم فروش اجتماعی هیجان انگیز نیز استفاده کنند.
خرده فروشان به دنبال مشارکت های جذاب و استراتژیک با شرکت های فروش مستقیم هستند.
یکی از مهمترین داستان هایی که در سال 2021 ظاهر می شود و پیش بینی می کنیم تا سال 2022 ادامه یابد، ادغام ها و تملک های استراتژیک است. این موضوع در شرکت های مختلف با هر اندازه ای اتفاق می افتد و انتظار داریم در سال های آینده همبستگی و انسجام بیشتری در این زمینه ایجاد شود. زیرا می بینیم که شرکت ها در یک محیط پرنوسان به دنبال ثبات و درصد فروش بالاتر هستند.
این مشارکت ها و اکتساب ها چندین مزیت استراتژیک برای شرکت ها دارند که به آنها امکان می دهد نقاط قوت خود را توسعه دهند، کاستی های خود را برطرف کنند، تجربه مشتری بهتر و جامع تری ارائه دهند، یا شکاف هایی در سبد محصولات یا ابزارهای فروش اجتماعی خود داشته باشند. شرکت خرده فروشی کارلایل در آوریل 2021 اکثریت سهام Beautycounter را به قیمت بیش از 1 میلیارد دلار خریداری کرد.
این مشارکت به Beautycounter اجازه داد تا ابتکارات استراتژیک خود را که شامل افزایش آگاهی از برند و همچنین تقویت مدل کسب و کار یکپارچه و جامع شرکت میشد، سرعت بخشد. مزایای کارلایل نیز بسیار بود. سرمایهگذاری بلندمدت آنها بر اساس تمرکز بلندمدت بر شرکتهای تحت رهبری بنیانگذاران بود.
مشارکت دو برند
Beautycounter از یک مدل همه کاره بسیار موفق استفاده کرده است. محصولات آنها را می توان به روش های مختلفی خریداری کرد: از طریق 65000 مشاور فروش، مستقیماً از وب سایت آنها از طریق پخش زنده ویدیویی قابل خرید، گزینه های خرده فروشی سنتی از طریق پاپ آپ های فصلی در Sephora و موارد دیگر.
Groupe Rocher، یک برند فرانسوی بینالمللی خردهفروشی لوازم آرایشی و زیبایی، زمانی که برند Arbonne را در سال 2018 خریداری کرد، تا حد زیادی سبد خود را به فروش مستقیم اختصاص داد که منجر به افزایش فروش آن شد.
خرده فروشان و مشاوران شرکت های بازاریابی شبکه ای با پیوستن به یکدیگر از مزایای یکسانی برخوردار می شوند.
خرده فروشان و فروشندگان مستقیم به طور یکسان از مزایای متنوعی برخوردار هستند. این برندها ارزش ها و محصولات گیاهی مشابهی دارند. Groupe Rocher ارزش مدل فروش مستقیم را درک می کند و اضافه شدن Arbonne به آنها اجازه داد تا به یک شرکت 3 میلیارد دلاری تبدیل شوند.
L’OCCITANE en Provence یکی دیگر از برندهای زیبایی بزرگ است که در فضای فروش مستقیم/اجتماعی نامی برای خود دست و پا کرده است. این برند از سال 1952 محصولات خود را به هنرمندان حرفه ای آرایش ارائه می دهد و فروش اجتماعی را راهی موثر و طبیعی برای گسترش آگاهی از برند در بین مصرف کنندگان می داند.
تاکید بر فروش اجتماعی در سال 2020 با راه اندازی DUOLAB توسط L’OCCITANE در بریتانیا ادامه یافت. یک استارتاپ مراقبت از پوست مبتنی بر فروش اجتماعی که برای افزایش فروش تجارت الکترونیک و رشد حضور دیجیتالی خود مهندسی شده است.
در ژوئن 2021، برند L’OCCITANE en Provence برنامههایی را برای این شرکت اعلام کرد تا شبکه زیبایی و سبک زندگی خود را از طریق مدل فروش مستقیم گسترش دهد. این بخشی از تحول تجاری این شرکت در آمریکای شمالی بود و برای کمک به شرکت در ایجاد روابط شخصی بیشتر با مشتریانش طراحی شد. نتیجه MyL’OCCITANE بود. یک پلت فرم جدید فروش اجتماعی.
خرده فروشان با ادغام با شرکت های بازاریابی شبکه ای به اوج می رسند. و برعکس!
در دسامبر 2021، Prüvit، معروفترین شرکت سلامت و تندرستی، کسبوکار کتونهای خارجی خود را با بخش مستقیم به مصرفکننده (DTC) Sunbasket ادغام کرد که وعدههای غذایی سالم و میانوعدههای آماده را به مشتریان ارائه میدهد و خواستار تقسیم سبک زندگی برند کامل با محصولاتش
این معامله ارزش سهام شرکت جدید را به بیش از 1.3 میلیارد دلار رساند. این شرکت ترکیبی، به نام PSB Holdings، بر ایجاد یک پلت فرم سلامت متمرکز است که کیتهای غذایی و مکملها را برای گروهی از کاربران سلامت و تناسب اندام ترکیب میکند. این شرکت همچنین برنامه هایی برای توسعه خدمات بهداشتی دارد.
ادغام بازاریابی شبکه ای با خرده فروشی
این یک توسعه نام تجاری است که نه تنها برای شرکت منطقی است، بلکه ارزش فوق العاده ای را برای مشتریان و مشاوران فروش فراهم می کند که اکنون می توانند به راحتی وعده های غذایی و میان وعده های کتو را سفارش داده و از آن لذت ببرند.
Nu Skin برند Mavely را هم خرید. یک پلت فرم تجارت اجتماعی در حال ظهور که جذب مشتری و فروش اجتماعی را تسهیل می کند. انتظار میرود که خرید Mavely قابلیتهای جدید فروش اجتماعی را برای توزیعکنندگان Nu Skin به ارمغان بیاورد و آنها را توانمند سازد تا به مشتریان کمک کنند تا محصولات را بهطور مؤثرتری کشف، به اشتراک بگذارند و بخرند.
فناوری اختصاصی Mavely به Nu Skin کمک میکند در بازار تجارت اجتماعی جهانی سریعتر رشد کند. در سالهای آینده، برند Nu Skin قصد دارد ابزارهای دیجیتالی جدیدی را معرفی کند تا به مشاوران فروش این شرکت کمک کند تا دسترسی خود را در سراسر پلتفرمهای اجتماعی گسترش دهند.
خرده فروشان به دنبال مزایای فروش مستقیم هستند.
خرده فروشان و فروشندگان مستقیم به طور یکسان از طریق توسعه برند و محصول، پلتفرم های اجتماعی و ادغام رویکرد جامع تری به دست می آورند. ادغام هایی که مکمل حضور و تسلط این برندها در محیطی پیچیده و به سرعت در حال تحول است.
مقالهای که اخیراً در هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است به این موضوع پرداخته است که چگونه برندهایی که مستقیماً به مصرفکنندگان میفروشند به رشد خود ادامه میدهند. فروش مستقیم می تواند با در نظر گرفتن این اصول راهنما، صفحه ای از کتاب بازی کسب و کار آنها را بگیرد. خرده فروشان نیز با عضویت در شرکت های بازاریابی شبکه ای سعی می کنند از این مزایا بهره مند شوند.
1. می توانید در فروش مستقیم مشتری را همراهی کنید.
برندهایی که به طور مستقیم با مصرف کنندگان در تعامل هستند می توانند در طول فرآیند تصمیم گیری با مشتریان خود سفر کنند و رضایت و تجربه آنها را در طول استفاده از محصول و پس از فروش دنبال کنند. از آنجایی که این شرکت ها به خرده فروشان واسطه متکی نیستند، به اطلاعات مشتریان دسترسی دارند و این به آنها اجازه می دهد تا گفتگوی مستقیم با مشتریان داشته باشند.
بهتر است برندها در هنگام بررسی، ارزیابی، انتخاب و تجربه محصولات مستقیماً با مشتریان خود در ارتباط باشند و تمامی این فرآیند توسط تیم پشتیبانی انجام می شود. خرده فروشان نمی توانند چنین پیگیری هایی را انجام دهند. در نتیجه، برندهای فروش مستقیم برای خرید در اولویت قرار می گیرند. خرده فروشان فعال آجر و ملات می توانند از بینش های به دست آمده برای هدایت نوآوری، ایجاد ارتباطات جدید، تقویت ارزش ها و جلب رضایت در هر نقطه استفاده کنند.
2. خط تولید را می توان در فروش مستقیم توسعه داد.
برند Warby Parker در سال 2010 با برنامه ای به نام “Home Try On” نمونه گیری محصول در سراسر کشور را معرفی کرد. مشتریان پنج جفت فریم عینک را به صورت آنلاین انتخاب کردند که برای بازرسی رایگان به آنها برده شد. سپس مشتریان فریم هایی را که می خواهند بخرند انتخاب کرده و نسخه خود را به روز می کنند.
توسعه خط تولید
از آنجایی که واربی پارکر ارتباط نزدیکی با مشتریان خود داشت، متوجه شد افرادی که به دنبال عینک های خاص هستند ترجیح می دهند عینک را به صورت حضوری و حضوری خریداری کنند. همین امر در مورد مشتریانی که انتخاب گسترده تری از قاب ها را ترجیح می دادند صادق بود. یک دلیل منطقی برای تغییر استراتژی جامع این است که پس از سه سال فروش آنلاین، این برند اولین فروشگاه فیزیکی خود را افتتاح کرد.
این شرکت موجودی خود را گسترش داد تا شامل لنزهای پیشرفته گران قیمت تر، لنزهای فیلتر کننده نور آبی و لنزهای پاسخگو به نور باشد. این شرکت همچنین خط تولید لنزهای تماسی را راه اندازی کرد و خط تولید خود را بدون به خطر انداختن ارزش اصلی خود کامل کرد.
در اینجا یک درس واقعی برای فروشندگان مستقیم وجود دارد. برنامههای توسعه خط تولید میتوانند وفاداری ایجاد کنند، سفارشها را افزایش دهند و مشتریان را برای بیشتر بازگردانند. اما اغلب، برندها بدون اطمینان از اینکه اضافات برای برندشان منطقی است، آنها را می سازند.
آخرین کلمه!
در این مقاله در مورد دلایلی که خرده فروشان را به سمت شرکت های بازاریابی شبکه ای سوق می دهد صحبت کردیم. فروش مستقیم دارای مزایایی است که ممکن است خرده فروش نتواند از آنها بهره مند شود. نداشتن مشتریان دائمی، صرف زمان بیشتر، درآمد کمتر و … بخشی از مسائلی است که باعث می شود برندهای خرده فروشی بازاریابی شبکه ای را انتخاب کنند. امیدواریم با مطالعه این مقاله به مزیت های فروش مستقیم نسبت به خرده فروشی پی برده باشید. همچنین برای آشنایی با روش های دستیابی به موفقیت در فروش می توانید از دیگر مقالات ما در آکادمی لیا دیدن فرمایید.